טורים אישיים - כללי

שדולת הנשים שהפכה ל'פנחס נודניק'; טור שלא יותיר אתכם אדישים

שדולת הנשים עוד לא הפכה לנשות נטורי קרתא, אבל היא התנהגה בדיוק כמו אותו 'פנחס נודניק' מפולין. אם מתחשק לכם לצחוק ולהבין את גודל האבסורד שהיה במדינת ישראל בשבוע האחרון – אתם מוזמנים לקרוא את הטור הזה

  • כ"ה אב התשע"ט
כנס אחדות לנשים חרדיות בירושלים (צילום: מנדי הכטמן, פלאש 90)כנס אחדות לנשים חרדיות בירושלים (צילום: מנדי הכטמן, פלאש 90)
אא

אין מי שלא עקב בשבוע האחרון, אחר העיסוק התקשורתי והציבורי, סביב הופעתו של הזמר החרדי מוטי שטיינמץ, בעפולה, בחיפה, בטבריה וכו'.

כל מי שהאזין לכלי התקשורת הממלכתיים, שלא מוגדרים כחובבי חרדים, התבלבל לרגע. היה נדמה, כי תחנות הרדיו החרדיות השתלטו על התדרים, והחלו להסית נגד הכפייה החילונית, שמנסה לחנך ציבור שלם לחיות לפי האמונה החילונית, אם יש כזו. אבל לא, אלו לא היו תחנות הרדיו החרדיות, אלא התחנות החילוניות, שלא הבינו בדיוק למי מפריעה הופעה של זמר חרדי, שחור לגמרי, מול מגזר, שלא התכוון שיציגו לו על הבמה את מוטי שטינמץ בדואט עם חדוה לוי, לא בתשלום, לא בחינם, וגם אם ישלמו להם לבוא להופעה כזו, הם לא יבואו. מי שלא מבין זאת, כנראה לא יודע מה זה המגזר החרדי, ומי שלא יודע מה זה המגזר החרדי, לא יכול להילחם בסכינים מול טנקים.

 

בעקבות המצבה בפולין

מול המצב האבסורדי הזה לא יכולתי שלא להיזכר בטיול שורשים שעשיתי בפולין. תרנו בין בית קברות למחנה עבודה, בין מחנה השמדה לתחנת רכבת, הכול היה מרגש שם, אבל משהו אחד היה מעניין במיוחד. היה זה בבית העלמין בלובלין, שם קבורים צדיקי עולם מלפני כ-300 שנה. הלכנו בשקט האופייני לסיורים בפולין, עברנו בין שורות הקברים, כל אחד בעולמו שלו.

מה שאותי עניין, אלו השמות שעל הקברים, גיל פטירתם, והשנה שהם נפטרו.

לפתע הבחנתי במשהו קצת מוזר, בשגרה זה לא היה אמור לעניין, אבל בפולין כל דבר קטן יכול להיות גדול.

שמתי לב, שעל כל מצבות הקברים, מופיע בכותרת של הכיתוב בראשי תיבות המילה 'פ"נ', שזה תרגום של 'פה נטמן', ולאחריו יש את הכיתוב של מי שנטמן, מתי, איך וכדומה. אבל פתאום קבר אחד צד את עיני, היה זה קבר שנראה כמו כל הקברים, אבל בכותרת שלו לא היה כתוב 'פ"נ' בראשי תיבות, אלא היה כתוב 'פה נטמן' ללא ראשי תיבות.

את מי זה בדיוק מעניין, האם יש ראשי תיבות, או אין ראשי תיבות? ככה זה בסיור קברים בפולין, אם לא הייתם שם, לא תבינו.

שאלתי את המדריך "מה פשר השינוי בכותרת שעל הקברים" והוא בחצי חיוך, חצי גיחוך, שלח אותי אל שומר בית העלמין. למצוא את שומר בית העלמין, הייתה אטרקציה בפני עצמה, אבל בסוף מצאתי איזה שומר זקן בא בימים, שספק אם מקומו כאן, או באיזה בית אבות פולני. אבל מה זה משנה, הוא השומר, ועכשיו הוא היחיד שיכול לעזור לי.

ניגשתי אליו, ושאלתי אותו באידיש מתובלת בפולנית מה לפשר התעלומה הלזו, למה כל הקברים כתוב בראשם 'פ"נ' בראשי תיבות, חוץ מקבר אחד שכתוב בו 'פה נטמן' לא בראשי תיבות.

דפדפנו בקלסרים המאובקים, חיפשנו וחיפשנו, אבל להיסטוריה של המצבה המשונה, לא הצלחנו להגיע.

השומר אמר לי כי הסיכוי האחרון שלי להבין מה הסיפור מאחורי המצבה, זה במוזיאון היהודי בוורשה, שם יש את כל הסיפורים שקרו ושלא קרו, רק תרצה למצוא, ותמצא.

לא היססתי, הודעתי למדריך הקבוצה "מחר אני לוקח הפוגה מהסיור המתכונן אתכם", ביררתי איך מגיעים למוזיאון היהודי בוורשה, ולמחרת בשמונה בבוקר כבר הופעתי שם.

התיידדתי עם שומר המוזאון, ששלח אותי לאנשים שיודעים למצוא בדיוק את הסיפורים הנכונים.

התחלנו לחפש, במדפים, בקלסרים, בארכיון, ואיפה לא, ואז זה קרה...

מנהל הארכיון זינק ממקומו, כאילו האיש שנטמן בקבר של ה'פה נטמן' זינק בעצמו, "מצאתי" הוא צעק, ואז התבררה תגלית מדהימה.

 

פנחס נודניק

אקדים מראש שאין לי מושג אם הדברים היו כפי שסופרו באוזניי, או שמא הסיפור המקורי היה קצת שונה, אך במשך השנים קיבל פרטים נוספים שהוסיפו לו את אופיו הייחודי. על כל פנים, כך סופר: היהודי היקר שהיה קבור שם, קראו לו 'פנחס', הוא היה תושב מאוד מוכר בעיירה בלובלין, אבל לא במובן החיובי של ההכרות, אלא במובן השלילי, הוא היה נודניק אמתי, מה שנקרא נודניק מארץ הנודניקים. בעקבות הנודניקיות שלו, החליטו תושבי העיירה לקרוא לו בשם 'פנחס נודניק', זה היה השם שלו, וככה כולם הכירו אותו.

'פנחס נודניק' הגיע לגיל מבוגר וחשב לעצמו: "נכון, 80 שנה אני נקרא בפי כל פנחס נודניק, אבל אני לא מסכים שהכינוי הלא מפרגן הזה ירדוף אחרי גם לאחר מותי. אם יהיה כתוב על המצבה שלי 'פ"נ' בראשי תיבות, אנשים לא יגידו שהכוונה 'פה נטמן', אלא יגידו 'פ"נ' זה ראשי תיבות 'פנחס נודניק'". לכן החליט פנחס, שעל קברו יהיה כתוב "פה נטמן", לא בראשי תיבות.

סיימתי את הביקור במוזאון, ואז חשבתי לעצמי: 'פנחס נודניק' לא היה רק נודניק, אלא גם טיפשון. אם היה כתוב 'פ"נ' בראשי תיבות, אף אחד לא היה שואל שאלות, כי זה כמו כולם, רגיל, אבל בגלל ש'פנחס נודניק' חשב שהוא חכם, עכשיו גם לאחר 300 שנה, כולם יודעים, שבעיירה בלובלין היה יהודי, שקראו לו פנחס, והוא היה ממש נודניק.

שדולת הנשים, לא יכלו לעשות טוב יותר למגזר החרדי, שבחר לחיות לפי אמונתו. הזיגזג המשפטי, האומנים החילונים שהתנגדו להתערבות הבוטה, הח"כים השמאלנים, והתקשורת החילונית, כולם באחדות נפלאה עמדו לצדו של המגזר החרדי, ואולי זה מה שהלחיץ סוף סוף את היועץ המשפטי לממשלה, שהחליט כי ניתן לקיים אירועים חרדים "בהפרדה".

אז כנראה שלא רק פנחס היה נודניק, ולא רק פנחס היה טיפשון...

תגיות:שדולת הנשיםאירוע

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה