חדשות בארץ

תופעה: דתיים לאומיים תורניים מצביעים ליהדות התורה. למה זה קורה?

בעקבות הריצה המשותפת של הבית היהודי והאיחוד הלאומי עם הימין החדש במסגרת מפלגת ימינה, והעמדתה של איילת שקד בראשות הרשימה, הודיעה הקהילה החרדית-לאומית "אור לישראל" על תמיכתה ביהדות התורה: "הימין אינו ערך בפני עצמו"

אילוסטרציה (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)אילוסטרציה (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)
אא

רבנים ופעילי ציבור מהקהילה החרד"לית (חרדים-לאומיים) "אור לישראל" הודיעו לאחרונה על תמיכתם ביהדות התורה. את הקבוצה מוביל הרב דוד חי הכהן, מבכירי הרבנים החרד"לים ומנהיגה הרוחני של קהילת "אורות התורה" בבת ים. חברים נוספים בה הם הרב אברהם יעקב שרייבר, רבו לשעבר של היישוב כפר דרום בגוש קטיף, ופעיל גוש אמונים יעקב שטרנברג.

בהסכם, שנחתם בין אנשי "אור לישראל" ונציגי אגודת ישראל ודגל התורה, נאמר: "לימוד התורה בישיבות הינו ערך עליון, ואנו ביהדות התורה רואים בריבוי לומדי התורה מטרה עיקרית בשאיפותינו, ולכן אנו תומכים כדבר עיקרי וראשון, במתן תמיכה לתלמודי תורה וישיבות בהם מגדילים תורה ומצוות. כמו כן נתמוך בכל המוסדות בהם מחנכים בנות לאהבת תורה ושמירת מצוות".

בהמשך קובע ההסכם, כי "יהדות התורה אינה תומכת ואינה מעוניינת, ח"ו, בנסיגות מארץ ישראל, ועל פי החלטת מועצת גדולי התורה שליט"א תמשיך במדיניות זו. הנוכחות המוגברת של יהודים בעיר העתיקה, ובחלקים נוספים בתוך יהודה ושומרון מכלילה אותנו בין אלה המחויבים לדאוג לשלומם האישי, בעזרת השם, וגם להשגת האמצעים השונים הנדרשים לקבע בהם חיי קהילה, חינוך ודת".

סעיפים אחרים בהסכם מביעים עמדה נחרצת נגד גיוס נשים לצבא, התנגדות לכפייה על חיילים דתיים בנושאים של תורה והלכה, וקביעה כי עקרונות הגיור והכשרות יישמרו אך ורק בהתאם להנחיות הרבנות הראשית המבוססות על השולחן ערוך.

 

"איך יעלה על הדעת להוריד את כתר התורה מראשם של ישראל למען מנדט נוסף?"

במכתב שפורסם אתמול, הסביר הרב הכהן – תלמידו של הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל – את הצעד החריג בו נקט כאשר החליט לשתף פעולה עם יהדות התורה: "כידוע לכם מאז נתייסדה קהילתנו, לפני למעלה מארבעים שנה, הייתה דרכנו להתאמץ בדרך הטובה ביותר בעיני ד' ולא להתפשר על האמת. לשם כך הקמנו את מוסדותינו המחנכים לתורה ויראת שמים בהידור, ולא בקלות ראש. דרך זו לא הייתה סלולה, ומשך שנים לא נתקבלנו על ידי המוסדות הרשמיים, ובעמל רב נשאנו על כתפינו הדלות את האחריות להחזקתם, ובלבד שלא נוותר על טהרת הקודש. בכל מה שנוגע לקדושת ארץ ישראל, הלכנו יחד עם המאמינים בדורנו – דור שנגאל ומחויב לגאול את הארץ בדרך התורה".

"ידוע לכם כמה נאבקנו בשנים הראשונות כנגד חילולי שבת בפרהסיא וכנגד מכירת חמץ בפסח. התורה, הארץ והעם הקדושים נחשבו בעינינו כחטיבה אחת", הוסיף הרב בהקדמתו. "כמה השתדלנו בכוחותינו הדלים לעזור לעולים מרוסיה בשנים הראשונות, ולא הבדלנו בין השותפים למאבק, גם אם לא היו על טהרת הקודש. מתוך כך תמכנו בציונות הדתית ובמפלגות השונות שקמו מתוכה, בזכות הקשר והחיבור שהיו במעשיהם בין שלמות התורה לשלמות העם והארץ".

בהמשך הדברים הבהיר הרב הכהן כי המניע המרכזי למהלך הוא האיחוד בין הבית היהודי והימין החדש והעמדתה של שקד בראש הגוף הפוליטי החדש: "לצערנו, לאחרונה התאחדה מפלגת הבית היהודי היקרה לנו עם מפלגה חילונית שכבוד התורה ומצוותיה, ערכי הקודש של עמנו מדורי דורות, אינם בראש מעיינה. לא זו בלבד, אלא שהכתירו את ראשי המפלגה החילונית בראש הרשימה, כאילו שם שמיים הוא משני לשמירה על הארץ. הרי כל הארץ חשיבותה בזכות התורה שקידשה אותה ושכינת ד' השוכנת בה, ואיך יעלה על הדעת להוריד את כתר התורה מראשם של ישראל, למען הישג בבחירות של מנדט נוסף".

"הודעתי על פרישה בזמן הקרוב מהבית היהודי, למען הליכה משותפת עם אלה שתורת ד' יקרה בעיניהם מן הכל. אחרי בירורים אחדים, שנעשו בליווי תלמידי חכמים גדולים וחשובים, בחרנו ללכת עם רשימת יהדות התורה. בשיחות איתם הגענו להסכמה שביחד נתאזר להקים את כבוד התורה על תילה, לשמור על הרבנות הראשית, על כבודה של הארץ שלא תתחלל בהרס השבת היקרה, על קדושת צבא ישראל שלא תיפגע על ידי תערובת פסולה של בנים ובנות, וכמובן על הארץ שלא יימסר שום חלק מחלקיה הקדושים בידי שונאי ישראל", סיים הרב הכהן את מכתבו.

בראיון שהעניק היום לערוץ 7, הוסיף הרב שרייבר כי המהלך של "אור לישראל" אינו רק צורך פוליטי בעקבות השוקת השבורה של הבחירות האחרונות, אלא טמונים בו "ממדים עמוקים יותר", כלשונו: "חונכתי מבית אבא, וכך הורו לי רבותיי, שכציבור שומרי מצוות אנחנו אמונים על אחריות שתהיה למפלגה שומרת מצוות האמונה שדואגת לערכים היהודיים של מדינת ישראל. כך הלכנו כל השנים. לצערנו, החיבור של הבית היהודי עם הימין החדש גרם לנו הרהור על ראיית המפלגה כמפלגה דתית. העמידו אדם שאינו שומר מצוות, גם אם הוא יקר ואהוב, ואנחנו לא מדברים באופן אישי, אבל המגמה היא דיבורים על תחבורה ציבורית בשבת באופן מסוים, על נושאי גיור ועניינים שלחמנו עבורם".

הרב שרייבר ציין כי בעוד בעבר המפלגה הדתית פרשה מהממשלה בעקבות חילולי שבת, כעת נושאי הדת נדחקו לצד: "אנחנו לא חושבים שהימין הוא גולת כותרת בפני עצמו. התורה היא שמולידה את ערכי ארץ ישראל וקדושת עם ישראל. כשזה לא בא מתוך תורה, אנחנו לא מרגישים שזה מייצג אותנו. הימין אינו ערך בפני עצמו. לימוד התורה, השבת, הכשרות ועוד – כל אלה חשובים ונוגעים לקדושת עם ישראל".

תגיות:יהדות התורהבחירות 2019חרדים לאומיים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה