חדשות בארץ

בעקבות תוצאות הבחירות: האם אנחנו בדרך לממשלת אחדות?

תוצאות לא רשמיות, המסתמכות על 97% מקולות הבוחרים, מלמדות על תיקו בין הליכוד וכחול לבן. למחנה הימין יתרון קל, אך בנימין נתניהו ובני גנץ אינם יכולים להקים ממשלה צרה. אופציה אפשרית למבוי הסתום היא הקמת ממשלת אחדות, אך הדרך לכך זרועה מכשולים

(צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)(צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)
אא

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, התייחס הבוקר בקצרה לתוצאות הבחירות. בהצהרה שמסר לכתבים, שהמתינו מחוץ לביתו בראש העין, אמר גנץ: "אנחנו מחכים לראות איך יהיו תוצאות האמת. הרבה זמן היינו עסוקים בקמפיין, ועכשיו הגיע הזמן לרוץ באמת. תמתינו עוד יום, עוד יומיים. נאחל לעם ישראל ממשלת אחדות טובה ורצויה. שהמערכת תירגע טיפה, ונצא לדרכנו".

מתוצאות בלתי רשמיות שיצאו מוועדת הבחירות המרכזית, לאחר ספירה של כ- 97% מקולות הבוחרים עולה כי שורר תיקו של 32 מנדטים בין הליכוד וכחול לבן. הרשימה המשותפת מקבלת 12 מנדטים, ותהיה המפלגה השלישית בגודלה בכנסת. ישראל ביתנו עם 9 מנדטים. ש"ס זכתה להישג ניכר – עם 9 מנדטים. יהדות התורה שומרת על 8 המנדטים שהיו לה בכנסת היוצאת. ימינה עם 7 מנדטים, העבודה-גשר קיבלה 6 מנדטים, ואילו המחנה הדמוקרטי עם 5 מנדטים. עוצמה יהודית לא עברה את אחוז החסימה. נתונים אלו אינם כוללים את קולות החיילים.

נכון לשעה 11:03, על פי הנתונים הרשמיים של הוועדה, לאחר ספירה של 56.09% מהקולות, כחול לבן מובילה עם 27.30% מהקולות, הליכוד במקום השני עם 26.94%, וש"ס עם 8.09%. ישראל ביתנו עם 7.5% מהקולות, יהדות התורה עם 6.86%, וימינה עם 6.23% מהקולות. לעבודה-גשר 5.09%, לרשימה המשותפת 4.65%, והמחנה הדמוקרטי עם 4.44% מהקולות. עוצמה יהודית רחוקה מאחוז החסימה, עם כ- 2% מהקולות. יצוין, כי נתונים אלו אינם משקפים לחלוטין את תמונת המצב האמיתית, מכיוון שהם נשענים על ספירה אקראית של הקלפיות.

בעקבות התוצאות והמבוי הסתום שיצרו, מרחפים סימני שאלה רבים על הרכבה של הממשלה הבאה ועל מי שיעמוד בראשה. על פי המסתמן, לבנימין נתניהו אין רוב 61 להקמת ממשלה צרה, והוא יוכל לקבל 56 אצבעות של גוש הימין-חרדים, שימליצו עליו לנשיא. מהעבר השני, למחנה השמאל, כולל הערבים, יש 55 מנדטים, אם כי בשלב זה בני גנץ יכול לסמוך בוודאות על המלצתם של 43 חברי כנסת בלבד – ללא הרשימה המשותפת. יו"ר כחול לבן שוחח הלילה עם יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה. עודה אמר הבוקר כי ישוחח עם גנץ שוב בשעות הערב, לאחר ישיבת מוסדות המפלגה. עמיתו לרשימה, חבר הכנסת אחמד טיבי, אמר הבוקר לכאן חדשות כי גנץ לא ביקש את המלצתה את הרשימה המשותפת: "המפלגה תדון בנושא בצורה אחראית, ותעשה את הדבר הטוב ביותר לציבור הערבי ולאפשרות של להיות חלק מהשינוי".

מנאומיהם הלילה של גנץ נתניהו עולה, כי הם יפעלו להקמת ממשלת אחדות. בשלב הראשוני, ינסה כל אחד מהם לגבש את מחנה התומכים בו, כדי להשיג את המלצתם לנשיא, ובכך לקבוע על מי תוטל הרכבת הממשלה. נתניהו צפוי להיפגש אחרי הצהריים עם ראשי מפלגות הימין והמפלגות החרדיות.

ישראל ביתנו, עם 9 המנדטים שלה, מהווה לשון מאזניים שעשויה לקבוע את המשך הדרך. יו"ר המפלגה, אביגדור ליברמן, הבהיר הבוקר כי בכוונתו להצטרף אך ורק לממשלה ליברלית רחבה, וכי לא ישב בממשלת ימין-חרדים. הוא הוסיף, כי מבחינתו תנאי הסף לכניסתו לממשלה הם קבלת דרישותיו בנושאי דת ומדינה: חוק הגיוס, לימודי ליבה בחינוך החרדי, ביטול חוק המרכולים, תחבורה ציבורית בשבת ונישואין אזרחיים. "עד שלא נשמע דברים ברוח זו, אין לי מה לדבר לא עם גנץ ולא עם נתניהו. לא אבזבז זמן על שיחות סרק", אמר לכתבים בפתח ביתו. הוא ציין כי אין לו בעיה פרסונלית לשבת עם נתניהו בממשלה אחת, וקרא לנשיא ראובן ריבלין "לקחת הרבה יותר פעיל מהסיבוב הקודם, להיות הדמות הדומיננטית", וזאת כדי שניתן יהיה להקים ממשלת אחדות.

חבר הכנסת מיקי זוהר אמר הבוקר, בראיון לכאן חדשות, כי "יש מנצח אחד בלבד בבחירות, וזה ליברמן, מגיע לו שאפו. ליברמן יכריע אם תקום ממשלה, איך היא תיראה ומה יהיה ההרכב שלה". הוא הדגיש, עם זאת, כי הוא שואב עידוד מהעובדה שלא ניתן להקים ממשלה ללא הליכוד, ולדבריו על נתניהו לעמוד בראשה. זוהר הוסיף כי מפלגתו לא תלך לממשלת אחדות בלעדי המפלגות החרדיות וימינה.

לצפיה בתוצאות האמת של הבחירות לכנסת ה-22, לחצו כאן.

תגיות:בני גנץהליכודבחירות 2019כחול לבן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה