חדשות בארץ

יאיר גולן: "הימין הקיצוני מסוכן למדינת ישראל"

סגן הרמטכ"ל לשעבר, יאיר גולן, שיתחיל אחר הצהריים את כהונתו כחבר כנסת מטעם המחנה הדמוקרטי, השווה שוב בין המציאות בישראל לבין גרמניה הנאצית: "הנאצים עלו לשלטון בצורה דמוקרטית. ולכן אנחנו צריכים להיזהר היטב מכך שגורמים קיצוניים בעלי השקפה משיחית לא ינצלו את הדמוקרטיה הישראלית על מנת לייצר פה מציאות שלטונית אחרת"

יאיר גולן (צילום: פלאש 90)יאיר גולן (צילום: פלאש 90)
אא

מספר 3 במחנה הדמוקרטי, אלוף במיל' יאיר גולן, חולל הבוקר (חמישי) סערה נוספת כשערך שוב השוואה בין המציאות השוררת בישראל לבין מה שהתרחש בגרמניה הנאצית.

בראיון למנדי ריזל ברדיו דרום, לקראת השבעתו אחר הצהריים לתפקידו כחבר הכנסת ה- 22, אמר גולן: "אני מזכיר שהנאצים עלו לשלטון בצורה דמוקרטית. ולכן אנחנו צריכים להיזהר בתוכנו, להיזהר היטב, מכך שגורמים קיצוניים בעלי השקפה משיחית לא ינצלו את הדמוקרטיה הישראלית על מנת לייצר פה מציאות שלטונית אחרת".

"אני חושב שמההיסטוריה צריך ללמוד", הוסיף גולן. "אני מזהיר מהימין, כי בעשרות שנות שירותי התמודדתי עם אלימות קשה שהופנתה כלפי חיילי צה"ל מתוך הימין הקיצוני הזה. ולכן הימין הזה הוא מסוכן: מסוכן לשלטון החוק, מסוכן לקיומה של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית. הוא מטיף לדברים שאינם מתיישבים עם הליכים דמוקרטיים מקובלים, הוא מנצל לפעמים את הכלים הדמוקרטיים כדי לפגוע בדמוקרטיה, ואנחנו צריכים להיזהר ממנו".

כזכור, לפני שלוש שנים, בתקופת כהונתו כסגן הרמטכ"ל, השתתף גולן בטקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה במכון משואה בתל יצחק, וסיפק התבטאות שנויה במחלוקת שגררה ביקורת קשה נגדו: "אם יש משהו שמפחיד אותי בזיכרון השואה, הוא זיהוי תהליכים מעוררי חלחלה שהתרחשו באירופה בכלל, ובגרמניה בפרט, אז – לפני 70, 80 ו- 90 שנה – ומציאת עדות להם כאן בקרבנו, היום, ב- 2016".

עם כניסתו לזירה הפוליטית בחודש יוני, סירב גולן לחזור בו מדבריו. "כל פעם חוזרים לעניין הזה, לי זה היה כבר לזרא", אמר בראיון לירון דקל בכאן ב'. "צריך להסתכל על התהליכים כפי שהם, רק תסתכל על ההשחתה השלטונית סביב נושא הבחירות. הייתה צריכה לקום קואליציה של שתי המפלגות הגדולות – הליכוד וכחול לבן. הייתה יכולה להיות קואליציה יציבה. זה לא קורה רק בגלל שחיתות – ושחיתות של איש אחד. זה בלתי מתקבל על הדעת". גולן הוסיף כי הזמן שחלף מאז התבטאותו מוכיחים את צדקתו: "כל מה שאמרתי נכון לחלוטין, לצערי, ומה שקרה בשלוש השנים האחרונות רק מוכיח את זה".

לפני כשבועיים עורר הנשיא ראובן ריבלין כעס בקרב חוגים שונים בימין, כשהתנצל בפני גולן על הביקורת שנמתחה עליו בשל התבטאותו. ריבלין ניצל את הגעתו של גולן לבית הנשיא, כחלק ממשלחת המחנה הדמוקרטי, במסגרת סבב ההתייעצויות לקראת הרכבת הממשלה, ואמר לו: "כבן דור שני לשורדי שואה, אני מבקש באמת להתנצל בשם כל מי שהוא אזרח במדינת ישראל ויודע על פועלך, על דברים שנרמזו ונאמרו בקשר לדברים כאלה ואחרים. אתה אחד מטובי בנינו, בלי קשר לעמדותיך הפוליטיות – ואני לא מתייחס לעמדות הפוליטיות – ואני גאה שיש לנו בן כזה".

גולן הודה לריבלין על דבריו, והוסיף: "נשמח להיות חלק מקואליציה, ואני מקווה באופן אישי שגם נרכיב קואליציה. בעיניי, לא רק נתניהו סטה מדרך הישר, אלא כל תנועת הליכוד סטתה מדרך הישר, ואני מצר על כך. אני חושב שטוב יהיה לתנועת הליכוד לבלות באופוזיציה, זו תהיה עבורה הזדמנות בלתי רגילה לשיקום".

תגיות:יאיר גולןהמחנה הדמוקרטי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה