חדשות בארץ

פרויקט מיוחד: כך התנהל הקמפיין של ש"ס ויהדות התורה

במערכת הבחירות לכנסת ה- 22 שטפה ההסתה האנטי-חרדית את הרשתות, בהובלתם של אביגדור ליברמן ויאיר לפיד, כשלקראת סוף המערכה הצטרף אליהם בני גנץ. כיצד הגיבו על כך ש"ס ויהדות התורה? צפו

  • י"ז אלול התשע"ט
מטה דגל התורה (צילום: דוד כהן, פלאש 90)מטה דגל התורה (צילום: דוד כהן, פלאש 90)
אא

מערכת הבחירות לכנסת ה- 22 התאפיינה בחצייתם של קווים אדומים רבים בכל הנוגע לתעמולה ארסית ולהסתה נגד הציבור הדתי והחרדי. ש"ס ויהדות התורה – שקיבלו בבחירות האחרונות 16 מנדטים (8 לכל אחת) – ניצבו בפני התחבטות קשה: כיצד לעמוד מול הגל האנטי-חרדי ששטף את הרשתות, בהובלתם של אביגדור ליברמן ויאיר לפיד, כשלקראת סוף המערכה הצטרף אליהם יו"ר כחול לבן, בני גנץ.

בשתי המפלגות החליטו לפתוח את הקמפיין בתגובה יצירתית למסע התעמולה של ליברמן: במקום מתקפה חזיתית – חיבוק חם, שיחשוף את שיתופי הפעולה הרבים שרקם יו"ר ישראל ביתנו עם החרדים לאורך הקריירה הפוליטית שלו. "חיבוק דוב" זה נועד מחד למנוע את ההיגררות לעימותים בסוגיות דתיות – מגרש שלליברמן נוח מאוד 'לשחק' בו מבחינה אלקטורלית – ומאידך להוכיח לציבור כי החזות החדשה שהוא מנסה לשוות לעצמו כ'מגן' הציבור החילוני אין בה ממש.

הרב אליהו עמר על הבחירה הנכונה ליום הדין

בהמשך, וככל שהתעמולה האנטי-חרדית המשיכה לשבור שיאים חדשים, החליטו ביהדות התורה להציג בפני הציבור את התחושה שחש היום אזרח יהודי במדינת ישראל, ולהמחיש את הסכנה הטמונה בהסתה הקיצונית, עד כדי כך שרבים חוששים ללכת ברחוב פן יבולע להם. הקמפיין לווה בסרטונים יצירתיים, שזכו לשבחים לא רק בקרב פרשנים פוליטיים ומומחים לקמפיינים, אלא גם בקרב ה'עמך'.

יהדות התורה פונה לחרדים העובדים

"קמפיין החניות" של יהדות התורה

הן יהדות התורה והן ש"ס הדגישו לאורך הקמפיין את תמיכתן המלאה בראש הממשלה בנימין נתניהו. ש"ס מבחינתה הבהירה כי נתניהו הוא המתאים ביותר לעמוד בראש הממשלה, אך יש לדאוג שלצדו תהיה ש"ס חזקה. "אני אומר לכל המצביעים הפוטנציאליים שרוצים מדינה מסורתית, יהודית: אני תומך בנתניהו. אם תתמכו בש"ס – תקבלו את נתניהו, אבל לא נתניהו שעלול לעשות מה שעשה ב- 2013, אלא את נתניהו עם ש"ס. נתניהו לבד מסוגל לשבת עם לפיד, ליברמן וגנץ לממשלת אחדות חילונית", אמר יו"ר ש"ס, אריה דרעי, באחד הראיונות לתקשורת.

בשל העובדה שיום הבחירות נופל באמצע חודש אלול, חודש הרחמים והסליחות, החליטו בש"ס לעורר את הרגש היהודי, המלווה כל יהודי באשר הוא יהודי – לא רק הציבור החרדי והדתי, אלא גם הציבור המסורתי, שזוכר בערגה את בית אבא. לשם כך, כונסו מיטב הפייטנים של הזמר המזרחי-מסורתי למפגש פסגה ייחודי של תמיכה במפלגה, שהוביל לפיוט סליחות משותף בביצוע חדש. הפרשנים הפוליטיים גמרו את ההלל על הקליפ ועל המסר החיובי העולה ממנו. הפרשן עמית סגל אף קבע כי זו דוגמה ל"קליפ טוב שיכול להוסיף למפלגה מנדט".

בתחילת החודש התחולל שינוי דרסטי בקו הקמפיין של כחול לבן. גנץ הצהיר כי במידה וינצח בבחירות, הוא יקים "ממשלת אחדות חילונית". בניגוד לקו ה'רך' בו נקט בתחילת הדרך מול הציבור החרדי – שכלל גם סיור צ'ולנט בבני ברק – הבהיר גנץ כי הוא "נגד סחיטה", ולכן בכוונתו להקים "ממשלה שתהיה מבוססת על הרוב בישראל".

כעת, משהצטרפה כחול לבן לקמפיין ההסתה האנטי-חרדי, עלה החשש הממשי כי במידה ומפלגות השמאל יצליחו להקים קואליציה, לא רק שהציבור החרדי ייפגע קשות, אלא שכל סממן יהודי במדינת ישראל יהיה נתון לסכנת עקירה. מי שעלול להיפגע אנושות הוא דווקא הציבור המסורתי, שכמה ליהדות. לאור זאת, בישורת האחרונה של הקמפיין נטלו חלק כמעט כל הרבנים, העוסקים בימים כתיקונם בהסברה יהודית ובקירוב, כדי להבהיר את הסכנות ואת חובת היציאה לקלפיות.

הרב דניאל זר מבקש: "תהיו אריות"

הרב שלום ארוש מוקיר טובה לאריה דרעי

תגיות:יהדות התורהש"סבחירות 2019

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה