חדשות בארץ

מעלה אדומים מחכה לתלמוד תורה: "ילדים בכיתה א’ נוסעים יום יום לירושלים"

ניסיונות לפתיחה של תלמוד תורה תורני בעיר מעלה אדומים נתקלים בסירוב ובהתעלמות עקשנית כבר 5 שנים. השנה החליטו בקהילה שלא עוד. בני כשריאל, לעיונך

אא

מגוון קהילות מכילה בתוכה העיר מעלה אדומים, היישוב המרכזי בגוש אדומים הסמוך לירושלים. בשנים האחרונות, הולכת ומתפתחת בתוכה בקצב מהיר גם הקהילה החרדית. ההתפתחות מביאה איתה גם צרכים חדשים, כמו מוסדות לימוד מתאימים.

כבר 5 שנים מנסות המשפחות החרדיות במעלה אדומים לדאוג להקמה של תלמוד תורה תורני בעיר. תלמידים מכיתה א' עד כיתה ה' כבר לומדים בעיר, אלא שמבנה מסודר ומורשה לתלמוד התורה – אין.

"בהתחלה למדנו בחצר של הגן, או בפאנליות", מספר אסף בן דוד, ממובילי המאבק לפתיחת תלמוד תורה בעיר. "אחר כך שכרנו בית כנסת, אבל העירייה פנתה למשרד החינוך, בטענה שהשימוש בבית הכנסת לא חוקי ולא מאושר. לכן פנינו לעירייה ולמשרד החינוך, וביקשנו לפתוח מוסד חוקי ומסודר מטעם המוכש"ר (מוכר שאינו רשמי), עם סמל מוסד. אבל עד היום, נתקלנו בהתעלמות מוחלטת. כל השיחות שלנו מול הגורמים הרשמיים נעשות בעל פה – משום שעל מכתבים ומיילים איננו מקבלים כל תגובה".

במשרד החינוך ובאגף הרישוי של המוכש"ר הסכימו שיש צורך בתלמוד תורה חרדי במעלה אדומים. כל שהתבקשו ההורים להביא הוא חוזה שכירות של בית הכנסת, וחתימה מן העירייה על שאיננה מתנגדת להקמת המוסד במקום. אלא שהעירייה כן מתנגדת. לטענתה, אין צורך בתלמוד תורה שכזה בעיר.

הקהילה במעלה אדומים מורכבת מבעלי תשובה רבים, עבורם קיים בית ספר תורני בשם "יצחקי" (ענבלים לשעבר). מדובר בבית ספר מצוין לכל הדעות, אלא שעבור משפחות רבות, החינוך שם כבר אינו מספיק. מדובר במשפחות שמורות, שאינן מחזיקות בסמארטפונים או באינטרנט בבית, ואינן מעוניינות שילדיהן ילמדו יומיום עם ילדים ממשפחות שעדיין לא הגיעו לשלב הזה. בית הספר התורני כבר אינו מספק מענה הולם למשפחות החרדיות הרבות בעיר.

82 בנים מחכים למבנה מתאים ללימודים (על הבנות עדיין לא מדברים...). בהיעדר מקום כזה, נאלצים התלמידים לנסוע לירושלים בכל בוקר, למוסדות לימודים מתאימים. מדובר על ילדים צעירים מאד, רק בכיתה א', שמיטלטלים בדרכים באוטובוסים וברכבות מידי יום! מובן לכל בר דעת שיש צורך במקום לימודים בעיר, שיספר לעשרות הילדים הללו מענה הולם, המתאים לדרך החינוך הנהוגה בבתיהם.

בחוזר מנכ"ל קיים "נוהל מבנים מתפנים". הנוהל נותן סדר עדיפויות להפניית השימוש במבנים ששמשו בעבר עבור בתי ספר או גנים שנסגרו. מבנים כאלה אמורים להיות מופנים לשימוש של מוסדות חינוך אחרים, ורק אם אין מבנה חינוכי שזקוק למבנה – הם מופנים לייעודים אחרים. אך בפועל, ישנם בעיר מבנים השייכים למשרד החינוך, שמשמשים כיום את מחלקת הביטחון, שפ"ע, מוסד וטרינרי, מוסד ללימוד שפת הלדינו ועוד... בעוד הילדים החרדים מחפשים מקום בו יוכלו ללמוד.

באופן אבסורדי, התראיין לאחרונה ראש העיר מעלה אדומים, בני כשריאל ל"ישראל היום", ואמר כי כואבת לו מאד העזיבה של הצעירים את העיר, ומספר הילדים שקטן. בראיון אמר כשריאל כי "סגרנו את בית הספר הממלכתי ענבלים... סגרנו 15 כיתות גן, בבתי ספר יסודיים אחרים שכבות של שלש כיתות הפכו לשכבות של שתי כיתות וכיתה". מה קרה, אם כך, לכל אותם גנים שנסגרו, לכל הכיתות שאינן בשימוש? הצעירים החילוניים עוזבים, אך הקהילה החרדית גדלה ומתפתחת משנה לשנה. האם לתושבים החרדיים של העיר לא מגיע מקום לימודים מסודר? האם ילדי הקהילה אינם ילדים?

לא מדובר בקהילה חדשה, או בילדים שזה מקרוב באו. רבים מילדי העיר הם כבר בני דור שלישי במעלה אדומים. למרות זאת – כל הגורמים מתעלמים, ומסרבים לאשר פתיחה של מבנה לתלמוד תורה לשנת הלימודים החדשה.

הקהילה במעלה אדומים החליטה שלא לפתוח את שנת הלימודים. לא עוד ייאלצו הילדים לנסוע עד ירושלים – הם צריכים ללמוד בעיר. לשם כך כבר נערכו מספר הפגנות מול העירייה ובכיכר שמול היכל התרבות בעיר. האם הפעילות הרבה הזו תשכנע את הגופים האחראיים? ימים יגידו.

תגיות:מעלה אדומיםתלמוד תורה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה