חדשות בעולם

איראן מבהירה: "פיטורי בולטון לא יגרמו לנו לשקול מחדש מו"מ עם ארה"ב"

שגריר איראן באו"ם הבהיר כי "עזיבתו של בולטון לא תגרום לאיראן לשקול שיחות עם ארה"ב". נשיא איראן אמר כי לא יהיה משא ומתן, כל עוד לא יוסרו ממנה הסנקציות: "נמשיך ונקצץ בהתחייבויות שנקבעו בהסכם הגרעין לפי הצורך". אמש אמר פומפאו כי טראמפ יהיה מוכן להיפגש עם מקבילו האיראני "ללא תנאים מוקדמים"

בולטון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)בולטון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

ברקע הדחתו אתמול (שלישי) של היועץ לביטחון לאומי של ארצות הברית, ג'ון בולטון, שהוביל קו ניצי נגד טהראן, ומה שסימל שינוי אפשרי במדיניותו המיליטנטית של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, היום הבהירה איראן כי "עזיבתו של בולטון לא תגרום לאיראן לשקול שיחות עם ארצות הברית". בהצהרתו של שגריר איראן באו"ם, מאג'ד טקאט רבאנצ'י, הובהר כי טהראן לא מתכוונת לקיים משא ומתן עם ממשל טראמפ, כל עוד האחרון לא יגלה נכונות להסיר את הסנקציות החריפות שפוגעות בכלכלתה.

בנאום שנשא היום קרא נשיא איראן, חסן רוחאני, לממשל האמריקני להסיר את הסנקציות נגד איראן, והודיע כי ארצו תמשיך לסגת מהתחייבויותיה בהסכם הגרעין. "ארצות הברית חייבת להבין שהמדיניות המיליטריסטית שלה לא מניבה דבר, ושעליה לזנוח אותה", צוטט בטלוויזיה האיראנית. "המחויבויות של איראן כלפי הסכם הגרעין הוגנות, ואנחנו מוכנים לנקוט בצעדים נוספים אם יהיה צורך בכך".

הבוקר אמרה איראן כי פיטוריו של היועץ לביטחון לאומי האמריקני שדחף את הממשל לעימות חזיתי מול טהראן, הם הוכחה לכך שמדיניות "המקסימום לחץ" שנוקט ממשל טראמפ מאז מאי אשתקד, נחלה כישלון חרוץ. "דחיקתו לשוליים והסרתו הסופית של בולטון הן לא תאונות, אלא סימן מהדהד לכישלון אסטרטגיית הלחץ המקסימלי של ארצות הברית מול ההתנגדות של איראן", אמר אתמול חסאם א-דין אשנא, יועצו של נשיא איראן, חסן רוחאני.

דובר ממשלת איראן, עלי רבעאי, אמר כי היועץ לביטחון לאומי המודח הבטיח לפני כמה חודשים כי "איראן תקרוס בתוך שלושה חודשים", אולם "אנחנו עדיין כאן והוא הלך". לדבריו, "עם הסילוק של התומך הבולט ביותר במלחמה ובטרור כלכלי, הבית הלבן ייתקל בפחות מכשולים בהבנת המציאות באיראן", כתב בחשבון הטוויטר שלו.

אתמול נשאל שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, שנודע כאדריכל הסכם הגרעין ב-2015, בנוגע לפיטוריו של בולטון, אך סירב להתייחס ואמר כי "אנחנו לא נמסור שום הצהרה הנוגעת לעניינים פנימיים בארצות הברית".

הערכות הן כי הדחתו של בולטון עשויה לבשר על מיתונו של ממשל טראמפ, ופתיחות מסוימת בנוגע להידברות עם איראן שתוביל להסכם גרעין חדש. עם זאת, זמן קצר לאחר ההודעה על הדחתו, הכריז הממשל על הטלת סנקציות חדשות נגד משמרות המהפכה של איראן, והדגיש כי ימשיך במדיניות הלחץ המקסימלי עליה. במקביל, מזכיר המדינה של ארצות הברית, מייק פומפאו, הודה בשיחה עם כתבים כי היו לו מחלוקת עם בולטון על כך שטראמפ מוכן להיפגש עם נשיא איראן ללא תנאים מוקדמים, בעוד שבולטון גרס כי אין לקיים עם איראן מגעים כלל.

אתמול הודיע טראמפ על הדחתו של יועצו לביטחון לאומי, בולטון. "הודעתי לו ששירותיו לא נחוצים יותר בבית הלבן", בישר טראמפ בחשבון הטוויטר. "לא הסכמתי עם רבות מהמלצותיו". הוא הוסיף כי יכריז על יועץ לביטחון לאומי חדש במהלך השבוע הבא. בולטון הוא היועץ לביטחון לאומי השלישי שמודח מתפקידו.

שלשום, שעות ספורות לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו חשף אתרים נוספים לפיתוח נשק  גרעיני באיראן, אמר טראמפ כי הוא לא רואה כל פסול בפגישה עם נשיא איראן רוחאני. בכך סתר באופן מוחלט את דבריו של נתניהו שאמר לכל המנהיגים מחוץ לוושינגטון ש"זה לא הזמן לנהל שיחות עם איראן", ולאחר שקרא למדינות העולם להצטרף לעמדת הממשל האמריקני ולהפעיל על טהראן "לחץ, לחץ ועוד לחץ".

אך כאמור, בזמן שטראמפ עצמו מביע בפומבי את רצונו להיפגש אתו, נראה שנשיא איראן עצמו דווקא מתנגד לפגישה כזו. קודם להצהרתו היום, ביום שלישי האחרון אמר בפרלמנט האיראני: "לא התקבלה כל החלטה לקיים שיחות עם ארה"ב – היו הרבה הצעות, אבל תשובתנו תמיד תהיה שלילית".

תגיות:איראןדונלד טראמפחסן רוחאניהסכם הגרעיןג'ון בולטון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה