חדשות בעולם

סבא"א מאשרת: איראן התקינה צנטריפוגות

הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית הודיעה כי טהראן התקינה את הצנטריפוגות המתקדמות בכורי הגרעין שלה, ויציבו אותה בעמדת ייצור נשק גרעיני. מהלך זה עשוי לטרפד את ניסיונות ארמון האליזה להביא להסכם גרעין חדש עם המעצמות

כור גרעיני (צילום: שאטרסטוק)כור גרעיני (צילום: שאטרסטוק)
אא

לאחר הודעתה בסוף השבוע על הפעלת צנטריפוגות, היום (שני) הודיעה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה גרעינית כי טהראן התקינה צנטריפוגות מתקדמות בכורי הגרעין שלה, ובכך הפרה את התחייבויותיה בהסכם הגרעין שחתמה עם המעצמות ב-2015. הצנטריפוגות המתקדמות יאפשרו לה להגדיל את רמת העשרה של האורניום, ויביאו אותה לייצור נשק גרעיני בקרוב.  

שלשום הודיעה איראן כי החלה בפיתוח צנטריפוגות, ודחקה שוב במעצמות אירופה לסייע לה לחמוק מהסנקציות האמריקניות שממוטטות את כלכלתה. "הן לא עומדות בהתחייבויות שנתנו. ההסכם אינו חד-צדדי", האשים ראש סוכנות הגרעין האירני, עלי דקאר סלחי, את מדינות אירופה על שלא חשו, לטענתו, להציל את הסכם הגרעין, ואילצו אותה לסגת מהסכם הגרעין.

"למרבה הצער, הצדדים באירופה לא עמדו בהתחייבויות שנתנו. הסכם הגרעין אינו חד צדדי ואיראן תפעל בהתאם, כפי שעשינו עד כה, על ידי צמצום הדרגתי במחויבות שלנו אליו", הזהיר ראש סוכנות הגרעין האירני לאחר פגישה בטהראן עם היו"ר בפועל של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, קורנל פרוטה. 

עם זאת, באירופה לא מיהרו לאמץ את הרטוריקה התוקפנית של טהראן, ובהודעתו אתמול של שר החוץ של צרפת, ז'אן איב לה דריאן, הודגש כי חרף ההפרות האחרונות שטהראן הודיעה עליהן באחרונה, הן "אינן סופיות". לפי צרפת, "האיראנים יכולים לחזור בהם ולשוב לדרך הדיאלוג, שעדיין פתוחה". הודעתה זו של צרפת היא חלק משורת מאמצים שמפעילה פריז מול טהראן, בניסיון לגרום לה לשוב להסכם הגרעין. בשבוע שעבר דווח כי משלחת של בכירים מאיראן הגיעה לפריז במטרה לדון בפרטי חבילת חילוץ כלכלית שהציע נשיא צרפת, עמנואל מקרון, לרפובליקה האסלאמית. לפי כלי תקשורת באיראן וגורם בכיר בממשל האמריקני, חבילת הסיוע כוללת קו אשראי בשווי 15 מיליארד דולר שיאפשר לטהראן לקבל מטבע חזק, בתקופה שבה רוב הכסף המזומן שניתן לה על מכירת נפט, מוקפא בבנקים רבים ברחבי העולם.

אלא, שצעדיה האחרונים של טהראן יקשו על הצרפתים לגבש עמדה שתיטיב עם איראן באופן כזה שימנע ממנה להשיג נשק גרעיני. בעקבות הודעת סבא"א, שר החוץ ישראל כץ פנה היום לצרפת, בריטניה, גרמניה ושאר המדינות החברות בהסכם הגרעין, בדרישה כי ישיבו את כל הסנקציות שהוסרו מאיראן בעקבות הסכמתה להסכם גרעין. בפנייתו ציין השר כי "ההיסטוריה מלמדת פעם אחר פעם שכניעה לרודנים מביאה לאלימות ולא לשלום. העולם חייב להתאחד ולבלום את אירן במרוצה לגרעין ובתמיכתה בטרור האזורי והעולמי".

תגיות:פרויקט הגרעין האיראניהסכם הגרעיןסבא"א

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה