חדשות בארץ

מנדלבליט לנתניהו: מסרב לבקשתך לשדר את הליך השימוע

היועץ המשפטי לממשלה דחה על הסף את בקשתו של ראש הממשלה להעביר בשידור חי את השימוע שיתקיים בשבוע הבא: "הבקשה היא חסרת תקדים ונעדרת כל ביסוס משפטי. לא ניתן להגשים את תכליתו של השימוע אם קיימת כוונה לנהל אותו כמו אירוע תקשורתי"

מנדלבליט (צילום: פלאש 90)מנדלבליט (צילום: פלאש 90)
אא

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט דחה הערב (חמישי) את בקשתו של ראש הממשלה בנימין לקיים שימוע בשידור חי. "הבקשה אותה הצגתם היא חסרת תקדים, ולמעשה, נעדרת כל ביסוס משפטי. כמעט והיינו אומרים כי הבקשה אינה מכבדת את הליך השימוע בפניו אנו עומדים, ומפחיתה מהחשיבות הרבה שהיועץ המשפטי לממשלה מייחס לו. למעשה, מכתבתם איננו מציג כל נימוק משפטי או אחר לקיומו של שימוע באופן פומבי. ולא בכדי". 

מנדלבליט הדגיש כי "תכליתו של הליך השימוע היא מתן הזדמנות לחשוד המבקש זאת להציכ את טענותיו בפני רשויות אכיפת החוק, ולשכנע את הגורם המוסמך כי אין הצדקה להגיש כתב אישום בעניינו". עוד הבהיר היועמ"ש כי "השימוע לא נועד לשכנע את הציבור, שכן ממילא ההכרעה בדבר הגשת כתב אישום היא החלטה מקצועית, המנותקת מכל סחף ציבורי, לחץ פוליטי או 'רעשי רקע' למיניהם. החלטה זו מבוססת אך ורק על הראיות ועל הדין. כך בעניינו של כל אדם וכך גם בעניינו של מרשכם". 

מוקדם יותר קרא נתניהו למנדלבליט לשדר בשידור חי את השימוע שלו, שייערך בימים רביעי וחמישי בשבוע הבא. "אחרי שלוש שנים של מבול הדלפות מגמתיות, חלקיות, הגיע הזמן שהציבור ישמע את הכל, גם את הצד שלי, בצורה שלמה, מלאה, ללא מתווכים, ללא צנזורים, ללא מעוותים", אמר נתניהו בסרטון שפרסם ברשתות החברתיות. "למה שהציבור ייזון מדברים חלקיים? אדרבה, הכל שייצא, לא רק שאין לי מה להסתיר, אני רוצה שהכל יישמע, וזו בקשתי. כך נבטיח צדק ואמת".

השבוע פורסם ב'הארץ' כי ראש הממשלה אמור היה להעביר לפרקליטות מסמך המציג את עיקרי הטיעונים לקראת השימוע, זאת כתשובת נגד למאות העמודים של כתבי החשדות בשלושת תיקיו. אולם, פרקליטיו העבירו מסמך אחד בלבד ובו נכתב רק כי נתניהו כופר בכל האישומים נגדו, ללא התייחסות כלל לטיעונים או לראיות שהציגה הפרקליטות. 

בעקבות הפרסום, פנתה התנועה לאיכות השלטון ללשכתם של היועץ המשפטי לממשלה ולפרקליט המדינה שי ניצן בדרישה להגיש נגד ראש הממשלה כתב אישום ללא שימוע. "יש לראות בחשוד נתניהו כמי שוויתר על זכותו לשימוע", נכתב בפניה. לדבריהם, "בחרו ראש הממשלה וצוות ההגנה מטעמו להגיש כתב טענות אשר מכיל אך ורק הכחשה כללית וסתומה לטענות נגדו במסמך בן עמוד אחד, ללא כל נימוקים או התייחסות לראיות שהועברו לפרקליטיו של ראש הממשלה".

בשבוע שעבר הדף נתניהו את הדיווחים כי חתר לעסקת טיעון בתיקיו, במסגרתם נטען כי נאמר לו שבתמורה לחנינה הוא יפרוש מכהונתו כראש הממשלה. "אין כל שחר לדיווחים השקריים על כוונה של ראש הממשלה נתניהו להגיע להסדר טיעון". לפי הודעת דוברו יונתן אוריך, פרקליטיו של נתניהו יופיעו כמתוכנן לשימוע, ואף "יציגו בו טענות מוחצות".‎

כזכור, לאחר הבחירות מיהרו גורמים בפרקליטות המדינה להבהיר כי הם "לא רואים שום תסריט בו תאריך השימוע נדחה בשל האירועים הפוליטיים". השימוע, שייערך בראשית אוקטובר, יהיה תקופה קצרה לפני שפרקליט המדינה, שי ניצן, יעזוב את תפקידו. ניצן ידוע בגישתו המחמירה בתיקיו הפליליים של ראש הממשלה, והוא צפוי לפרסם חוות דעת מנומקת לאחר השימוע.

נתניהו חשוד בתיקי טובות ההנאה (1000), השיחות עם מוזס (2000) ובזק-וואלה (4000). השימוע אמור היה להיערך עד 10 ביולי, אולם נדחה בעקבות העובדה כי עורכי דינו של נתניהו נמנעו מלאסוף את חומרי החקירה. במהלך הזמן נתניהו ניסה מספר רב של פעמים להביא לדחיית השימוע לנוכח הבחירות שהתקיימו שלשום, אולם מנדלבליט סירב. ראש הממשלה האשים את היועמ"ש ב"אי-צדק", והוסיף כי "לא ייתכן שריצת אמוק לא ברורה גוברת על הצורך להגיע לחקר האמת".

תגיות:שימועאביחי מנדלבליטתיקי נתניהו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה