חדשות בארץ

טורקיה תוקפת את נתניהו: "ישראל הופכת למדינת אפרטהייד גזענית"

אנקרה מגנה את הצהרות הסיפוח של ראש הממשלה נתניהו, והאשימה את העולם הערבי על שלא פעל לטרפד את הכרזותיו האחרונות: "אם מדינות העולם המוסלמי היו פועלות יחד, התוכניות נטולות הרסן של ארצות הברית לא היו באות לידי מימוש". מוקדם יותר היום אישרה הממשלה את ההכרה ביישוב מבואות יריחו בבקעת הירדן

ארדואן (צילום: שאטרסטוק)ארדואן (צילום: שאטרסטוק)
אא

טורקיה גינתה היום (ראשון) את הצהרתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בנוגע לסיפוח בקעת הירדן, זאת שעות לאחר שהממשלה בראשותו אישרה את ההכרה ביישוב מבואות יריחו בבקעת הירדן. לפי שר החוץ הטורקי, מבלוט צ'בוטולו, ההצהרה לסיפוח לאחר הבחירות, הופכת את ישראל "למדינת אפרטהייד גזענית" תוך "ניסיון בזוי להרוויח קולות לקראת הבחירות".

שר החוץ הטורקי הפנה אצבע מאשימה לעולם הערבי, ואמר כי "אם מדינות העולם המוסלמי היו פועלות יחד, התוכניות נטולות הרסן של ארצות הברית לא היו באות לידי מימוש".

מוקדם יותר היום אישרה הממשלה את ההכרה בריבונות הישראלית ביישוב מבואות יריחו שבבקעה, במהלך ישיבה מיוחדת שנערכה באזור. למרות שעם הצהרת נתניהו שבוע שעבר על הכוונה לספח מיד עם כינון הממשלה, הודיע היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, על התנגדותו – במהלך הישיבה היום חזר בו והסיר את התנגדותו, זאת לאחר שנתניהו הסביר כי ישנה סבירות גבוהה שתכנית המאה תפורסם במוצאי הבחירות. לאור זאת, ולאחר שקיים התייעצות בנושא עם נתניהו ועם ראש המל"ל, מאיר בן שבת, הודיע מנדלבליט כי הוא מסיר את התנגדותו.

ממשרד המשפטים נמסר כי במהלך הישיבה נעשתה הפסקה לצורך התייעצות עם ראש הממשלה וראש המל"ל, לגבי יסוד הדחיפות בקבלת ההחלטה בנוגע להקמת היישוב מבואות יריחו בבקעת הירדן. "במסגרת ההתייעצות הוצגו בפני היועץ המשפטי לממשלה התפתחויות מדיניות מן היממה האחרונה, לצד הערכת ראש הממשלה וראש המל"ל לפיה קיימת דחיפות בקבלת ההחלטה להקים את היישוב על ידי הממשלה בעת הזו. בנסיבות אלו, ונוכח התקיימות רכיב הדחיפות המיוחדת, היועץ המשפטי לממשלה קבע כי על אף שקיימים קשיים משפטיים ניכרים נוכח הקירבה לבחירות – ניתן לקבל את ההחלטה".

בחלקה הפתוח לתקשורת של ישיבת הממשלה, חזר נתניהו והבהיר כי בהתאם להצהרתו בשבוע שעבר, הוא מתכוון להחיל את הריבונות הישראלית על בקעת הירדן וצפון ים המלח מיד עם הקמת הממשלה החדשה: "אני גאה לכנס את ישיבת הממשלה המיוחדת הזאת דווקא בבקעת הירדן. זה לא רק השער המזרחי של ישראל, זה קיר המגן מן המזרח, משום שבקעת הירדן, יחד עם השטחים ששולטים עליה, שיהיו חלק ממדינת ישראל, מבטיחים שצה"ל יהיה פה לעד. במקום שתהיה לנו מדינה של כמה קילומטרים רוחב, זו מדינה עם עומק אסטרטגי וגובה אסטרטגי. היום הממשלה תחליט על התנעת התהליך של הקמת היישוב מבואות יריחו בבקעה. האישור הסופי כמובן יינתן עם הקמת הממשלה הבאה. מיניתי צוות עבודה בראשות מנכ"ל משרדי, שיגבש מתווה להחלת הריבונות בבקעה ובצפון ים המלח".

יום לאחר ההצהרה של נתניהו פרסם היועמ"ש את חוות דעתו, לפיה "קיימת מניעה משפטית לקדם את הצעת ההחלטה בעת הזו". מנדלבליט גם הדגיש את העובדה כי לא "הוצגה ונדונה לעומק עבודת מטה שקדמה לה, ומבלי שהוצגה כל תשתית המבססת דחיפות או חיוניות בקבלתה בעיתוי הנוכחי דווקא", ומשכך ישנו חשש כי "ההצעה מונעת או למצער תיראה כמונעת משיקולים של התמודדות בבחירות הקרובות".

תגיות:רג'יפ טייפ ארדואןטורקיהבקעת הירדן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה