חדשות בארץ

לקראת הבחירות: השופט מלצר אסר להציב מצלמות בקלפיות

יו"ר ועדת הבחירות, השופט חנן מלצר, קיבל את חוות הדעת של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, והחליט לאסור על הצבת מצלמות בקלפיות. במקרים חריגים בלבד, ובכפוף לאישור ועדת הבחירות, יוכלו מזכיר הקלפי ומפקח טוהר שיפעל מטעם הוועדה לצלם במקום הקלפי. בקלפיות שייקבעו מראש, ספירת הקולות תתועד במלואה על ידי מפקחי טוהר הבחירות

מלצר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)מלצר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

יושב ראש ועדת הבחירות המרכזית, השופט חנן מלצר, הודיע הערב (שני) כי החליט לאסור על המפלגות להציב מצלמות בקלפיות ביום הבחירות. מלצר קיבל בכך את חוות הדעת שהוגשה לו בתחילת החודש על ידי היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לפיה הצבת מצלמות באופן שיטתי בקלפיות טעונה חקיקה ראשית.

החלטתו של מלצר התקבלה במסגרת עתירה שהוגשה לו על ידי מרכז עדאלה, התנועה למען איכות השלטון, חברת הכנסת עאידה תומא סלימאן מהרשימה המשותפת וארגון זזים, וזאת בעקבות כוונת הליכוד להציב מצלמות בקלפיות של המגזר הערבי, כפי שנעשה בבחירות הקודמות שנערכו בחודש אפריל. יו"ר ועדת הבחירות הורה בהחלטתו להכין תוכנית פיילוט להקמת יחידה של מפקחי טוהר שיפעלו מטעם הוועדה, ויצוידו במצלמות גוף בהן יוכלו לעשות שימוש במקרים חריגים בלבד. 

על פי קביעתו של מלצר, בשעות ההצבעה מזכיר הקלפי ומפקח טוהר הבחירות הם היחידים שיהיו רשאים לצלם במקום הקלפי, וזאת אך רק במקרים חריגים בהם יהיה חשד סביר לביצוע עבירה פלילית, ורק אם קיבלו אישור קונקרטי לכך מטעם יושב ראש ועדת הבחירות המרכזית לפני הצילום. בכל מקרה, לעולם לא יצולם או יתועד בוחר מאחורי הפרגוד. מלצר הדגיש, כי חברי ועדת הקלפי אינם רשאים לצלם בשום מקרה. תוצרי הצילום יועברו רק למשטרה או לייעוץ המשפטי לוועדת הבחירות המרכזית; העברתם לגורמים אחרים, פרסומם במדיה כל שהיא או עיון בהם עלולים להוות עבירה פלילית.

כחצי שעה לפני תום ההצבעה, יתייצבו מפקחי טוהר הבחירות במקומות קלפי שייקבעו מראש, באופן אקראי או בהתאם לצרכים שעיקרם הקפדה על טוהר הבחירות במקומות מועדים. החל ממועד סגירת הקלפי לבוחרים וההיערכות לספירת הקולות, יתעדו המפקחים במצלמת הגוף שעליהם את הליך הספירה במלואו. הם יעזבו את מקום הקלפי רק בתום הספירה, ולאחר חתימת התוצאות בפרוטוקול ועדת הקלפי.

"לטעמי, אין כל הפרזה בחשיבות השמירה על טוהר הבחירות", ציין מלצר. "טוהר הבחירות הוא המעניק לדמוקרטיה את חיותה, את אמון הציבור במוסדות השלטון הנבחרים, ונותן למוסדות השלטון הדמוקרטי את היכולת לפעול למען העם בשם העם שבחר אותם. משכך, ועדת הבחירות המרכזית תפעל ככל שלאל ידה לעשות כדי לשמור על טוהר הבחירות ולהגשים את רצון הבוחרים, ובכלל זה למנוע ולהרתיע את מי שמבקשים להטות את התוצאות לטובתם, מחוץ לכללי המשחק הדמוקרטי".

במחנה הדמוקרטי הגיבו בסיפוק על החלטתו של מלצר: "מצלמות אאוט – דמוקרטיה אין. הניסיונות של נתניהו להלך אימים על ציבורים שלמים לא יצלחו הפעם. אזרחי ישראל, יהודים וערבים כאחד, ייצאו להצביע בעד הדמוקרטיה הישראלית ונגד ניסיונות ההפחדה וההסתה של נתניהו".

חברת הכנסת תמר זנדברג (מרצ) בירכה אף היא על החלטתו של יו"ר ועדת הבחירות, "שאסר את הניסיון של הליכוד לדכא את הצבעת אזרחי ישראל הערבים". לדבריה, "לאירועים כאלה אסור לחדור לדמוקרטיה, וטוב עשה מלצר כשעצר אותם".

יו"ר הרשימה המשותפת, חבר הכנסת איימן עודה, אמר: "ההפסד של הליכוד הוא ניצחון לאזרחים הערבים והמרחב הדמוקרטי כולו. פעילי דיכוי ההצבעה של הימין יצטרכו לשבת בבית – אנחנו נדאג לצאת לקלפי".

מהליכוד נמסר בתגובה, כי תיבחן האפשרות להעביר עוד לפני הבחירות חקיקה ראשית, כדי שניתן יהיה להציב מצלמות בקלפיות.

(עודכן: 22:18)

תגיות:בחירות 2019חנן מלצרועדת הבחירות המרכזית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה