חדשות בארץ

בעקבות הצהרת נתניהו: תגובות סוערות במערכת הפוליטית

יריביו הפוליטיים של ראש הממשלה מצדה השמאלי של המפה הפוליטית תקפו את הכרזתו על כוונתו להחיל את הריבונות על בקעת הירדן ועל היישובים ביהודה ושומרון, והגדירו אותה כספין פוליטי. גם במפלגת ימינה, העלולה להיפגע מבחינה אלקטורלית, מתחו ביקורת על נתניהו

נתניהו, הערב (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)נתניהו, הערב (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
אא

המערכת הפוליטית הגיבה הערב (שלישי) כאחוזת תזזית על הצהרתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, לפיה אם ייבחר לקדנציה נוספת הוא מתכוון לאחר הבחירות להחיל את הריבונות הישראלית על בקעת הירדן ועל צפון הים המלח, ובנוסף יפעיל להחיל את הריבונות על היישובים ביהודה ושומרון. בעוד בליכוד בירכו על הכרזתו ושיבחו אותה, יריביו הפוליטיים משמאל טענו כי מדובר בספין פוליטי, כשלביקורת זו הצטרפה גם מפלגת ימינה, העלולה להיפגע מבחינה אלקטורלית מהצעד בו נקט נתניהו.

יו"ר כחול לבן, בני גנץ, כתב בטוויטר: "אחרי 10 שנים, שמח שנתניהו נזכר שגם הבקעה היא חבל ארץ חשוב. אין לי ספק שגם ההבטחה הזו תסתיים בלא כלום, כי אין כלום".

"נתניהו הפעיל צבע אדום בשביל ספין, שכל מטרתו להסיח את הדעת מילדי הדרום שישנים במקלטים", הוסיף יו"ר כחול לבן. "בעוד שבוע נחליף את הספינים במעשים".

מטעמו של יו"ר מפלגת העבודה, עמיר פרץ, נמסרה התגובה הבאה: "אנחנו מחכים ליום שבו ביבי יעשה ספין בנושא מצב החירום החברתי ביוקר המחיה. אנחנו מציעים להחיל את הריבונות על מעמד הביניים הקורס ועל מאות אלפי ילדים מתחת לקו העוני".

מהמחנה הדמוקרטי נמסר בתגובה כי "כל מהלך חד צדדי של סיפוח פוגע בביטחון המדינה, ומונע את חידוש המשא ומתן להסדר. מוזר שחשוד בשוחד, מרמה והפרת אמונים נזכר במהלך כל כך דרמטי פחות משבוע לפני הבחירות. נתניהו שוב מספסר בדברים רציניים על מזבח הישרדות אישי. כמו כל הבטחה ריקה של נתניהו, היא נאמרת תחת אזהרה". מועמד המפלגה וראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק, הוסיף כי "לראש ממשלה ששקוע עד צוואר בחקירות אין מנדט ציבורי ומוסרי לקבוע דברים כל כך גורליים במדינת ישראל. קיים חשש שהוא יכריע הכרעות על בסיס האינטרס האישי של ההישרדות הפוליטית שלו, ולא על פי האינטרס הלאומי".

במפלגת ימינה קראו לנתניהו להעביר עוד הערב החלטת ממשלה להחלת הריבונות על בקעת הירדן: "אין צורך בחקיקה, אנו נתייצב מיידית להצביע בעד. אחרת ידע כל עם ישראל כי מדובר בספין פוליטי זול שנועד לקושש קולות ותו לא". עוד הוסיפו בימינה, כי כוונתו של ראש הממשלה להחיל ריבונות רק על היישובים היהודיים ביהודה ושומרון מפקירה את מרחבי שטחי C שסביבם, ובכך מהווה הזמנה לגנץ להצטרף לממשלה.

 

דיכטר: "דין ישראלי באפרת כדין ישראלי בתמרת"

בליכוד, כמובן, בירכו על ההצהרה. שר החוץ ישראל כץ אמר: "אני מברך את ראש הממשלה על ההתחייבות שנתן הערב, להחלת הריבונות הישראלית על בקעת הירדן – גבול הביטחון המזרחי של מדינת ישראל – מיד לאחר הרכבת הממשלה הבאה. אני משוכנע שהממשל האמריקני, הידידותי לישראל מאז ומעולם, תומך ויתמוך במהלך, וזאת בהמשך להכרה בירושלים כבירת ישראל ובריבונות הישראלית ברמת הגולן".

יו"ר ועדת החוץ והביטחון, אבי דיכטר (ליכוד), בירך על "ההחלטה ההיסטורית", כלשונו, להחלת הריבונות על הבקעה: "זהו קו ההתחלה, שהמשכו יהיה החלת ריבונות ישראלית על היישובים הישראלים באיו"ש – דין ישראלי באפרת כדין ישראלי בתמרת. וכך לגבי בית אל וכרמיאל, גוש עציון וראשון לציון".

ראשי רשויות ביהודה ושומרון שיבחו את נתניהו על הצהרתו, אולם הוסיפו כי יש לראות בה שלב ראשון בדרך להחלת ריבונות מלאה בכל השטח. ראש מועצת בנימין, ישראל גנץ, הגדיר את ההכרזה כ"רגע מכונן בעצמאות ישראל" וכ"צעד היסטורי", אבל הדגיש: "זה חייב להיות הצעד הראשון שאחריו יבואו צעדים אמיצים נוספים, ואנו מצפים שהם ימומשו מיד לאחר הבחירות. אין שום סיבה בעולם שאזרחי יהודה ושומרון ימשיכו לחיות כאזרחים סוג ב' במדינת ישראל, ולכן המלאכה חייבת להיות מושלמת והריבונות חייבת להיות מוחלת בבנימין ובכל מרחבי יהודה ושומרון".

ראש המועצה האזורית גוש עציון, שלמה נאמן, אמר כי החלת ריבונות על בקעת הירדן היא "התחלה נכונה" שיש להמשיכה: "52 שנות ממשל צבאי ביהודה ושומרון מתחילות היום את תהליך סיומן בפתיחתו של פרק חדש, נכון יותר וצודק יותר, שבהכרח ישנה את המציאות לטובה. לא זו בלבד שראש הממשלה הכיר בנחיצות המהלך ומבצע אותו, אלא גם גורם לאומות העולם בדמות הממשל האמריקני להכיר בו, ובכך להצטרף לעם ישראל במשימתו ההיסטורית. בעקבות בקעת הירדן חייב לבוא התור של גוש עציון, ולאחר מכן של שאר חבלי המולדת. זהו צו השעה".

תגיות:בחירות 2019כחול לבן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה