חדשות בעולם

טראמפ: מוכן להיפגש עם נשיא איראן; רוחאני: קודם שיסיר את הסנקציות

נשיא איראן חסן רוחאני אמר כי לא יסכים להיפגש עם נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, לפני שוושינגטון תסיר את הסנקציות שהטילה על טהראן. דבריו באו בתגובה להתבטאותו של טראמפ, לפיה יש "סיכוי טוב" שייפגש בעתיד עם רוחאני

אילוסטרציה (קרדיט: שאטרסטוק)אילוסטרציה (קרדיט: שאטרסטוק)
אא

נשיא איראן חסן רוחאני הבהיר היום (שלישי) כי ארצו לא תסכים לשאת ולתת עם ארצות הברית לפני שזו תסיר את הסנקציות שהטילה עליה. רוחאני הגיב בכך על דבריו אתמול של טראמפ, לפיהם "בנסיבות המתאימות" יסכים להיפגש עם רוחאני.

במסיבת עיתונאים משותפת שערכו טראמפ ונשיא צרפת, עמנואל מקרון, בסיום ועידת ה- G7 שנערכה בעיירה הצרפתית ביאריץ, אמר הנשיא האמריקני כי יש "סיכוי טוב" שייפגש בעתיד עם רוחאני. התבטאותו זו באה על רקע מאמציו של מקרון לתווך במשבר בין ארצות הברית ואיראן, במסגרתם הזמין את שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, להגיע לביאריץ.

מקרון אמר במסיבת העיתונאים, כי שוחח בטלפון עם רוחאני ואמר לו כי אם ייפגש עם טראמפ – הוא סבור שניתן יהיה להגיע להסכם. הוא ציין כי שוררת הסכמה בינו לבין טראמפ כי איראן אינה צריכה להחזיק בנשק גרעיני, והביע תקווה כי בשבועות הקרובים יבשילו התנאים לכינוס פסגה בין נשיאי ארצות הברית ואיראן.

רוחאני, כאמור, שפך מים צוננים על ניסיון התיווך הצרפתי. בנאום בטהראן אמר הנשיא האיראני כי ארצו מוכנה לנהל משא ומתן, אך לפני כן "על ארצות הברית לנטוש את הסנקציות ולשנות את המסלול בו בחרה". הוא הוסיף כי "המפתח להתפתחויות חיוביות נמצא בידיה של וושינגטון", וכי אם היא תסיר את כל הסנקציות ותכבד את העם האיראני – "התנאים ישתנו".

הנשיא האיראני טען כי ארצו מעולם לא שאפה לנשק גרעיני. הוא הדגיש, עם זאת, כי במידה והסנקציות לא יוסרו – איראן תמשיך לסגת בהדרגה מהמחויבויות שנטלה על עצמם בהסכם הגרעין. "אנחנו לא מחפשים מתחים עם העולם. אנחנו רוצים ביטחון במזרח התיכון, ושיתוף פעולה וקשרים ידידותיים עם מדינות אחרות", הוסיף רוחאני.

שר החוץ האיראני הבהיר אף הוא כי "לא ניתן להעלות על הדעת" את האפשרות לקיומה של פגישה בין נשיאי ארצות הברית ואיראן, עד שהאמריקנים ימלאו את ההתחייבות שלהם בהתאם להסכם הגרעין ממנו פרשו בשנה שעברה. בראיון לסוכנות הידיעות האיראנית אירנ"א דחה זריף את הצעתו של מקרון לפגישה בין רוחאני וטראמפ: "מה שגורמים אמריקניים וצרפתיים אומרים נוגע להם, אבל אמרתי להם בביאריץ שלא תתקיים שום פגישה".

מוקדם יותר אתמול, אמר טראמפ לעיתונאים כי אינו מעוניין בשינוי המשטר בטהראן, וכי הוא רוצה ב"איראן ממש טובה, ממש חזקה". הוא ציין את מצבה הכלכלי הרעוע של איראן, והבהיר: "אנחנו רוצים להפוך את איראן שוב לעשירה. בואו ניתן להם להיות עשירים, אם הם רוצים בכך, או שהם יכולים להיות עניים ככל שיהיו. הם יכולים להיות כמו שהם עכשיו".

"אני לא חושב שזה מקובל, הדרך בה הם נאלצים לחיות באיראן", הוסיף הנשיא האמריקני. "מה שאנחנו רוצים הוא פשוט מאוד. איראן חייבת להיות לא-גרעינית. אנחנו הולכים לדבר על הטילים הבליסטיים, אנחנו הולכים לדבר על התזמון. לאיראן יש הזדמנות לבנות את עצמה ולהיות אומה גדולה מאוד – יותר מאשר בעבר. אבל הם חייבים להפסיק את הטרור. אני חושב שהם הולכים להשתנות, באמת. אני מאמין שיש להם הזדמנות להיות אומה מיוחדת. אני מקווה שזה נכון".

טראמפ התייחס להזמנתו המפתיעה של זריף לביאריץ, וטען כי מקרון יידע אותו על כך מראש והוא הביע את הסכמתו לכך. הוא ציין, עם זאת, כי לא רצה להיפגש עם הבכיר האיראני: "אני חושב שמוקדם מדי לכך. אבל בקרוב יהיה הזמן להיפגש עם איראן, וזה יהיה דבר גדול עבורה. יש להם פוטנציאל גדול".

תגיות:איראןארצות הבריתדונלד טראמפחסן רוחאני

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה