חדשות בארץ

ראש הממשלה ימסור הערב הצהרה בנושא הגרעין האיראני

לאחר הדיווח אתמול ברויטרס כי פקחים של סבא"א איתרו שרידים של אורניום בשטח המחסן בטהראן שנחשף לפני כשנה על ידי ראש הממשלה בנאומו באו"ם, בשעה 18:30 ימסור נתניהו הצהרה מיוחדת בנושא

נתניהו באו"ם, ספטמבר 2018 (צילום: קובי גדעון, לע"מ)נתניהו באו"ם, ספטמבר 2018 (צילום: קובי גדעון, לע"מ)
אא

ברקע הודעתה היום (שני) של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית כי איראן התקינה צנטריפוגות מתקדמות בכורי הגרעין שלה, ראש הממשלה בנימין נתניהו ימסור הערב, בשעה 18:30, הצהרה מיוחדת בנושא הגרעין האיראני.

אתמול דווח ברויטרס כי פקחים של סבא"א איתרו שרידים של אורניום בשטח המחסן בטהראן שנחשף לפני כשנה על ידי ראש הממשלה בנאומו באו"ם, עליו טען כי אוחסנו בו ציוד גרעיני וחומרים רדיואקטיביים. ראש הממשלה התייחס אתמול לדיווח ואמר כי הוא "יודע שהנושא בטיפול של סבא"א. אינני מתכוון לדון בזה היום. ייתכן מאוד שיהיה לי מה להגיד על זה מחר, אבל בוודאי שזה הנושא החשוב ביותר לעתיד שלנו, ואני לא מרפה מזה לרגע".

על פי הדיווח בסוכנות הידיעות, הנסמך על שני דיפלומטים המעורים בעבודת הפיקוח של הסוכנות, סבא"א ביקשה מאיראן הסברים למקורם של שרידי האורניום, אך אלו טרם ניתנו. לדברי אחד הדיפלומטים, השרידים היו ברמת העשרה נמוכה, שאינה מתאימה לצורך ייצור נשק גרעיני. הדיפלומט הוסיף כי ישנם "הרבה הסברים אפשריים" להימצאותו של האורניום באתר. עם זאת, התחמקותה של איראן מלשתף פעולה עם פקחי האו"ם מקשה לקבוע מהו מקורם של השרידים. כמו כן, לא ניתן לאמת האם מדובר בשרידיה של פעילות שקדמה לחתימת הסכם הגרעין ב- 2015 או שנעשתה לאחר מכן.

בנאומו אז באו"ם, נתניהו טען כי באוגוסט 2018 הוציאה טהראן מהמחסן האטומי 15 ק"ג של אורניום מועשר, עליו לא דיווחה מעולם לסוכנות הגרעין הבינלאומית. לפי נתניהו, צעד זה נעשה כחלק משורה של צעדים שאיראן ביצעה כדי לטהר את האתר מראיות מרשיעות. האיראנים עצמם התנערו אז מטענתו של ראש הממשלה, ואמרו כי מדובר במפעל שטיחים.

מוקדם יותר היום הודיעה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה גרעינית כי טהראן התקינה צנטריפוגות מתקדמות בכורי הגרעין שלה, ובכך הפרה את התחייבויותיה בהסכם הגרעין שחתמה עם המעצמות ב-2015. הצנטריפוגות המתקדמות יאפשרו לה להגדיל את רמת העשרה של האורניום, ויביאו אותה לייצור נשק גרעיני בקרוב.  בעקבות הודעת סבא"א, שר החוץ ישראל כץ פנה לצרפת, בריטניה, גרמניה ושאר המדינות החברות בהסכם הגרעין, בדרישה כי ישיבו את כל הסנקציות שהוסרו מאיראן בעקבות הסכמתה להסכם גרעין. בפנייתו ציין השר כי "ההיסטוריה מלמדת פעם אחר פעם שכניעה לרודנים מביאה לאלימות ולא לשלום. העולם חייב להתאחד ולבלום את אירן במרוצה לגרעין ובתמיכתה בטרור האזורי והעולמי".

תגיות:הסכם הגרעיןפרויקט הגרעין האיראני

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה