חדשות בעולם

חמינאי: "לעולם לא נקיים שיחות עם ארצות הברית"

בצל המאמצים שמפעילה וושינגטון בניסיון לערוך פגישה בין הנשיא טראמפ למקבילו האיראני, המנהיג העליון של איראן מבהיר כי ארצו לעולם לא תדון עם וושינגטון בתוכנית הגרעין שלה. לצד זאת, בכירים בממשל טראמפ מאשימים את טהראן באחריות למתקפה על מתקני הנפט בסעודיה, אותה כינו כ"חסרת תקדים על אספקת הנפט של העולם"

שלטי תעמולה בשבח האייתוללות באיראן (צילום: שאטרסטוק)שלטי תעמולה בשבח האייתוללות באיראן (צילום: שאטרסטוק)
אא

המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, הודיע היום (שלישי) כי בניגוד למאמצים שמפעיל הממשל האמריקני, ארצו לא מתכוונת לערוך משא ומתן עם ארצות הברית בנוגע להסכם הגרעין. "איראן לעולם לא תקיים שיחות עם ארצות הברית, ומדיניות הלחץ המקסימלי שמפעילה וושינגטון על טהראן תיכשל", אמר חמינאי. הוא הוסיף כי לא יתקיימו מגעים עם וושינגטון בשום דרג דיפלומטי, וכי כלל ההנהגה בטהראן מחזיקה בעמדה זו.

אמש טען נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, כי ארצו "יודעת מי תקף" את מתקני הנפט בסעודיה, ובשיחה עם כתבים אמר כי "נראה שאיראן אחראית למתקפה", וכי הוא "מסכים עם הקביעה של פומפאו", שהטיח האשמות חריפות נגד הממשל בטהראן. עם זאת, בתקשורת האמריקנית דווח כי וושינגטון טרם החליטה האם להאשים באופן רשמי את איראן, וכי היא שוקלת כיצד להגיב נגד התוקפנות. הערכה היא כי לנוכח ניסיון נרמול היחסים עם איראן, ממשל טראמפ ינסה לגמד את התקיפה התקדימית של טהראן על שני מפעלי הנפט הגדולים בעולם, באופן כזה שלא יאלץ אותה לצאת במבצע צבאי נרחב נגד איראן. במקביל, ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר לתקשורת הזרה כי ישראל "מוכנה להגן על עצמה מפני כל 'דליפה' מהמצב במפרץ".

אתמול הודיעה הקואליציה הצבאית של סעודיה בתימן כי ממצאי החקירה הראשוניים של המתקפה מצביעים על כך כי איראן בעצמה אחראית לכך, ולא שלוחיה בתימן כפי שסברו בתחילה. לפי הודעת דובר הקואליציה, המתקפה לא בוצעה משטח תימן, אם כי טרם ברור מהיכן שוגרו הטילים המדויקים. הוא הוסיף כי חקירת המתקפה עדיין בעיצומה.

בתוך כך, בסוכנות הידיעות רויטרס דווח כי בעקבות התקיפה שוקלת ארצות הברית להרחיב את שיתוף הפעולה המודיעיני עם סעודיה.

שעות לאחר המתקפה, שארעה ביום שבת, מיהרה ארצות הברית להאשים את טהראן באחריות למעשה, ואף איימה להגיב על כך. דבריו של טראמפ מצטרפים לדברים שאמר בסוף השבוע מזכיר המדינה מייק פומפאו, לפיהם "טהראן עומדת מאחורי 100 מתקפות על סעודיה, בזמן שרוחאני וזריף מעמידים פנים שהם עוסקים בדיפלומטיה". פומפאו הוסיף וכינה את המתקפה כ"חסרת תקדים על אספקת הנפט של העולם".

טראמפ כתב אתמול בחשבון הטוויטר שלו כי "האיראנים אומרים שאין להם קשר למתקפה על סעודיה. עוד נראה". במקביל הודיע הנשיא כי אישר לסעודיה להשתמש במלאי עתודות הנפט האמריקניות, זאת במטרה להבטיח אספקה יציבה של נפט למדינה. "בהתבסס על המתקפה על סעודיה, שעשויה להשפיע על מחירי הנפט, אישרתי את שחרור הנפט מהמאגר האסטרטגי", אמר הנשיא.

תגיות:פרויקט הגרעין האיראניעלי חמינאידונלד טראמפהסכם הגרעין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה