חדשות בעולם

איראן מפתיעה: "הסכם הגרעין טוב. לא נפרוש ממנו"

כאשר ברקע מרחפת הצהרתו של המזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי האיראני כי הסכם הגרעין היה "טעות", היום מצהיר שר החוץ האיראני ואומר כי בכלל מדובר בהסכם טוב. זריף מזהיר: "טראמפ לא יכול לצפות שבזמן שהוא מתנהג באופן בלתי צפוי, אחרים יתנהגו בשונה ממנו". הוא הוסיף כי הסיבה לכך שארצו לא מוכנה לדון מחדש על הסכם הגרעין נעוצה בכך ש"זו תהיה תיבת פנדורה"

זריף (צילום: שאטרסטוק)זריף (צילום: שאטרסטוק)
אא

ברקע המשבר הכלכלי החמור הפוקד את איראן, שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, הצהיר היום (רביעי) כי הסכם הגרעין שחתמה ארצו עם המדינות הוא "הסכם טוב", ובשל כך ארצו איננה מתכוונת ליסוג ממנו, חרף פרישתה של ארצות הברית.

דבריו נאמרים בניגוד מוחלט להצהרתו בתחילת השבוע של המזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי של איראן, עלי שמחאני, שאמר כי "אירן מעולם לא הייתה צריכה לחתום על הסכם הגרעין". בראיון לרשת NBC, שמחאני תקף את נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, וטען כי "מדיניות הסנקציות של טראמפ לא נועדה ליצור משא ומתן", אלא כדי "לגרום לאירן להיכנע". לדבריו, "כל עוד ארה"ב תנקוט בצעדים הללו, אירן לא תשוב לשולחן הדיונים".

ב-2015 חתמה איראן על הסכם הגרעין מול גרמניה, צרפת, בריטניה, סין ורוסיה – בהובלתה של ארצות הברית תחת נשיא ארצות הברית דאז, ברק אובמה. בעקבות ההסכם, הסיר האו"ם והממשל האמריקני את הסנקציות הכלכליות שהושתו על טהראן ב-2013, ואשר הובילו את הרפובליקה האסלאמית למיתון כלכלי כבד. בשל לחצים שהפעיל ראש הממשלה בנימין נתניהו נגד הסכם הגרעין, במאי 2018 הודיע הנשיא טראמפ על פרישתה של ארצות הברית ממנו, והחזרת כל הסנקציות לתוקפן – האחרונה בהן על תעשיית הנפט האיראני שהובילה את האחרונה לשורת פעולות תוקפניות נגד מכליות נפט במפרץ הפרסי.

מטרתו המוצהרת של ממשל טראמפ הוא להשיב את איראן לשולחן המו"מ, בו ייפתח מחדש הסכם הגרעין שיבטיח כי איראן לא תשיג נשק גרעיני. לצורך כך מפעיל הממשל את מדיניות ה"מקסימום לחץ" שנועד ללחוץ את טהראן לפינה, ולאלץ אותה לפתוח את ההסכם. בשל פרישתה של ארצות הברית, בטהראן מכוונים את מלוא הלחץ למעצמות אירופה, ודוחקים בהן לסייע להצלת הסכם הגרעין, ולסיוע לאיראן להיחלץ מהסנקציות הקשות – ניסיון שעד כה לא הניב תועלת.

בדברים שאמר היום, זריף הבהיר כי בניגוד לרצונה של וושינגטון, ארצו לא מתכוונת לנהל משא ומתן מחודש על סעיפי ההסכם. "אם נפתח אותו, זו תהיה תיבת פנדורה", הסביר שר החוץ האיראני.

זריף הוסיף ותקף את ההתנהלות "הבלתי-צפויה" של טראמפ, והזהיר כי ארצו עשויה לנקוט גם כן במהלך דומה. "טראמפ לא יכול לצפות שבזמן שהוא מתנהג באופן בלתי צפוי, אחרים יתנהגו בשונה ממנו".

לפי זריף, אם אירופה תפעל להצלתו של הסכם הגרעין ותעמוד בהתחייבויותיה לסייע לכלכלה האיראנית, הרי שארצו תחזור "למצב הקודם" – המצב שהיה בטרם הודיעה על הגברת העשרת האורניום ושורת נסיגות נוספות מההסכם. לטענת זריף, טהראן מוכנה לעשות זאת, גם אם הממשל האמריקני יעמוד בהתעקשותו שלא לתמוך בהסכם. שר החוץ האיראני הוסיף כי כל הפעולות שננקטו עד כה בעניין פרויקט הגרעין הינם "הפיכים", וכי הן יכולות להתבטל "תוך שעות" אם אירופה תגלה נכונות לכך.

בהתייחסות לתוקפנות שנוהגת ארצו במכליות הנפט הזרות שחוצות את מצרי הורמוז, אמר זריף כי ניתן ליצור מערכת יחסים בונה אמון: "נוכל להסכים על צעדים ליצירת ביטחון במפרץ והבטחת חופש השיט", אמר.

תגיות:מוחמד ג'וואד זריףאיראןהסכם הגרעין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה