חדשות בארץ

האו"ם: "סיפוח הגדה המערבית – הפרה חמורה של החוק הבינלאומי"

מזכ"ל האו"ם גינה את כוונת נתניהו להחיל ריבונות על בקעת הירדן וצפון ים המלח, ואמר כי היא תהיה הרסנית לפתרון שתי המדינות. ערב פגישתו עם פוטין ברוסיה, הביע הקרמלין חשש כי הצהרת נתניהו עשויה להביא ל"הסלמה חדה באזור ולחתור תחת התקוות לכינון שלום בין ישראל ושכנותיה"

מזכ"ל האו", גוטרש (צילום: שאטרסטוק)מזכ"ל האו", גוטרש (צילום: שאטרסטוק)
אא

מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, גינה אמש (חמישי) את הצהרתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בנוגע לסיפוח בקעת הירדן וצפון ים המלח, ובהודעה מטעמו נמסר כי צעד זה יהווה "הפרה חמורה" של החוק הבינלאומי. "הם יהיו הרסניים לסיכוי להחיות את המשא ומתן ולשלום באזור, ויחתרו עמוקות תחת האפשרות של פתרון שתי המדינות", אמר גוטרש.

ראש הממשלה אמר השבוע כי אם ייבחר שוב, יפעל להחלת הריבונות הישראלית בגדה המערבית, וכי תכנית השלום האמריקנית עשויה להיות "הזדמנות היסטורית" לספח יישובים ואזורים ביהודה ושומרון. לדבריו, "בחודשים האחרונים הובלתי מאמץ מדיני בכיוון זה, ובשלו התנאים לכך". הצהרתו של נתניהו מכוונת לגושי ההתנחלויות בלבד, המהוות לפי ארגון "בצלם" כ-30% משטחי הגדה המערבית.

גינוי האו"ם מצטרף לגינויים נוספים בקהילייה הבינלאומית. הלילה, ערב פגישתו עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, שתיערך היום בסוצ'י, הזהיר הקרמלין את נתניהו כי הצהרתו עשויה להוביל להסלמה באזור. במשרד החוץ הרוסי, כפי שדווח בסוכנות הידיעות הצרפתית, הביעו דאגה מיישום תכניתו של נתניהו, שיגרום, לדבריהם, ל"הסלמה חדה באזור ולחתור תחת התקוות לכינון שלום בין ישראל ושכנותיה".

גם בעולם הערבי גינו את המהלך, ובהודעת משרד החוץ הירדני נאמר כי הצהרה כזו, שנאמרת ימים בודדים לפני הבחירות, מהווה "הסלמה חמורה המערערת את יסודות תהליך השלום ותעמולת בחירות שמחירה יהיה ערעור על ההזדמנויות לפתרון הסכסוך וקידום אלימות נוספת באזור".

נוסף לירדן, גם ערב הסעודית, בחריין, קטאר וטורקיה גינו את ההצהרה. בסוכנות הידיעות הסעודית SPA דווח כי המשטר כינה את ההצהרה כצעד "חסר בסיס", וקרא לכינוס ישיבת חירום של הארגון לשיתוף פעולה אסלאמי, במטרה לדון לגבי הצעדים שיינקטו. לטענת הממלכה הסונית, הצהרת נתניהו מהווה "הסלמה מסוכנת מאוד נגד הפלסטינים", אשר "מפרה את החוק הבינלאומי", ועשויה אף להקשות על המאמצים לחתירה להסכם שלום. מדינה נוספת שגינתה את הצהרת נתניהו היא בחריין, שנוהגת באחרונה להתייצב לצדה של ישראל.

בניגוד לכל מערכות הבחירות הקודמות שניהל, מאז מערכת הבחירות הקודמת שינה נתניהו את האסטרטגיה והחל להגביר את תמיכתו הפומבית ביוזמות סיפוח, כאשר בריאיון לרינה מצליח הצהיר אז כי "אנחנו דנים בהחלת ריבונות ישראלית בהדרגה בשטחי יהודה ושומרון. אני לא מבדיל בין גושי ההתיישבות לנקודות ההתיישבות הבודדות, כל נקודת יישוב כזאת היא ישראלית מבחינתי". גם במהלך ביקור שערך בשבוע שעבר בהתנחלות אלקנה, אמר כי הוא פועל להחיל "את הריבונות היהודית על כל היישובים, כחלק מארץ ישראל וממדינת ישראל".

מהבית הלבן נמסר לאחר הצהרת האחרונה של נתניהו כי "לפי שעה אין שינוי במדיניות ארצות הברית", וכי "עסקת המאה" תוצג לאחר הבחירות. במהלך מערכת הבחירות הקודמת אמר שגריר וושינגטון בישראל, דייוויד פרידמן, והשליח היוצא של הממשל האמריקני למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלט, כי לישראל הזכות לספח חלקים מסוימים מהגדה המערבית.

תגיות:האו"םהגדה המערבית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה