המצעד

המצעד: 5 אנשים שפספסו את הזדמנות חייהם

הם סרבו להיות שותפים, ויתרו על זכויות או פשוט לקו בחוסר מזל – הנה סיפוריהם של 5 אנשים שפספסו את הזדמנות חייהם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

העכבר של זירוקס

חברת זירוקס מוכרת בעולם כבר לא מעט שנים, בעיקר בזכות מכונות הצילום ומדפסות הלייזר שהיא מייצרת, שנחשבות לאיכותיות במיוחד. אבל לפני כ-50 שנה, זירוקס פספסה הזדמנות מפתיעה.

בשנת 1963 פיתח מהנדס מאוניברסיטת סטנפורד קופסה בעלת גלגלים, שהזזתה שלטה על סמן על גבי מסך מחשב. בשנות השבעים, כמה מהנדסים מחברת זירוקס החליטו לפתח את המוצר הזה, החליפו את הגלגלים בכדור ויצרו את עכבר המחשב הראשון. בעקבותיו, הם פתחו גם ממשק גרפי פשוט ונוח, ויצרו את ה"זירוקס סטאר" – למעשה, המחשב האישי הראשון – כאשר עד אז, השימוש במחשב נעשה באמצעות הקלדה של פעולות מילוליות רבות וארוכות. אלא שהם הקדימו את זמנם. המכירות של המחשב לא היו טובות, והוא נותר כמוצר לא רווחי של החברה.

תקופה קצרה לאחר מכן הגיע יזם צעיר למשרדי זירוקס, ראה את העכבר שפותח בחברה וזיהה את הפוטנציאל שלו. הוא בקש לקנות את ההמצאה, וחברת זירוקס אכן מכרה לו אותה, בסכום מגוחך.

מספר שנים מאוחר יותר, כשסטיב ג'ובס הציג את מחשב המקינטוש הראשון, הפוטנציאל של העכבר ושל הממשק הגרפי כבר היה ברור לכולם. מאוחר יותר יעתיקו את הרעיון גם חברות נוספות, והוא יהפוך להיות הצלחה עולמית וחלק בלתי נפרד מעולם המחשבים המודרני.

 

הפטנט האבוד של קתרין הטינגר

זוכרים את הספינר? המשחק הקטן הזה, שלתקופה סחף את העולם כולו, ללא הגזמה? מתקן מסתובב קטן, שעושה... רק את זה. מסתובב. מחזיקים אותו במרכזו ומסובבים. תאוריות על התרומה של הספינר לסיוע בבעיות קשב וריכוז ועל היכולת שלו להשרות רוגע שטפו את העולם כמעט בן לילה, ומה שחשוב יותר – המכירות שלו הרקיעו שחקים.

לפני כ-20 שנה המציאה קתרין הטינגר מנגנון של ספינר, דומה מאד לספינר שכולנו מכירים היום. הטינגר לא פנתה לייצור המוני של המוצר או לשיווק פעיל שלו, אך היא הציגה אותו במספר תערוכות וירידים, ובסופו של דבר רשמה פטנט על המצאתה. היא החזיקה בפטנט עד לשנת 2005, ואז החליטה לוותר עליו, מסיבה פשוטה: החזקה של פטנט דורשת תשלום שנתי של 400 דולר, והטינגר, שנאבקה במצב כלכלי מורכב, החליטה לוותר על התשלום לטובת מטרות אחרות וחשובות יותר.

כמה שנים קדימה, בתחילת שנת 2017, הספינר הפך להיות להיט עולמי. הוא נמכר ברחבי העולם במגוון צבעים, חומרים, צורות וסגנונות, ועד לחודש מאי של אותה שנה, 20 המוצרים הנמכרים ביותר במדור הצעצועים של אתר המכירות "אמזון" היו כולם וריאציות שונות של הספינר.

הטינגר, שוויתרה על הפטנט שנים קודם לכן, לא זכתה לתמלוגים מן המכירות הללו כלל.

 

הבעלים של "אטארי", שלא היה לבעלים של "אפל"

סטיב ג'ובס, מייסד אפל, היה, כך מתברר, אדם שידע לנצל הזדמנויות. האנשים שמסביבו... לא תמיד ידעו לעשות זאת כמוהו.

המחשבים האישיים הראשונים והמסורבלים שיצאו לשוק בפועל היו שייכים לחברת אטארי, בבעלותו של נולאן בונשל. ג'ובס עבד בחברה במשך תקופה, כאשר החל לפתח את מחשב המקינטוש שלו. בפיתוח שלו הוא כלל גם חלקים שפותחו בחברת אטארי, ובאופן טבעי פנה אל הבוס, נולאן בונשל, בהצעה לשותפות בפיתוח החדש שלו. אך בונשל סירב.

מספר שנים לאחר מכן פנה ג'ובס אל בונשל בשנית, במהלך ניסיונותיו לפתח ולהגדיל את חברת אפל. הוא בקש מבונשל שישקיע סכום של 50,000 דולר, בתמורה לשליש מהחברה.

בונשל סירב בשנית.

 

האיש שמכר את חלקו בחברת "אפל"

והנה עוד סיפור מייסודה של חברת אפל: במקור הקימו וייסדו אותה שלושה חברים: סטיב ג'ובס, סטיב ווזניאק ורונלד וויין. אולם לאחר תקופה קצרה החליט וויין למכור את חלקו בחברה לחבריו. הוא הסביר את ההחלטה באומרו כי הרגיש שהוא "עומד בצלם של שני ענקים אינטלקטואליים".

ויין מכר את חלקו בחברה במחיר "אסטרונומי" של... 500$.

מאוחר יותר הועמד אותו החלק בחברה למכירה פומבית במחיר... דומה. 1.6 מיליון דולר.

 

האיש שלא זכה בלוטו

לסיום, הנה סיפורו של אדם שאולי הפסיד את הזדמנות חייו – אבל החליט להפוך את ההפסד להזדמנות.

מאז שנת 1812, מתקיימת בספרד הגרלת לוטו שנתית, גדולה ו"שמנה" – כן, כך היא גם קרויה, El Gordo ("השמן"). בניגוד להגרלות לוטו רגילות, מארגני ההגרלה הזו מעודדים רכישה של כרטיסים בקבוצות, ולא לרכוש כרטיס לאדם בודד.

בשנת 2012 התארגנה אגודת עקרות הבית של כפר קטן בספרד, סודטו, לרכישת כרטיס להגרלה. נשות האגודה עברו מבית לבית ואספו כסף מכל 70 המשפחות בכפר, איתו רכשו את כרטיס ההגרלה מספר 58268.

ומה אתם יודעים... הכרטיס הזה זכה. אנשי הכפר, שרובם היו חקלאים עניים, זכו כל אחד בכחצי מיליון יורו.

השמחה בכפר היתה גדולה, כמובן, אלא שאז התברר שנשות האגודה דלגו בטעות על בית אחד.

קוסטיס מיצוטקיס היה סטודנט יווני שהגיע לספרד והתאהב במקום, והחליט להקים את ביתו בכפר הקטן והפסטורלי. איסוף הכספים פסח, משום מה, על ביתו, ומכל תושבי הכפר – הוא היה היחיד שלא זכה ולו ביורו אחד.

נשות האגודה בפרט, ואנשי הכפר בכלל, חשו רגשות אשמה חזקים, והציעו לקנות את חלקת האדמה של מיצוטקיס במחיר גבוה. אך מיצוטקיס... סרב. במקום להצטער על כך שלא זכה, הוא החליט להתייחס לפספוס המפתיע כאל הזדמנות: הוא יצא אל מרכז הכפר עם מצלמת הווידאו שלו, תיעד את החגיגות בכפר, והחל לעבוד על הפקת סרט תיעודי המספר על הזכייה המפתיעה של תושבי הכפר... וגם על הפספוס שלו עצמו.

רוצים להיות שותפים של הרב זמיר כהן?

תחשבו מה עשו "הידברות" בשנה האחרונה - ומה צפוי לקרות בפעילות הארגון בשנה הקרובה?

אתם יכולים להצטרף, ולהיות חלק מזה! "כתב השותפות" עם ארגון הידברות - בחתימתו האישית של הרב זמיר כהן. הסכם שיקנה לכם שותפות בזכויות העצומות של ארגון הידברות במשך כל השנה.

וברגעי השיא, בזמן הקדוש ביותר של השנה, יעמדו תלמידי הרב ויתפללו על כל מי שזכה לקחת חלק בכתב השותפות הנדיר. המתנה הכי גדולה שכל אחד יכול לחלום עליה.

לשותפות און ליין כנסו ללינק או תתקשרו עכשיו! 073-2221212

תגיות:הזדמנותשותפים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה