חדשות בעולם

טראמפ איים על איראן: יודעים מי האשם בתקיפה בסעודיה, מוכנים להגיב

גורם בכיר בממשל האמריקני מסר לרשת ABC, כי איראן תקפה את מתקני הנפט במזרח סעודיה באמצעות שיגורם של למעלה מ- 20 כטב"מים וכתריסר טילי שיוט. במשרד החוץ האיראני דחו את ההאשמות, והבהירו כי הנשיא רוחאני לא ייפגש בסוף החודש עם הנשיא טראמפ

טראמפ (צילום: שאטרסטוק)טראמפ (צילום: שאטרסטוק)
אא

המתח בין ארצות הברית ואיראן עלה במהלך הלילה (שני) והבוקר לשיאים חדשים, על רקע המתקפה במזרח סעודיה, ששיתקה כ- 50% מתפוקת הנפט שלה. המורדים החות'ים בתימן קיבלו עליהם את האחריות למתקפה, אך בארצות הברית הפנו את האצבע המאשימה לעבר איראן.

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, כתב הלילה בחשבון הטוויטר שלו כי "יש סיבה להאמין שאנו יודעים מי האשם. אנחנו 'נעולים וחמושים' בהתאם לאימות שנקבל, אך מחכים לשמוע מסעודיה מה דעתם לגבי מה שגרם למתקפה הזו, וכיצד עלינו להמשיך מכאן". התבטאותו של טראמפ מצטרפת לדברים שכתב מזכיר המדינה מייק פומפאו בטוויטר בסוף השבוע, בהם טען כי "טהראן עומדת מאחורי 100 מתקפות על סעודיה, בזמן שרוחאני וזריף מעמידים פנים שהם עוסקים בדיפלומטיה. על רקע הקריאות לרגיעה, השיקה איראן מתקפה חסרת תקדים על אספקת הנפט של העולם".

במקביל, פרסם הלילה הממשל האמריקני תמונות לוויין, מהן עולה הנזק הכבד שנגרם לאחד ממתקני הנפט הסעודים שהותקפו. רשת ABC דיווחה, מפי גורם אמריקני בכיר, כי איראן היא שביצעה את המתקפה, וזאת באמצעות שיגורם של כ- 12 טילי שיוט ולמעלה מ- 20 כלי טיס בלתי מאוישים.

בשל החשש לפגיעה באספקת הנפט העולמית, עלו מחירי הנפט בכעשרה אחוזים. כדי לצנן את השוק ולהרגיעו, מסר טראמפ כי הורה לפתוח את עתודות הנפט האסטרטגיות של ארצו, ולעשות בהן שימוש בעת הצורך, וזאת כדי למנוע את הירידה הזמנית בהיצע הנפט בעולם.

באיראן הכחישו את הטענות בארצות הברית בנוגע למעורבותה במתקפה על מתקני הנפט בסעודיה. דובר משרד החוץ בטהראן, עבאס מוסאווי, אמר הבוקר כי מדובר בהאשמות "חסרות בסיס ומקוממות".

ההסלמה הנוכחית באזור המפרץ באה בצל המאמצים של השבועות האחרונים, אותם הובילה צרפת, לנסות ולהפגיש בסוף החודש בין נשיאי ארצות הברית ואיראן, בשולי עצרת האו"ם בניו יורק. דובר משרד החוץ האיראני אמר כי "פגישה כזו לא נמצאת על סדר היום של רוחאני", וכי היא לא תתקיים. לדבריו, איראן אינה מאמינה בפגישה שנועדה לצורכי צילום, וכי על פגישה שכזו לכלול סדר יום שיביא ל"תוצאות מוחשיות".

טראמפ, שהביע בתקופה האחרונה את נכונותו למפגש פסגה עם חסן רוחאני, תקף הלילה את כלי התקשורת, שלדבריו טוענים כי הוא מוכן להיפגש עם איראן ללא תנאים. "הפייק ניוז אומרים שאני מוכן להיפגש עם איראן 'ללא תנאים'. זו הצהרה לא נכונה, כרגיל", כתב בטוויטר. כזכור, שר האוצר האמריקני, סטיבן מנוצ'ין, אמר בשבוע שעבר כי בשלב זה "אין תוכנית" לקיים מפגש פסגה בין טראמפ ורוחאני, וכי ארצות הברית ממשיכה במדיניות "הלחץ המקסימלי" על איראן.

תגיות:איראןנפטסעודיהדונלד טראמפ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה