חדשות בארץ

נתניהו: "אקים במהירות ממשלת אחדות". גנץ: "לא נשב אתך"

לאחר שקיבל את המנדט לכך מנשיא המדינה, נתניהו מצהיר כי יפעל להקמתה של ממשלת אחדות לאומית במהירות האפשרית: "היא תקום רק כשאנשים יבינו שאין אפשרות אחרת ואז יקימו אותה". גנץ מבהיר: "לא נשב בממשלה שכנגד העומד בראשה עומד כתב אישום חמור. נושא זה לצד מרכיבי מהות נוספים, חשוב עבורנו יותר מכל דיון בנושא חלוקת תיקים או רוטציה"

נתניהו וגנץ עם ריבלין, הערב (צילום: חיים צח, לע"מ)נתניהו וגנץ עם ריבלין, הערב (צילום: חיים צח, לע"מ)
אא

לאחר שהערב (רביעי) העניק לו נשיא המדינה ראובן ריבלין את המנדט להרכבת הממשלה, הצהיר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי יפעל להקמתה של ממשלת אחדות במהירות האפשרית. "צו השעה זאת ממשלת אחדות לאומית, רחבה, והייתי אומר – מהירה", אמר נתניהו בנאומו בבית הנשיא. "כל אחד מבין שלא תהיה הזדמנות אחרת. לכן אני אעשה כל מאמץ להקימה, בהנהגה משותפת. אני מדבר על הנהגה משותפת, ממשלה פריטטית, ממשלה עם הסדרים שונים מעניינים שהעלית, ניתן לעשות שורה של דברים כדי להבטיח את אותה שותפות ואותו מבנה ברור בין שניים שמובילים אותה", הוסיף.

לאחר שנתניהו קיבל את המנדט, יעמוד לו פרק זמן של 28 יום להרכבת הממשלה, עם אפשרות להארכה של 14 יום נוספים. עם זאת, הערכה היא שבליכוד נשקלת אפשרות להחזיר את המנדט עוד קודם, וזאת כדי לקדם בחירות חוזרות – שלישיות בתוך שנה.

לצד זאת, אם המנדט יוחזר לנשיא, הוא צפוי להעביר אותו לגנץ, אולם אם גם הוא לא יצליח לעמוד במשימה, הרי שהנשיא יודיע על כך ליו"ר הכנסת, שמצדו יורה על פיזור הכנסת ללא חקיקת חוק. בתרחיש כזה, לכנסת יעמדו 21 ימים שבהם יהיו רשאים 61 ח"כים לפנות במכתב משותף לנשיא, וימליצו על מועמד להרכבת הממשלה. למועמד כזה יינתנו רק 14 יום לבנות ממשלה.

נתניהו הדגיש מספר פעמים בנאומו כי יחתור להקמת ממשלת אחדות במהירות, ואמר כי "זאת הממשלה היחידה שבאה בחשבון. אנחנו יכולים לעשות את זה מהר מאוד. את הממשלה הזאת אפשר להקים מהר מאוד אם רוצים. אבל כפי שאמרתי לך הנשיא, אם הממשלה הזאת שבכוחנו להקים מהר לא תקום מהר, היא כנראה תקום רק בישורת האחרונה. היא תקום רק כשאנשים יבינו שאין אפשרות אחרת ואז יקימו אותה".

נתניהו הבהיר כי אם הוא ייכשל בהרכבתה של הממשלה "בימים הקרובים", הרי ש"כנראה נצטרך לחכות למקצה האחרון, אולי ל-21 יום האחרונים, ואז שכולם מבינים שאין ברירה אלא ממשלת אחדות אז היא קום תקום".

עם זאת, יו"ר כחול לבן בני גנץ מיהר להדוף את ניסיונותיו של נתניהו, והבהיר כי אין לו כל כוונה להצטרף לממשלה בראשות נתניהו. לפי הודעתו של גנץ, "כחול לבן בראשותי לא מסכימה לשבת בממשלה שכנגד העומד בראשה עומד כתב אישום חמור. נושא זה לצד מרכיבי מהות נוספים, חשוב עבורנו יותר מכל דיון בנושא חלוקת תיקים או רוטציה".

גנץ הסביר כי מפלגתו מחויבת לרעיון האחדות, אך "סדר הדברים הנכון הוא משא ומתן בין שתי המפלגות הגדולות - וביניהן בלבד - על מנת להגיע להסכמה על נושאי התוכן והמהות של הממשלה הבאה. נושאים שיאפשרו לחלץ את מדינת ישראל מהקשיים שהיא נתונה בהם. אם נסכים על אלה, נתפנה לדון בשאלות של חלוקת תפקידים, ומנגנון ניהול השלטון".

לדברי גנץ, לאחר הפגישה האחרונה אצל הנשיא ולבקשתו, נועדו ראשי צוותי המשא ומתן מטעם שתי המפלגות, אך "לצערנו, כבר בראשית הפגישה הודיע יריב לוין מטעם ראש הממשלה, כי הוא מייצג את הבלוק שבנה הליכוד עם שלוש מפלגות נוספות, מפלגות הימין והמפלגות החרדיות. הרכב זה לא מאפשר, מבחינת תוכן הנושאים, משא ומתן להקמת ממשלה רחבה בראשותי שתפעל למען כלל אזרחי ישראל. בפרט הרכב זה לא מאפשר להקים ממשלה שתייצג את אלה שבחרו יחד בשתי המפלגות הגדולות, אשר יקבעו מה יהיו קווי היסוד של הממשלה הבאה".

מאז החלו המגעים בין הליכוד וכחול לבן בתיווכו של נשיא המדינה הרבו גורמים בליכוד להאשים את מספר 2 בכחול לבן, יאיר לפיד, בהכשלת המגעים לאחדות, וטענו כי בלעדיו גנץ היה מתפשר ומסכים להיכנס לממשלה. גורמים בכחול לבן אישרו את הדברים, ואמרו כי לפיד אכן אחראי לכך, וכי הוא הפעיל לחצים על גנץ להקשיח עמדות ולא להתפתות להצעות הליכוד, שעל  פי מתכונתן נתניהו יהיה ראשון ברוטציה. בכחול לבן הוסיפו כי ההחלטה של נתניהו לדבוק בבלוק הימין-חרדים, וכביכול לנהל בשמו משא ומתן, מקשה מאוד כל קיום המגעים.

ניצנים לכישלון המגעים עוד בשיאם, ניתן היה לראות מציוצו לפיד עצמו בזמן הפגישה של נתניהו וגנץ עם ריבלין, בו נאמר כי "בני גנץ יהיה ראש ממשלה וביבי ילך לטפל בתיקיו הפליליים. הניסיונות השקופים של הליכוד לסכסך לא מרשימים אף אחד אצלנו".

ח"כ נפתלי בנט מימינה הגיב ללפיד ואמר לו: "תפסיק להטיל חרמות על חלקים בעם וחדל לתקוע מקלות בגלגלי האחדות. מנהיגים אמיתיים מאחדים את העם, לא מפלגים אותו. הציבור כפה על שני הצדדים תיקו שמוביל או לממשלת אחדות רחבה או לבחירות שלישיות. גנץ בחר אחדות, וכך מרבית הציבור. זה רגע האמת: שים את ישראל מעל לכל".

תגיות:בני גנץבחירות 2019בנימין נתניהו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה