חדשות בארץ

"היום הכול בסטורי": חרף התנגדות היועמ"ש, נתניהו מקדם את חוק המצלמות

מנדלבליט הבהיר לשרים כי קידום החקיקה בהליך בזק ופחות משבועיים לפני הבחירות עשוי להוביל לפסילתו בבג"ץ, אולם נתניהו הבהיר: "נביא את הנושא לחקיקה כדי שנוודא שהבחירות יהיו נקיות ומדויקות". השר לוין דוחה את עמדת היועמ"ש: "מכבדים את מה שיש לו להגיד, אבל הוא יועץ, הוא לא בא במקום הממשלה והשרים. מי שמוסמך להחליט זו הממשלה"

נתניהו ומנדלבליט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)נתניהו ומנדלבליט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, השתתף הבוקר (ראשון) באופן חריג בישיבת הממשלה, וניסה להזהיר את חברי הממשלה מפני חקיקה של חוק המצלמות בקלפיות על ההשלכות שכרוכות באישורו, ועל חוסר סיכוייו לעמוד במבחן בג"ץ. עם זאת, נראה כי הושג הרוב הדרוש להצעת החוק, זאת לאחר שיו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, הודיע הבוקר כי מפלגתו תתמוך בחוק. הערכות הן כי לאחר אישור ההצעה בממשלה, יועבר החוק כבר מחר להצבעה בכנסת בתמיכתם של 61 חברי כנסת.

ראש הממשלה בנימין נתניהו שאחראי על קידום החוק, אמר בפתח ישיבת הממשלה כי "טוהר הבחירות היא מיסודות הדמוקרטיה. הדרך הטובה ביותר היא הצבת מצלמות, ביקורת הדדית של כל המפלגות זה מהות השקיפות בדמוקרטיה. לכן מצלמות בקלפיות על ידי משקיפים הן אמצעים מתבקשים כדי לסייע בטוהר בחירות. חשאיות ההצבעה תישמר בקפדנות, כבר בשנת 2013 אמרנו שצריך לחשוב על מצלמות. גם מלצר אמר שתופעת הזיופים היא בעיה. צריך לפתור בעיות".

ראש הממשלה הוסיף: "החוק המוצע קובע שהמצלמות יתעדו את אולם הקלפיות ולא מאחורי הפרגוד. חשאיות ההצבעה תישמר בקפדנות. ב-2013 אמר השופט אליקים רובינשטיין שיש צורך לחשוב על מצלמות. השופט מלצר אמר לגבי הבחירות האחרונות שתופעת הזיופים זו בעיה אמיתית. ובכן, בעיות צריך לפתור, ובעיות בבחירות צריך לפתור לפני הבחירות.

"אין צורך בהיערכות, בהכשרה או בציוד מיוחד. כל משקיף יכול לצלם עם הטלפון הסלולרי שלו. הרי זה קורה בכל המרחב הציבורי שלנו, כל אחד מצלם, הכול בסטורי. כל מכולת מתועדת במצלמות, אז את אולם הקלפיות אי אפשר? מצלמות בקלפיות לטוהר הבחירות זה פשוט, הוגן, שקוף וצודק. נביא את הנושא לחקיקה כדי שנוודא שהבחירות יהיו נקיות ומדויקות כפי שאזרחי ישראל מצפים מאתנו".

בפרסום ברשתות החברתיות, התייחס ראש הממשלה לסערת חוק המצלמות, ואמר כי "אני, שמבקש לשמור על טוהר הבחירות ולמנוע זיופים, מכונה על ידי לפיד וגנץ כ"רודן", ומנגד מי שמתנגדים לשקיפות ולמניעת זיופים בבחירות, מציגים את עצמם כ"דמוקרטים". בדיחה!", כתב נתניהו. נתניהו התייחס בכך לדבריו מוקדם יותר הבוקר של ח"כ מאיר כהן (כחול לבן), שבריאיון לגלי צה"ל כינה את ראש הממשלה "רודן", וסירב לחזור בו. "מה שקורה כאן מזכיר את התנהלותו של ארדואן בטורקיה... אני לא חוזר בי מהכינוי רודן", אמר מאוחר יותר גם לתחנת הרדיו "גלי ישראל".

שר התיירות, יריב לוין, אמר טרם כניסתו לישיבת הממשלה כי "ראשי מערכת אכיפת החוק, במקום להילחם בזייפנים, במקום לעשות את כל מה שנדרש על מנת להשתמש בכל אמצעי שיבטיח את תקינות הליך הבחירות, עושים בדיוק להפך: נלחמים בנו כדי למנוע הצבת מצלמות שתכליתן בחירות תקינות. נחשפת פה הצביעות של אנשי השמאל שמתנגדים להליך הזה".

על עמדתו המתנגדת של היועץ המשפטי לממשלה, אמר השר לוין: "אנחנו מכבדים את מה שיש לו להגיד, אבל הוא יועץ, הוא לא בא במקום הממשלה והשרים. נשמע את עמדתו ואני מקווה שהוא ישמע את עמדתנו. מי שמוסמך להחליט זו הממשלה".

במקביל, מספר 2 במחנה הדמוקרטי, ח"כ סתיו שפיר, עוררה הבוקר את כעסו של היועץ המשפטי לממשלה, לאחר שבריאיון לגלי צה"ל טענה כי התנגדותו למהלך של נתניהו הוא חלק מ"תרגיל" שרקח עם האחרון, במסגרתו תוכנן כי ראש הממשלה יפטר את היועמ"ש מתפקידו לאחר שהתנגד למדיניות הממשלה. "הדברים מופרכים ומוכחשים באופן מוחלט. מוטב שלא היו נאמרים", מיהר מנדלבליט להגיב.

תגיות:אביחי מנדלבליטחוק המצלמותבחירות 2019

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה