ראש השנה

כך בודקים את סימני ראש השנה

הרב משה ויא, מחבר ספר 'בדיקת המזון כהלכה' מגיש את האופן בו יש לבדוק את סימני ראש השנה, מעודכן לשנת תש"פ. ואלו סימנים אינם זקוקים לבדיקה?

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

תמר יבש - חותכים בסכין את הפרי לאורכו, פותחים ומוציאים את הגלעין. אם נראים פרורים כהים באיזור הגלעין (שהם הפרשות של תולעת) אין להשתמש בתמר זה. מחזיקים את התמר הפתוח כנגד מקור אור (חלון או נורה), ומתבוננים בצידו הפנימי והחיצוני אם מצוי חרק.

בתמר שהתיישן נוצרים גבישי סוכר לבנים שאינם סימן לנגיעות.

תמר לח - תמרים גדולים המשווקים בקירור, קליפתם חלקה וצבעם חום כהה – בדרך כלל נקיים ואין חיוב לבדקם.

רימון - מתבוננים אם מצוי נקב בקליפת הפרי, שהוא סימן לחדירת תולעת. פותחים את הרימון ואם רואים איזור חום בודקים בין הגרגרים אם מצויה תולעת. כתמים כהים שטחיים בגרגרי הרימון אינם סימן לנגיעות. רימונים הגדלים בגינה פרטית נגיעותם גבוהה.

תפוחים - תפוחים מסוג מעולה הם בחזקת נקיים. תפוחים באיכות בינונית, מתבוננים על קליפת הפרי אם מצוי סימן של חדירת תולעת – כמין פצע חום-אפור השקוע בקליפה – ומסירים את האזור הנגוע.

לעיתים רחוקות, בעיקר בתפוחים מזן 'אנה', מצויות כנימות מגן בצבע חום-אפור על קליפת התפוח, הגורמות לכתמים אדומים על הקליפה. יש להסיר את הכנימות ע"י שפשוף קל בציפורן או בסכין. הכתם האדום שנותר על הקליפה לאחר הסרת הכנימה מותר באכילה.

שלאק – לעיתים תפוחי עץ המיובאים מחו"ל מרוחים עם "שלאק", קיימת שאלה לגבי כשרותו ומן הראוי לקלף את התפוח. יש לברר אצל ועד הכשרות אם יש פיקוח על תפוחים מיובאים.

גזר - מטיב מעולה בחזקת נקי.

קרא - בחזקת נקי ואין חיוב לבדוק.

כולנו רוצים שנה טובה ומבורכת - האם יש דרך להשיג זאת, או שמדובר בפעולה שמימית שאין לנו יכולת להתערב בה? הרב אליהו עמר בשיעור חשוב לקראת ראש השנה 

ראש של דג - ראש דג קרפיון, בורי וכסיף – מן הראוי להשתמש רק בראשים המשווקים בחנות הנמצאת תחת השגחה מהודרת.

ראש דג סלמון – יש לפתחו להסיר את הזימים, לשטוף היטב ולבדוק מטפילים חומים באורך של כ- 2-5.1 ס"מ. (גם בדגים הנמכרים תחת השגחה מהודרת עלולה להיות נגיעות זו).

ראשי דגים אחרים – בד"כ נקיים.

רוביה טריה - יש לפתוח את התרמילים, לבדוק אם יש בגרגרים כרסום או סימני חדירה של תולעים ולהסיר את הגרגרים הנגועים.

רוביה יבשה - 1. הרתחה: מרתיחים את הרוביה בסיר עם מים בכמות פי שלשה מהרוביה. לאחר הרתיחה מכבים ומשאירים מכוסה כשלש שעות.

2 .בדיקה: שוטחים על כף היד כ- 15-10 גרגרים, ומתבוננים אם מצוי כתם כהה תחת הקליפה הדקה. מניחים את כף היד השניה על הגרגרים, הופכים את כפות הידיים ובודקים באותו האופן את צידם השני של הגרגרים הגלוי כעת לעין.

אם מבחינים בכתם כהה תחת הקליפה מקלפים ובודקים אם מצוי שם חרק.

כתם שחור המצוי על קליפת הגרגר הינו חלק מגידולו הטבעי של הרוביה, וכן כתמים שטחיים בצבע חום או כתום – אינם סימן לנגיעות.

אם נמצאו שלשה גרגרים וודאי נגועים בחרקים, יש לפתוח את כולם ולבדקם מבפנים. אם נמצאה נגיעות רבה אין להשתמש ברוביה.

עלי סילקא - בגידול רגיל הירק נגוע בחרקים רבים וכן מצויות רימות בתוך עובי העלה, שאינן יורדות בשום שטיפה, לכן מומלץ להשתמש רק בעלים מגידול מיוחד "ללא תולעים", הנמצא תחת השגחה מוסמכת, להשרותם במים עם מעט סבון נוזלי ולשטוף היטב כל עלה ועלה.

סלק אדום - יש לחתוך את הסלק לפרוסות לרוחב, בעובי של 5.1-1 ס"מ, להתבונן אם מצויה מחילה של זחל לבן ולהסיר את האיזור הנגוע. אפשר לפרוס ולבדוק גם לאחר הבישול.

כרתי - חותכים ומסירים את: א. העלים הירוקים. ב. איזור השורש )כסנטימטר אחד( שבקצה השני. ג. השכבה החיצונית הראשונה.

חוצים את החלק המרכזי הלבן של הכרתי לכל אורכו, מפרידים את כל השכבות ומשרים אותם במים עם מעט סבון נוזלי למשך 3-2 דקות. שוטפים שכבה שכבה תחת זרם מים תוך כדי שפשוף קל באצבעות לכל אורכם משני צדיהם.

דבש - בחזקת נקי.

להורדת הקובץ, לחצו כאן.
 
רוצים ללמוד על סימני ראש השנה, על הסיבות לאכילתם ועל הרמזים הטמונים בהם? הידברות מגישה לכם חוברת מרהיבה עם כל ההסברים, בברכת שנה טובה ומתוקה. להורדת החוברת, לחצו כאן.
תגיות:ראש השנההרב משה ויאבדיקה מחרקים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה