חדשות בארץ

ישראל ושוויץ ישתפו פעולה במציאת חלופות לאונר"א

שר החוץ ישראל כץ סיכם עם עמיתו השוויצרי, אינגציו קאסיס, לשתף פעולה בבחינת אלטרנטיבות לפעילותה של סוכנות האו"ם לפליטים פלסטיניים: "נוצרה הזדמנות לשינוי היסטורי, ועל ישראל לגבש ולקדם תוכניות מתאימות שיאפשרו את ביטול המנדט של אונר"א"

מטה אונר"א ברפיח (צילום: עבד רחים ח'טיב, פלאש 90)מטה אונר"א ברפיח (צילום: עבד רחים ח'טיב, פלאש 90)
אא

שר החוץ ישראל כץ, המקיים בימים אלו ביקור רשמי בשוויץ, נפגש אתמול (שלישי) עם מקבילו השוויצרי איגנציו קאסיס ועם נשיא שוויץ אולי מאורה.

במהלך הפגישות, העלה כץ את הצורך למצוא חלופות לפעילות אונר"א, סוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם המיועדת לפליטים פלסטיניים. לדבריו, ארגון זה מנציח את מעמד הפליטות הפלסטינית ואת הסכסוך הישראלי-פלסטיני, ואת הדרישה הפלסטינית ל"זכות השיבה".

כץ ציין כי קאסיס עצמו התבטא בעבר נגד הסוכנות ואמר כי היא "הבעיה ולא הפתרון". הוא הוסיף, כי אנשי הארגון ברצועת עזה שיתפו פעולה עם ארגוני הטרור הפלסטיניים נגד ישראל.

שוויץ היא אחת המדינות התורמות לאונר"א, אך הקפיאה לאחרונה את העברת הכספים לסוכנות האו"ם, וזאת בשל חשיפתן של פרשיות שחיתות, שעל פי החשד מעורבים בהם ראש הסוכנות, פייר קרנבול, ובכירים נוספים.

שרי החוץ סיכמו לפעול במשותף על מנת לבחון אלטרנטיבות לפעילות אונר"א, תוך קשר אפשרי בנושא עם ארצות הברית ומדינות נוספות. כץ הורה לאחרונה להנהלת משרד החוץ לקיים עבודת מטה לגיבוש מסמך שיציג חלופות בנידון. הצוות ערך כבר מספר ישיבות, ובקרוב יסוכם המסמך.

כזכור, בשנה שעברה הודיעה ארצות הברית על הפסקה מוחלטת של המימון שהיא מעניקה לאונר"א. בהודעה שהוציאה מחלקת המדינה האמריקנית נאמר, כי דרכי התנהלותה של אונר"א הפכו אותה לארגון "פגום באופן בלתי הפיך" וכי "הממשל בחן את הנושא בקפידה והחליט שארצות הברית לא תעביר תרומות נוספות לאונר"א". להודעה קדמו דיווחים לפיהם ג'ארד קושנר, חתנו ויועצו הבכיר של הנשיא טראמפ, פועל לסגור את סוכנות הסעד לפליטים פלסטיניים. המגזין האמריקני Foreign Policy דיווח, מפי מקורות אמריקניים ופלסטיניים, כי מדובר במהלך נרחב של הממשל ובעלי בריתו בקונגרס להפקיע מהפלסטינים את מעמדם כפליטים באזור ולהוריד את סוגיית הפליטים משולחן המשא ומתן בין ישראל והפלסטינים.

סוכנות אונר"א הוקמה בדצמבר 1949 בנפרד מנציבות האו"ם לפליטים (UNHR), העוסקת בשיפור מצבם של כלל הפליטים בעולם. בניגוד לסוכנות האו"ם הכללית, אונר"א מטפלת בפליטים הפלסטינים מבלי לדאוג לשילובם במקומות מגוריהם במדינות ערב.

לאורך שנות קיומה של אונר"א, הממשלים האמריקניים תמכו בה וסייעו לה מבחינה פיננסית. עם זאת, בישראל ובארצות הברית – ולא רק בהן – עולה הטענה כי אונר"א מנציחה באופן מלאכותי את סוגיות הפליטוּת הפלסטינית, בין היתר באמצעות הענקת מעמד של פליטים לצאצאיהם של הפלסטינים שברחו מהארץ במהלך מלחמת העצמאות ב- 1948 ובמלחמת ששת הימים ב- 1967. באופן זה, מספר הפליטים הפלסטינים, כפי שאונר"א מציגה זאת, מגיע לכ- 5.3 מיליון בני אדם.

השר כץ ציין לאחר פגישותיו, כי אונר"א היא "מקרה ייחודי בסוגיית הפליטים העולמית", וכי הקמתה נועדה להנציח את סוגיית הפליטים הפלסטיניים ואת הדרישה ל"זכות השיבה" לישראל של הפליטים וצאצאיהם. לדבריו, "על רקע עמדת הממשל האמריקני ומדינות נוספות, נוצרה הזדמנות לשינוי היסטורי, ועל ישראל לגבש ולקדם תוכניות מתאימות, שישימו דגש על הנושא ההומניטרי ושיקום הפליטים במקום מושבם ושיאפשרו את ביטול המנדט של אונר"א".

תגיות:אונר"אישראל כץשוויץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה