חדשות בארץ

טיבי על ההמלצה על גנץ: "החלטה אמיצה, הוא לא כוס התה שלנו"

מספר 3 ברשימה המשותפת הסביר את המהלך ההיסטורי לתמוך ביו"ר מפלגה ציונית לראשות הממשלה: "כאשר גנץ יקים ממשלת אחדות – הרשימה המשותפת תצביע נגדה. אבל האמירה שלנו מכוננת. יש בה תקדים: אנחנו רוצים להיות שחקן פעיל ולא שחקן ספסל, למרות שאנחנו באופוזיציה". על חוק הלאום אמר: מעריך שיחוקק חוק יסוד שוויון ויתוקן חוק הלאום. אני רוצה להחזיר את מעמד השפה הערבית כשפה רשמית"

טיבי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)טיבי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

יממה לאחר המהלך ההיסטורי שבו המליצה הנציגות הערבית בכנסת להמליץ על מועמד לראשות הממשלה ולהצטרף כשחקן משפיע בפוליטיקה הישראלית, בכיר הרשימה המשותפת, ח"כ אחמד טיבי, טען היום (שני) כי גם החברה הערבית חפצה בכך. "עשינו סקר, ויותר מ-70% מהציבור תמכו בהמלצה. השאר מתנגדים ברמות שונות, אז קיבלנו החלטה אמיצה", אמר בריאיון ל-ynet.

מדובר במהלך היסטורי, שכן המפלגות הערביות נוהגות באופן מסורתי שלא להיות חלק ממשלות ישראל, זאת נוכח העובדה כי הן מחזיקות בערכי הציונות. יחד עם זאת, ב-1992 החליטה הנציגות הערבית להמליץ לראשונה על יו"ר מפלגה ציונית, כאשר תמכו בראש הממשלה המנוח, יצחק רבין, זאת לאחר שזה הבטיח להם שורה של הטבות למגזר. כן גם בזמן הסכמי אוסלו הסכימו המפלגות הערביות להעניק רשת ביטחון לממשלת רבין שהייתה אז ממשלת מיעוט.

במפלגות הערביות הדגישו אתמול כי ההחלטה לתמוך בגנץ לראשות הממשלה אינה מסמלת את הצטרפותן לקואליציה בפרט, ואת תמיכתן בקואליציה בכלל. "גנץ הוא לא כוס התה שלנו. המלצה היא לא תמיכה בהקמת ממשלה", הבהיר טיבי. "כאשר גנץ יקים ממשלת אחדות – הרשימה המשותפת תצביע נגדה. אבל האמירה שלנו מכוננת. יש בה תקדים: אנחנו רוצים להיות שחקן פעיל ולא שחקן ספסל, למרות שאנחנו באופוזיציה. רוצים להיות חלק מהעשייה הפוליטית ומתהליך קבלת ההחלטות".

לצד זאת, סיעת בל"ד המרכיבה את הרשימה, שבתחילה דווח כי חרף התנגדותה היא תכבד את החלטת רוב חברי הרשימה, הודיעה היום לנשיא המדינה ראובן ריבלין כי היא מתנגדת להמלצה, וכך ירד מספר הממליצים על גנץ ל-54. טיבי הסביר את הסתירות, ואמר כי "זה המצב האמיתי של העמדות". לדבריו, "בדיונים פנימיים בל"ד אמרו שהם מתנגדים להחלטת הרוב ושהם חושבים שלא צריך להמליץ. אנחנו, רוב הרשימה המשותפת, אמרנו שההחלטה צריכה להיות המלצה לצד דרישות שהצבנו. בזמן הקמת הרשימה המשותפת, ההבנה הייתה שההכרעה היא דמוקרטית באמצעות רוב".

בדיווחים אתמול נטען כי כחול לבן פנו למפלגות הערביות בבקשה כי לא ימליצו על גנץ לראשות הממשלה, מתוך הבנה כי כך יקבל ראשון בנימין נתניהו את המנדט, ולאחר שייכשל, מה שסביר שייקרה, תהיה הראשונה בעמדת כוח שתוכל ללחוץ על חברי הליכוד להדיחו. במענה לשאלת המראיין האם מהלך בל"ד להתנגד להמלצה לא נבע מפנייה יזומה של כחול לבן, טען טיבי כי מדובר ב"קונספירציות תמוהות".

הוא הוסיף: "זה לא קשור ביהודים, זה קשור בערבים. איימן עודה אמר שההמלצה היא בשם הרשימה המשותפת כי ההכרעה היא הכרעת רוב. הייתה הבנה שזה מקובל על כולם. לקראת הערב דרשו מבל"ד להבהיר שהם לא במסגרת 13 הממליצים כי הייתה ביקורת פנימית אצלם. אז הפצירו בנו, ונדמה לי שאפילו התקשרו מבל"ד למשכן הנשיא ואמרו שהם לא ב-13 הממליצים. הייתי מעדיף שההמלצה תהיה בשם כולנו, שהרשימה המשותפת – גם אחרי חילוקי הדעות – מאוחדת, איתנה, עם תמיכה ציבורית חסרת תקדים בהחלטה קשה".

על הדרישות שהציגה הרשימה המשותפת לגנץ, אמר: "אני מעריך שתהיה החלטת ממשלה על מיגור הפשיעה ביישובים הערביים. זה נושא שכואב לכל אחד, היעדר ביטחון אישי, רק הלילה נרצחו אנשים, לפני יומיים עוד ארבעה. זה טרור פנימי שגורם להרס פנימי, ואנחנו זועקים. אני מעריך שתהיה החלטה בנושא הזה. אני מעריך שיהיה חוק יסוד שוויון שלא היה עד כה".

עוד אמר טיבי כי "אני מעריך שאם כחול לבן ירכיבו את הממשלה, יחוקק חוק יסוד שוויון ויתוקן חוק הלאום. אני רוצה להחזיר את מעמד השפה הערבית כשפה רשמית, אני מעריך שזה יקרה".

תגיות:בני גנץערביי ישראלהרשימה המשותפתאחמד טיביבחירות 2019

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה