חדשות בעולם

זעזוע בממשל: טראמפ הדיח את היועץ לביטחון לאומי

"הודעתי לג'ון בולטון שאינני זקוק יותר לשירותיו בבית הלבן", צייץ טראמפ, "חלקתי באופן נחרץ על רבות מההצעות שלו, כמו אחרים בממשל. לכן ביקשתי מג'ון שיתפטר, מה שהוא עשה הבוקר"

בולטון (צילום: נעם רבקין פנטון, פלאש 90)בולטון (צילום: נעם רבקין פנטון, פלאש 90)
אא

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, הודיע הערב (שלישי) כי פיטר את היועץ לביטחון לאומי, ג'ון בולטון. "הודעתי לג'ון בולטון אתמול בלילה שאינני זקוק יותר לשירותיו בבית הלבן", צייץ טראמפ בחשבון הטוויטר שלו, "חלקתי באופן נחרץ על רבות מההצעות שלו, כמו אחרים בממשל. לכן ביקשתי מג'ון שיתפטר – מה שהוא עשה הבוקר. תודה לג'ון על שירותו. אני אודיע על יועץ לביטחון לאומי חדש בשבוע הבא".

בעת האחרונה דווח מספר פעמים על פיטורים אפשריים של בולטון – דיווחים שגברו בחודש שעבר, אז אמרו גורמים בכירים בממשל ל'וושינגטון פוסט' כי טראמפ מדיר את בולטון מהמעגל הפנימי שלו. לפי הגורמים, היועץ לביטחון לאומי הובך קשות כאשר לא נקרא לשיחות הרות גורל בבית הלבן, שדנו בנוגע לעתיד המלחמה באפגניסטאן והמעורבות האמריקנית במדינה, ושמו אף הושמט מרשימת המוזמנים לדיונים בנושא.

אחת הטענות הרווחות בממשל מצביעות על כך שבולטון מחזיק בעמדות ניציות, ומטיף לתוקפנות ולהפגנת כוח מול אויביה של ארצות הברית, עובדה שגוררת בהכרח את הגברת המעורבות האמריקנית בעולם ובמזרח התיכון בפרט, בעוד טראמפ עצמו נבחר לנשיאות על גלי הביקורת הרבים נגד מעורבותה של ארצות הברית בנעשה בעולם, ועל "בזבוז" כספי המיסים של העם האמריקני. משום כך הורה טראמפ למדר את היועץ לביטחון לאומי מהשיחות עם האפגאנים, מאחר והוא מזהה אותו כמכשול בדרך לשיחות שלום עם אפגניסטאן.

עוד קודם לכן התלונן הנשיא בשיחות עם מקורביו כי בולטון מרחיק לכת בהתבטאויותיו הלוחמניות נגד קוריאה הצפונית ונגד איראן, זאת בזמן שהנשיא עצמו משתדל באחרונה להפגין גישה מפויסת כלפי איראן, ואף הצהיר כי אין לו שאיפה להחליף את השלטון בטהרן. לפי בכיר בממשל שהיה מעורב בשיחות הפנימיות שטראמפ ערך עם היועץ לביטחון לאומי ועם מזכיר המדינה מייק פומפאו, "הם מתכננים קדימה וטראמפ עצבני. היו קריאות לבולטון, לפומפאו ולאחרים לנקוט באותו קו". גם ב-CNN טענו כי למרות המדיניות התקיפה של טראמפ, הוא זועם על בולטון, כאשר הראשון מאשים אותו שהוא מביא את הממשל לסף עימות חזיתי עם איראן.

שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, הגדיר את בולטון כאחד משלושה אנשים ששמם מתחיל באות ב', אשר דוחקים את הנשיא האמריקני למלחמה עם איראן. בין האנשים: בולטון, ראש הממשלה בנימין נתניהו, ויורש העצר הסעודי מוחמד בן-סלמאן.

בולטון, בן ה-70, נחשב כמומחה לענייני בטחון וכיהן כשגריר באו"ם בממשל הנשיא ג'ורג' בוש הבן, אז תמך באופן גורף במלחמה נגד עיראק. בולטון הינו השרה השמיני במספר שמתפטר. בחודש דצמבר התפטר מזכיר ההגנה, ג'יימס מאטיס, בעקבות אכזבתו מהמדיניות שהוביל הנשיא להוצאת הכוחות האמריקניים מסוריה. במרץ 2018 הדיח הנשיא את מזכיר המדינה, רקס טילרסון, לאור חילוקי דעות קשים בין השניים.

תגיות:ג'ון בולטוןדונלד טראמפממשל טראמפ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה