חדשות בארץ

קריטי לדעת: מה קורה לקולות של מפלגות שלא עברו את אחוז החסימה, וכיצד הם עוזרים למרצ ולערבים?

מדוע קול שניתן למפלגת ימין קטנה, עלול לסייע למפלגת שמאל? ומה יכול האזרח הפשוט לעשות כדי לחזק את האינטרסים של עצמו?

  • י' אלול התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כדי לקבוע כמה שווה כל מנדט לכנסת, לוקחים את סך כל הקולות הכשרים, ומחלקים אותם ל-120, כמספר חברי הכנסת.

אם למפלגה מסוימת יש עודפים של קולות, שלא מצטברים למנדט, הקולות האלה מתחברים לקולות של מפלגה שיש איתה הסכם עודפים. בבחירות האחרונות, לדוגמה, מפלגת יהדות התורה קבלה את המנדט השמיני שלה בזכות 9,000 קולות עודפים של מפלגת ש"ס, שהשלימו עבורה את החסר למנדט האחרון.

אך מה קורה לקולות שהגיעו למפלגות שלא עברו את אחוז החסימה? הקולות הללו גורמים למעשה לכך שכל מנדט יהיה שווה פחות קולות. כלומר, מפלגה שאולי היו חסרים לה קולות למנדט – תוכל להכניס מנדט נוסף, כיוון שכל מנדט שווה כעת פחות קולות.

כל אותם קולות ש"נשרפו", כלומר לא השפיעו על המפלגה שאליה הגיעו, כיוון שזו לא עברה את אחוז החסימה, מתחלקים באופן שווה בין המפלגות שכן עברו את אחוז החסימה. המשמעות היא שהקולות הללו עשויים לגרום למפלגה אחרת לקבל מנדט נוסף, שלא היתה מקבלת לו היו הקולות הללו מגיעים למפלגות גדולות.

נניח שאדם רוצה להצביע לגוש הימין, ובוחר להצביע למפלגה ימנית קטנה. הקול שלו לא מצליח להשפיע על המפלגה הזו, כיוון שהיא לא עוברת את אחוז החסימה. מה קורה לקול שלו? הוא מגיע באופן אקראי למפלגה אחרת – אולי מגוש הימין, ואולי מגוש השמאל... בהצבעה למפלגות קטנות, שלא עוברות את אחוז החסימה, יתכן שמפלגה כמו מרצ, או אחת מהמפלגות הערביות, תוכל לקבל מנדט נוסף – בזכות הקולות ה"שרופים" הללו.

אז אם כבר הבנתם כמה חשוב להצביע בבחירות, ואתם יוצאים מהבית וניגשים לקלפי, עשו צעד חכם נוסף: הצביעו למפלגה שתעבור בוודאות את אחוז החסימה. האינטרסים שלכם יצאו נשכרים.

תגיות:בחירותמנדטים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה