השבת שלי

"לנשום את השקט של ארבע לפנות בוקר": השבת של שירה בן שושן

על תכנון שבוע העבודה החל מיום ראשון, על חוויות מתוקות של יום שישי, ועל בן השנתיים ששר "נפשי" בכל סעודה. שירה בן שושן, עובדת בראיית חשבון, מספרת על השבת שלה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מהי שבת בשבילך?

"כמו שהילדים שרים בגן: 'המלכה'. כולנו מתרגשים לקראתה. מחכים לה. נושמים לרווחה בכניסתה.

השבת היא תחנת עצירה והטענה לכל השבוע".

מתי את מתחילה להתכונן לשבת, ומה זה כולל?

"הייתי שמחה לספר שאני וונדר וומן, וביום שישי בבוקר הכול מוכן פיקס. בפועל אני עובדת במשך השבוע בעבודה מלחיצה ומתישה ולא מצליחה להכין את השבת מוקדם. כעובדת המועסקת בביקורת חברות במשרד רואי חשבון, יש לנו תמיד מכסות שרודפות זו את זו ודד ליינים דחוקים, ואנו מנסים כל הזמן להספיק יותר דו"חות בכמה שפחות זמן. שלוש פעמים בשבוע אני מסיימת מוקדם ופעמיים מאוחר. לשמחתי הבוס מרשה לי לסדר את מערכת השעות שלי בעצמי, וכבר בתחילת השבוע אני משתדלת לגמור את הימים הארוכים, כך שביום חמישי אוכל לחזור הביתה לפני ארבע. אולי גם זה נחשב לחלק מההכנות לשבת...

"בכל יום חמישי אני מבטיחה לעצמי להתחיל להתכונן לשבת, אבל בפועל אני מצליחה רק להעמיד כמה מכונות כביסה. הבישולים והניקיונות נשארים תמיד לערב שבת. אומנם יום שישי יוצא יום עמוס מאוד, אבל ברוך ה' יש לנו תכנית עבודה קבועה שמתאימה לנו בשלב זה:

"בבוקר, כשהילדים בלימודים, אני משתדלת לסיים לבשל וגם לנקות ולשטוף את החדרים בזריזות. כך שנותר לי 'רק' לשטוף את המטבח והסלון. כשהם חוזרים מהלימודים אני מביאה להם ארוחת צהריים במרפסת רחבת הידיים. אחרי האוכל הקטן נוסע להנאתו על בימבות, והגדולים משחקים. אני מביאה להם ארטיקים בקיץ או ממתק בחורף, וחוזרת לעבודותיי במטבח כשאני מציצה עליהם מדי כמה שניות. בחורף כשקר בחוץ, הם נכנסים לשחק בחדר הילדים. לפעמים, בימי שישי קיציים, אני ממלאה להם בריכת פעוטות עם מעט מים, ויוצאת לתלות כביסה לצידם. כך או כך, הם מתעייפים, נכנסים להתקלח לכבוד שבת והולכים לנוח בחדריהם. גם אם הם לא יירדמו ממש, עצם המנוחה במיטה נותנת להם כוח לליל שבת. שמתי לב שאם הם לא נחים בערב שבת- בלילה הם מייללים על כל שטות ונהיים חסרי סבלנות.

"בגלל זה גם חשוב לי מאד לסיים את ניקיון החדרים לפני שהם חוזרים, כך, כשיש להם חדר נקי ונעים שמחכה להם לנוח ולשחק בו בנחת. הם רגועים, אני רגועה שהם לא מסתובבים לי 'בין הרגליים', ואין גערות וכעסים ברקע. האמת היא שזה מה שהכי חשוב לי - שגם יום שישי יהיה יום נעים לילדים, שלא אכעס עליהם למרות העומס, שיהיו להם חוויות שמחות ושתהיה להם התניה חיובית וזיכרון שמח מימי שישי וההכנות לשבת.

"בינתיים כשהילדים משחקים ועסוקים בשלהם, ממתינה לי עוד עבודה רבה, ובעלי מספיק לחזור מלימודיו בכולל יום שישי ולעמוד לסייע לצדי: בדרכו הביתה הוא עורך השלמת קניות של החלות וכל הפריטים הקטנים. בבית הוא עוזר לי לנקות את המטבח אחרי המהומה שאני יוצרת במהלך הקילופים- בישולים- טיגונים- אידוי- ערבול- בחישה. אני עובדת במרץ ובלחץ, ומשאירה אחריי מהפכה שלמה, והוא עוזר לי בסבלנות לארגן את הבית לשטיפה. יחד אנו משתלטים על הניקיונות. מניסיון עגום למדנו שלא כדאי לשטוף סלון ומטבח בליל חמישי כי ביום שישי בבוקר הבישולים והילדים לא ישאירו זכר לשטיפה.

"אחרי שהבית שטוף ונקי, בעלי מכין את הנרות - זו המצווה המיוחדת שלו, ופונה לחוויה השבועית שלנו עם הילדים: הם מכינים ניירות חתוכים לשבת, כאשר הוא עומד וחותך את גלילי הנייר במיומנות מרשימה עם סכין, ובין לבין משחיז אותה על מוט ההשחזה. הילדים מניחים את הניירות בשקיות ומחלקים לחדרים. לאחר מכן הם מכינים ג'לי לקינוח ומוזגים יחד לכוסיות נאות. החוויה הגדולה ביותר עבורם היא לערוך את שולחן השבת. הם מוציאים כלים ומפיות, ומסדרים כרצונם. אפילו בן השנתיים נהנה להצטרף לחגיגה: הוא אוהב להניף איתם את מפת הניילון מעלה ומטה, כשבעלי מנצח על כל החבריה, והשמחה עולה וגוברת. האמת, לא תמיד יש לנו זמן לעריכה פסטורלית כזו, אבל זו אחת המטרות החשובות שלנו ביום שישי- שהילדים יצטרפו אף הם להכנות לשבת, ויאהבו אותן".

תארי את התפריט השבתי שלכם:

"התפריט די פשוט ומותאם בעיקר להעדפות הסועדים: בלילה אני מגישה סלטים. יש לנו כמה סלטי חובה לכל שבת: טחינה, חצילים מטוגנים עם רוטב של תחמיץ ירקות: קוביות בצל סגול וגמבה, פסטו- ממרח איטלקי של בזיליקום, צנוברים, שום ושמן זית. וממרח זיתים. חוץ מארבעת הסלטים הנבחרים האלו אני מכינה גם סלטים חיים מגוונים כמו: חסה עם עגבניות שרי או אפרסקים, כרוב עם תוספות מגוונות, ופטריות עם עגבניות שרי, בזיליקום וצנוברים.

"אחרי הסלטים אנו אוכלים דג מושט ולפעמים סלומון בתיבול מרוקאי מקורי עם שום, כוסברה, פטרוזיליה, גזר, פלפל חריף או שאטה, ובלי עגבניות- זו סתם טעות שנשתרשה על הדגים המרוקאיים. לעיתים אני מגישה ליד הדגים גם תבשיל חומוס ברוטב, שטעמו דומה לרוטב של הדגים רק בתוספת כמון. פעם הייתי מכינה מנה שניה בשרית עם תוספות, וראיתי שאנו פשוט לא מצליחים לאכול אותה. אז העברתי אותה לבוקר של השבת.

"בשבת בבוקר, לאחר הסלטים, יש אצלנו חמין צמחוני, שבעלי מבשל כי הוא המומחה לעניין. זה חמין מרוקאי עם נגיעות אשכנזיות. מה ההבדל הגדול? אצל מרוקאים מכניסים הרבה דברים טובים לסיר, אבל הכול ארוז בשקיות: שקית לאורז, שקית לחיטה, שקית לתירס יבש, ועוד ועוד שקיות. אצלנו בסיר יהיו תפוחי אדמה, בטטות, ביצים קשות, בצל, שום, שעועית, חומוס, וגריסי פנינה, אבל לא בשקיות. מתבלים במלח, פלפל וסילאן, ובלי פפריקה. כך למדנו מאימא שלי.

בפועל, אני ממילא לא אוכלת חמין, והילדים בקושי אוכלים ביצה ותפוח אדמה, לכן בנוסף לסיר החמין, אני מגישה גם מנה בשרית ושתי תוספות, ומבקשת מהילדים לבחור לפחות מנה אחת.

"בסעודה שלישית אנו אוכלים סלט טונה וסלט ירקות גדול. את אלו אני מכינה במיוחד עבור סעודה שלישית, כי יש עניין להכין מאכל נפרד לכל סעודה בשבת. אפילו בשתייה אנו מקפידים לחדש ופותחים בקבוק חדש בכל סעודה, גם אם לא גמרו את הבקבוק הקודם. בנוסף לסלטים, אני משתדלת להכין גם פשטידה מעניינת אבל לא תמיד מספיקה".
איך נראה שולחן השבת אצלכם?

"על השולחן מפה כסופה ומהממת, מפיות לפי בחירת הילדים וסט כלים בצבע שמנת יפהפה שחמותי קנתה לנו במתנה. ולא, הילדים לא שוברים אתן, הם אוכלים יפה ובן השנתיים אוכל בצלחת חד פעמית בכיסא האוכל שלו. כוסות הזכוכית לעומת זאת, נשברות בקצב מהיר, והתחלופה שלהן גבוהה יותר. ובכל זאת, כל עוד שטיפת הכלים לא מכבידה עליי, אני מעדיפה לא לוותר על מראה מכובד בשולחן השבת".

החלק הכי אהוב עליך בשבת?

"הישיבה סביב השולחן עם הילדים. הם אוהבים מאד לשיר עם אבא, ומגיל צעיר ממש מצטרפים לזמירות. הקטן שלנו בטוח שבכל סעודה חייבים לשיר 'נפשי', והוא דואג לשיר זאת בעצמו במתיקות צרופה. הם מספרים מה למדו, ולפעמים אפילו רבים מי יספר קודם. בין לבין אני צריכה להיגמל ולהתאפק שלא להעיר על אכילה בנימוס, ואך ורק עם מזלג. עדיף להבליג מעט ולזכות בשלחן שבת רגוע ואהוב על כולנו.

"חלק נוסף שאהוב עליי הוא השקט העמוק של שבת בבוקר. אני אוהבת לקום מוקדם רק כדי לשמוע אותו. פעם הילדים היו קמים בשש וחצי, אך היום הם קמים בשמונה ואני קמה לפני כן- ומרוויחה את השקט השבתי המופלא. בליל שבת אני נרדמת מוקדם יחסית, ויכולה להתעורר בקלות, להתפלל, לקרוא או לחזור לישון".

מהו האתגר שלך בשבת?

"להתכונן לשבת בלי להילחץ, וגם לשמור על עיניים פקוחות אחרי הדלקת הנרות. הילדים נשארים איתי בבית, ואני 'נמרחת' על הספה באפיסת כוחות, מייחלת לקצת מנוחה. לפעמים הם משחקים לידי יפה, אך לפעמים הם רוצים תשומת לב, ואני נדרשת לאזור כוחות יש מאין".

איך אתם מאהיבים את השבת על הילדים?

"קודם כל יש אוכל שהוא מיוחד רק לשבת ואיננו מכינים אותו בימי חול. במשך ימי השבוע שותים אצלנו מים, ובשבת נגיש שתייה מתוקה בשפע. כמו כן אנחנו קונים להם ממתקים ופינוקים מיוחדים לשבת. ובעיקר, משתדלים לשבת איתם ולהקשיב לסיפורי פרשת השבוע ולהקדיש זמן משותף בבוקר השבת למשחקים וסיפורים. זהו זמן איכות ייחודי לשבת".
שבת בלתי נשכחת:

"שני ילדיי הגדולים נולדו בשבת. שניהם בהפתעה ובאופן בלתי צפוי. אחד מהם היה פג. כיון שנאלצנו לצאת לבית החולים בשבת נאלצתי לנסוע בלי אימא שלי, רק עם בעלי. זה לא היה פשוט אבל גם היה מעצים ומקרב. אחרי שתי הלידות הרצופות האלו, לבעלי היה ממש חשוב שזה לא יקרה שוב בשבת ומסתבר שיש גם עניין הלכתי להתפלל שהלידה לא תחול בשבת, אז בקשנו על זה מאד. ברוך ה' התינוק נולד בזמן ולא בשבת, וזו הייתה הקלה גדולה".

 

מתכון שבתי אהוב במיוחד

בטטות בתנור בתיבול קצח

מתכון שקבלתי מדודתי, שקבלה אותו משף באולם. טעמתי והתלהבתי ומאז הוא מאכל שבת קבוע אצלנו. המתכון לא מכיל רכיבים רבים, אז אנא אל תשמיטו כלום. הוא מסוג המתכונים בהם השלם עולה על סך חלקיו. רצוי להקפיד על האפייה הממושכת. היא מוציאה מהבטטה טעמים מדהימים.

רכיבים:

בטטות (לפי המספר הרצוי לכם) חתוכות לפרוסות
שמן זית
מלח גס (רצוי אטלנטי(
תבלין קצח (לא להתבלבל עם שומשום שחור שנראה כמעט אותו הדבר וטעמו שונה לחלוטין)

אופן ההכנה:
מחממים תנור לחום מקסימלי. מתבלים את הבטטות בשמן ובתבלינים ומניחים בתבנית בגודל המתאים כך שהבטטות יהיו כולן בשכבה אחת בלבד.
אופים כ- 35 - 45 דקות עד לריכוך (בודקים במזלג) ואופים בתוכנית גריל לעוד 15 - 20 דקות. תלוי במידת ההשחמה הרצויה לכם.

רוצה לספר לנו על השבת שלכם? כתבי אל support@htv.co.il, השאירי פרטים ומספר טלפון, ונחזור אליך בקרוב.

תגיות:השבת שלישבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה