חדשות בעולם

רוחאני הודיע: החל מהשבוע – נתחיל בפיתוח צנטריפוגות

לאחר שהבוקר הציב למדינות אירופה דד-ליין של 60 יום להציל את הסכם הגרעין ולסייע לכלכלת ארצו הקורסת, נשיא איראן מודיע כי החל מיום שישי, טהראן תחל בפיתוח צנטריפוגות לכורים הגרעיניים שלה. טראמפ למעצמות אירופה: "מדינות אחרות מציעות עזרה, אבל גם הן מסכימות איתי שאסור שלאיראן יהיה נשק גרעיני"

כור גרעיני (צילום: שאטרסטוק)כור גרעיני (צילום: שאטרסטוק)
אא

לאחר שהבוקר (רביעי) איים ב"צעד מרחיק לכת", הערב הודיע נשיא איראן, חסן רוחאני, כי החל מיום שישי, ארצו תחל לפתח צנטריפוגות ותאיץ את פיתוח הכורים הגרעיניים שלה. במקביל, נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, הבהיר כי לא יוסרו הסנקציות על הרפובליקה האסלאמית, אך לא פסל על הסף פגישה עם רוחאני: "הכול אפשרי", הצהיר.

טראמפ, שהתייחס למצב הכלכלי החמור של איראן - בפרט בשל הסנקציות שמוטטו את ערך המטבע המקומי שלה, אמר כי "איראן היא מדינה עם פוטנציאל עצום – אני חושב שהיא תרצה לנצל את הפוטנציאל הזה". במחווה למעצמות אירופה שפועלות להקמת מנגנון שיעקוף את הסנקציות על איראן, הדגיש טראמפ כי "מדינות אחרות מציעות עזרה, אבל גם הן מסכימות איתי שאסור שלאיראן יהיה נשק גרעיני".

במהלך דבריו לעיתונאים, התייחס טראמפ למאמציו של נשיא צרפת, עמנואל מקרון, לתווך בין וושינגטון לטהראן, ואמר כי "ארצות הברית לא זקוקה לאף אחד על מנת לנהל משא ומתן. אנחנו יכולים להתדיין באופן ישיר אם נרצה בכך. המדינות האחרות מציעות עזרה כי הן רוצות שזה יסתדר".

מוקדם יותר היום הודיעה הטלוויזיה האיראנית כי טהראן צפויה להודיע על נסיגה נוספת מהסכם הגרעין, זאת לאחר שמוקדם יותר הבוקר הצהיר רוחאני כי המהלך יהיה "החשוב ביותר שנקטנו עד עכשיו, הוא יאיץ את פעילות הגרעין ויהיו לו השפעות מרחיקות לכת". ההערכות הן כי הנסיגה תכלול העשרת אורניום ברמה של 20%, דבר המהווה הפרה חמורה של ההסכם, ויוביל אותה ישירות לפיתוח פצצה גרעינית, ומשום כך יחייב את שאר המעצמות החתומות על ההסכם להגיב במיידית ולהשיב את הסנקציות. לפי רוחאני, "לא סביר שנגיע בקרוב להסכמות עם האיחוד האירופי בקשר להסכם. לאחר הצעד השלישי של הפחתת המחויבות שלנו להסכם, אנו נותנים למדינות האיחוד דד ליין של כחודשיים על מנת להציל את ההסכם".

במקביל, הממשל האמריקני הודיע היום על הטלת סנקציות על רשת משלוחים ששימשה, כך לטענת הממשל, את משמרות המהפכה להעברת נפט בשווי מיליוני דולרים שהגיעו למשטר אסד בסוריה, ולארגוני טרור כדוגמת חיזבאללה. שליח מחלקת המדינה האמריקנית לענייני איראן, בריאן הוק, אמר בהודעתו על כך כי "איראן מעולם לא חזרה לשולחן המו"מ בלי שהופעל עליה לחץ, בגלל זה אנחנו ממשיכים לחזק את הסנקציות. אנחנו מכריזים על סנקציות חדשות ויהיו עוד סנקציות בקרוב. אנחנו לא מתכוונים לתת לאף מדינה פטור מהסנקציות שיאפשר רכישת נפט מאיראן".

תגיות:איראןהסכם הגרעיןדונלד טראמפפרויקט הגרעין האיראני

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה