חדשות בעולם

טראמפ באו"ם: "איראן מממנת טרור; יש להחיל נורמליזציה בין ישראל לשכנותיה"

הנשיא האמריקני מקשיח עמדות ומצהיר כי "אסור לעולם לאפשר לאיראן להשיג כלי נשק גרעיניים". על ישראל אמר: יש צורך בנרמול היחסים בין ישראל לשכנותיה כדי לקדם את המאבק נגד איראן. נשיא צרפת: מקווה שנוכל להודיע על "חדשות טובות" בנושא האיראני ביממה הקרובה

טראמפ באו"ם (צילום: שאטרסטוק)טראמפ באו"ם (צילום: שאטרסטוק)
אא

מנהיגי העולם מתאספים הערב (שלישי) בעצרת הכללית השנתית ה-74 של האו"ם בניו יורק, שתיערך עד יום שני. העצרת מתכנסת בצל שורה של משברים בינלאומיים, בראשם הסוגיה האיראנית, משבר האקלים ומלחמת הסחר בין ארצות הברית לסין.

ראשון הנואמים בין המנהיגים היה נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ שעמד על המשבר בין וושינגטון לטהראן, והדגיש כי ארצו איננה ששה אלי קרב, אך נחושה להגן על האינטרסים שלה. "אנחנו בעמדה חזקה מאוד מול איראן, ואני חושב שהם רוצים לעשות משהו – וזה יהיה צעד חכם מצדם", אמר הנשיא האמריקני.

טראמפ הדגיש כי מאז כניסתו לתפקיד השקיע הממשל סכומים אדירים בשיקום צבאה, וכי צבא ארצות הברית הוא "הצבא החזק בעולם". לצד זאת אמר כי ארצות הברית מקווה שלא תצטרך להשתמש בו לעולם. "אנחנו לא מאמינים באיבה נצחית", הדגיש. "חלק מהאויבים הכי גדולים שלנו לאורך ההיסטוריה הפכו לבני-ברית שלנו. אנחנו יודעים היטב שכל אחד יכול לפתוח במלחמה, אבל רק האמיצים ביותר יכולים להשיג שלום".

בניגוד למדיניות הסלחנית שהנהיג באחרונה, טראמפ תקף בחריפות את טהראן, והאשים אותה בכך שהיא מממנת הטרור מספר אחת בעולם: "אסור לנו לאפשר לה לעולם להשיג נשק גרעיני", אמר טראמפ. "אמריקה לא תסכים לקבל את זה", אמר הנשיא. "כבר ארבעים שנה שהעולם מקשיב למנהיגי איראן משמיצים את כולם ומאשימים את כולם בבעיות שהם עצמם יצרו".

במהלך נאומו פנה טראמפ לנשיא איראן, חסן רוחאני, והצהיר כי בשלב זה הסנקציות לא יוסרו, ואף יוחרפו בקרוב. "כל עוד איראן לא תשנה את התנהגותה, הסנקציות לא יוסרו ממנה – להיפך, הן יוקשחו".

הוא גם הזכיר את החלטתו אשתקד לפרוש מהסכם הגרעין ולהשיב את כל הסנקציות החריפות על טהראן, והצהיר באופן מפורש כי איראן הינה האחראית הישירה למתקפה על שני מפעלי הנפט המרכזיים של סעודיה. "על כל המדינות מוטלת החובה לפעול בעניין איראן", אמר טראמפ. "שום ממשלה אחראית לא צריכה לסבסד את התאווה של איראן לשפיכות דמים". לדבריו, איראן מחרחרת מלחמה עם ישראל מתוך כוונה להסיח את הדעת מכישלונותיה שלה במדינות בהן היא מתערבת צבאית.

בהתייחס לישראל אמר הנשיא כי יש צורך בנרמול היחסים בין ישראל לשכנותיה כדי לקדם את המאבק נגד איראן. "יש הבנה גוברת במזרח התיכון שהמדינות באזור שותפות לאותם אינטרסים. דווקא בגלל זה כל כך חשוב שיהיו יחסים דיפלומטיים מלאים בין ישראל לבין השכנים שלה באזור", כך טראמפ.

במקביל לנאומו של טראמפ, הערב הצהיר נשיא צרפת, עמנואל מקרון, כי הוא מקווה שאפשר יהיה להודיע על "חדשות טובות" בנושא האיראני כבר במהלך היממה הקרובה.

אמש נפתחה פסגת האקלים של האו"ם בניו יורק, במסגרתו הדגישו עשרות מנהיגים ובכירים בחברות מרחבי העולם את מאמציהם להפחתת פליטת גזי החממה שמובילים להתחממות כדור הארץ. בפסגה השתתפה גם פעילת הסביבה השוודית, גרטה תונברג, בת ה-16. בקול רוטט ובעיניים בוכיות היא תקפה בחריפות את הנוכחים בשל גישת "העסקים כרגיל" שלהם בכל הנוגע לאי-טיפול במשבר האקלים, בתקופה שבה טמפרטורות כדור הארץ מזנקות במהירות.

"אנו נמצאים בהתחלה של הכחדה המונית, ועדיין – כל מה שאתם יכולים לדבר עליו זה כסף", אמרה תונברג. "אתם מאכזבים אותנו. אבל הצעירים מתחילים להבין את הבגידה שלכם. גנבתם את החלומות ואת הילדות שלי עם המילים הריקות שלכם". עוד אמרה כי "העיניים של כל הדורות הבאים נשואות אליכם", וכי "אם תבחרו לאכזב אותנו, אני אומרת שלעולם לא נסלח לכם".

תגיות:האו"םדונלד טראמפאיראן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה