דברי תורה

הסוד להצלחה בשמירת הפה מדברי שקר

מדוע אנו משקרים ולא מתרחקים מן השקר? א' – כי לא חנכו אותנו נכון, ב' – כי אנחנו גאוותנים מדי

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ישנם אנשים שלעיתים לא שמים לב שהם כבר צוברים מאחוריהם הרבה דיבורים של שקר. זה יכול להיות הרבה, אך הם אינם יודעים כיצד הם יכולים לשנות ולעשות מהפך, שפשוט לא ידברו יותר שקר.

דע, כי לזכות למידה קדושה זו, האמת, צריך האדם כמה קניינים נפשיים, וכך כתב בספר אלף המגן (פ' ג'): האמת נקנית: 1) בחכמה 2) ביגיעה 3) בהרגל 4) בתבונה 5) בדעת 6) באהבת האמת 7) ביראה 8) בטבע 9) ברב 10) ובחבר 11) בהתמדה בתורה 12) ונפסדת בכל מידה לא טובה.

ומאין בא השקר לאדם? הסיבה הראשונה היא הילדות וחסרון חנוך אבות, עד שהורגל בה, וגם כי יזקין קשה עליו לסור ממדה רעה כזו. בעבור זאת השקר גבר על הארץ מאד מאד, והאמת נעדרת מיום ליום חלילה, ולכן מאד מאד צריכים הגדולים להזהיר את הקטנים ממדה מגונה כזו. ע"כ.

מבואר בדברי רבותינו המפרשים שיש עוד ענפים שמחמתם האדם רוצה לשקר.

רבינו יונתן אייבשיץ כתב (בספרו יערות דבש דרשה ט"ו דף ע"ג): "השקר והגאווה הם תואמים זה מול זה, כי על ידי שקר נולד גאווה, כי משקר בעצמו ואומר כמה פעמים לפני אנשים כי הוא חכם וצדיק וכדו', עד שבדבורו כן פעמים ושלש, יהיה אצלו מאומת וקבוע בדעתו, כאילו לא בדה מלבו שקר, וכאילו דובר מישרים, כי כל מה שאדם דש בו לאומרו, אחר כך נקבע בדעתו מבלי זכור כי ממנו יצאו הדברים בדויים, ואח"כ ירם לבבו בחשבו: למי היקר והכבוד יותר ממני, ואל מי תדמוני ואשווה. ובאמת לא כן הוא, והוא אינו צדיק, אלא מלוכלך בעוונות ונעדר ממדע, רק מחמת שקרנות נולדו לו רמות רוח. וכן להיפך, כל שקר נולד מגובה לבב, כי יבוש כאשר ישאלו לו למה עשית כך, ולמען יגדל יכזב, ולא יודה בעשותו הנבלה, ולמען ירום - ישקר בכל דבריו, עד שהרגל נעשה טבע, וישקר בכל דבריו, אף במה שאינו נודע לכבודו ולתעלתו".

ועוד כתב: "השקר והגאווה הם היו בעוכריו, והן התחלות לכל המידות הרעות, ווי ווי גאווה ושקר, מה רבים חללים הפילו, ומה עצמו כל הרוגיהם, אשרי הגבר ימלט מהם ולא יבוש".

ועוד כתב (י"ד ח"א דרשה ה' דף ל"ג): "'שפת שקר ולשון רמיה', נותן כח לעשו וסיטרא אחרא לעשות חיל בעוה"ר".

נמצינו למדים שגם גאווה היא גורם לא קטן לתבערה של שקר.

מרן פאר הדור, רבנו עובדיה יוסף זצוק"ל, כתב בספרו "ענף עץ אבות" (פ"א מ', י"ח) על דברי רשב"ג: "על שלשה דברים העולם עומד, על הדין ועל האמת ועל השלום, שנאמר 'אמת ומשפט שלום שפטו בשעריכם'", בירושלמי (פ"ד דתענית סוף ה"ב) אמרו "אמר ר' מנא, ושלשתן בפסוק אחד, אמת ומשפט שלום שפטו בשעריכם. ואמרו עוד, ושלשתן דבר אחד הן, נעשה הדין - נעשה אמת - נעשה שלום, ואיתא בשבת (נ"ה) חותמו של הקב"ה אמת, כי התורה היא החותם של הקב"ה, שנאמר 'צור תעודה חתום תורה בלימודי', והנה האל"ף תחלת האלפא ביתא של אותיות התורה, המ"ם אמצע האותיות, והתי"ו סוף האותיות, והיינו דכתיב "אני ראשון ואני אחרון ומבלעדי אין אלהים". (ירושלמי פ"ק דסנהדרין). 

הרב יניב עזיז הוא מו"צ בארץ הקודש וראש מוסדות "אור יצחק".

תגיות:שקרשמירת הפה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה