מצוות

איך לשמוח בקיום מצוות? זו תשובתו של הגר"ח קנייבסקי זצ"ל

רוצה שייפתחו בפניך שערי חכמה ורוח הקודש? תשמח בקיום המצוות. איך תעשה את זה? הנה עצתו של הגר"ח קנייבסקי

(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)
אא

רבים מספור הם אלו שפנו אל הגר"ח קנייבסקי זצ"ל לקבלת עצה וברכה. לעיתים קרובות ניתן היה לראות עליהם כי הם מדוכדכים ממצבם, שבורים מהצרה שניחתה עליהם, ומיואשים מעול החיים והר המטלות שלפניהם. לא פעם הם מגיעים ולוחשים לרב כי טוב מותם מחייהם, וקשה להם לשאת את הנטל.

באחת הפעמים הנדירות הסביר הרב קנייבסקי כיצד ניתן להיות בשמחה למרות הקשיים. "בפרשת כי תבוא מובא הפסוק: 'תחת אשר לא עבדת את ה' אלוקיך בשמחה'", אמר הרב והוסיף כי אנשים נשברים מצרותיהם בשל שני גורמים עיקריים: האחד - חסרון באמונה ובהשגחה פרטית, כי מי שמאמין בבורא עולם לא נבהל משום מצב כי הוא יודע שהוא בידים טובות. השני – חיסרון בשמחה בשעת בקיום המצווה".

בספרו "אורחות יושר" כתב הרב חיים קנייבסקי כיצד להגיע לשמחה. כה דבריו: "בעשיית המצווה, אל יחשוב שהיא עליו כמשא וממהר להסירם מעליו, אבל יחשוב בשכלו כאילו בעשותו אותה המצווה ירוויח אלף אלפים דינרי זהב, ויהיה שמח בעשותו אותה המצווה בשמחה שאין לה קץ מלב ונפש אם יעשה אותה מצווה, ובחשק גדול כאילו ממש בפועל נותנים לו אלף אלפים דינרי זהב".

בספר המידות נאמר שהשמחה במצווה הינה הוכחה לכך שליבו שלם לאלוקיו: "מה נחת רוח יש לו לאדון כשעבדו משמשו מבלי כל הרגשת שמחה בתפקידו, לשמש את רבו? נתאר אפוא לעצמנו - הקב"ה הנחילנו תורה ומצוות כדי לזכותנו באחרית נפלאה לעתיד לבוא, מה טעם יש לעבדו מבלי שמחה גדולה ועצומה על הטוב הצפון לנו בעבור כל אלה?!". (ספר המידות, שמחה א)

האר"י הקדוש גילה שכל מה שהשיג שנפתחו לו שערי חכמה ורוח הקודש - בשכר שהיה שמח בעשות כל מצוה, שמחה גדולה לאין תכלית" (של"ה, שער האותיות, תשוקה).

בספר המוסר הנפוץ "אורחות צדיקים" בשער השמחה: "וכל העושה המצוות בשמחה יש לו שכר אלף ידות (פי אלף) יותר ממי שהמצוות עליו למשא... ואז מצליח בכל דרכיו וטוב טעמיו, ושולח הקדוש ברוך הוא רוח הקודש בקרבו, וליבו שמח ומתמלא אהבת הקב"ה".

תגיות:הרב חיים קנייבסקימצוות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה