סיון רהב מאיר

סיון רהב מאיר על סיור מרתק בחברה החרדית

"זה לא היה סיור אנתרופולוגי אלא מסע היכרות, מתוך תפיסה של אחריות משותפת על חיינו כאן"

(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)(צילום אילוסטרציה: פלאש 90)
אא

ניפרד כאן מתשע"ט בסיפור חשוב, בעיני, שלא זכה למספיק תשומת לב, בתפילה שבשנת תש"פ נשמע את הקולות האלה הרבה יותר.

הארגון החברתי "מעוז" הוציא קבוצה של בכירים, משלל השבטים בחברה הישראלית, להיכרות עומק עם החברה החרדית. בניגוד לטרנד של הימים האלה, הם לא דיברו על החרדים אלא ביקשו לדבר איתם. באמת, בכנות, מעבר לכותרות. כך סיכמה את החוויה אורלי פרידמן מרטון, עד לאחרונה סמנכ"לית אחריות תאגידית במיקרוסופט ישראל: "יצאנו למסע בן ארבעה ימים בלב ליבה של החברה החרדית. לא עלינו על מטוס לארץ זרה, כי אם על אוטובוס שנוסע ברחבי ארצנו מבני־ברק לאופקים, מאשדוד לירושלים ונכנס ללב ולעומק הקהילות המרכזיות המרכיבות את החברה הזו - הליטאית, החסידית והספרדית. הבטחנו לעצמנו לבוא בשביל להקשיב באמת, הזהרנו את עצמנו משיפוטיות, ונחשפנו לקולות ולסיפורים מקודשי הקודשים של החברה החרדית: בחדרי הלימוד של גדולי הדור, האדמו"רים והרבנים, בהיכלי תקומה מפוארים, בשיעור גמרא, בתפילת סליחות ובאינספור מרחבים ומפגשים. זה לא היה סיור אנתרופולוגי אלא מסע היכרות, מתוך תפיסה של אחריות משותפת על חיינו כאן.

"הסיפור שהתחיל להתגלות הנכיח עבורנו את ערך לימוד התורה, את המוטיבציה להיטיב, את הכרת ועשיית הטוב בהיקפים שפחות מצויים במודעות של הציבוריות הישראלית, את הקהילתיות והדאגה לאחר, את הענווה וההסתפקות במועט, את האושר שאינו קשור בשום צורה לעושר.

"הם לא עשויים מקשה אחת: חלקם מאורגנים תחת סדר נטול ספק, נטול תהיות ושאלות. חלקם אותנטיים, פתוחים, אישיים, משתפים וכנים עד כדי דמעות. חלקם מבוססי פחד וחלקם יסודם בהיפך הגמור - באהבה. חלקם מדברים רק שמרנות וחלקם מחויבים לחדשנות. חלקם תומכים בעבודת חרדים ולא רק של נשים חרדיות. חלקם מקדמים ומקיימים לימודי אקדמיה ואפילו שירות צבאי. חלקם מכניסים לימודי ליבה גם לבנים ואף מעל לגיל בית ספר יסודי. חלקם מכירים במדינת ישראל וחלקם רק בארץ ישראל ומשכך גם אינם מעוניינים לקבל מהמדינה דבר. חלקם מתירים וחלקם מחמירים ואוסרים.

"זה עוד לא זמן לסיכומים, אבל כמה תובנות כבר עולות: בתוך השחור והלבן שמקיף את עינינו יש קשת גדולה של צבעים. בניסיון שלנו לגרום לשינוי, אנחנו לעיתים עוזרים לו ולעיתים דווקא מפריעים לו ומקצינים עמדות קיצוניות ממילא. זו הזדמנות לבחון את עצמנו, כל אחד בשבטו, מה הוא יכול לקחת משם, במקום להיות רק סמוך ובטוח בדרכו ולצעוק 'געוואלד' כלפי השבט שאינו משתייך אליו".

אמן.

הטור פורסם בעיתון "ידיעות אחרונות".

תגיות:סיון רהב מאירחרדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה