חדשות בארץ

תחקיר החדירה מעזה: 3 לוחמים לא חתרו למגע - ויודחו

תחקיר הפיגוע בתחילת החודש שהוביל לפציעתם של שני לוחמים ומפקד מחלקה בעקבות חדירת מחבל חמוש לשטח ישראל, הושלם היום, ובצה"ל החליטו על הדחתם מפיקוד ולחימה של שלושה לוחמים. בנוסף, נהג הסיור של מפקד החטיבה הדרומית הודח גם כן מתפקידו: "הסמל ושני הלוחמים לא פעלו כמצופה באירוע מבצעי"

כוחות צה"ל מאבטחים יישובים בעקבות התקרית (צילום: דובר צה"ל)כוחות צה"ל מאבטחים יישובים בעקבות התקרית (צילום: דובר צה"ל)
אא

בצה"ל השלימו היום (שני) את תחקיר פיגוע הירי מתחילת החודש שהוביל לפציעתם של שלושה לוחמים, ממנו עלה כי אחד מהכוחות שהוזנקו למקום נמנע מלחתור למגע. בעקבות התחקיר החליט מפקד חטיבת גולני, אלוף-משנה שי קלפר, על הדחתו של הסמל שפיקד על הכוח, ושני לוחמים מהכוח הנוסף, זאת מאחר והחיילים "לא פעלו כמצופה באירוע מבצעי". נהג הסיור הודח גם כן מתפקידו בהחלטתו של מפקד החטיבה הדרומית, אלוף-משנה לירון בטיטו.

האירוע התרחש ב-1 באוגוסט כאשר תצפיתנית של צה"ל זיהתה את המחבל לראשונה סמוך לשעה 02:08, אז הבחינה בתנועה חשודה ממרחק של 250 מטרים מגדר המערכת. התנועות עוררו את חשדה של התצפיתנית שחששה כי מדובר במחבל שהצליח לחדור לשטח ישראל. בשלב זה החליטה התצפיתנית להקפיץ למקום כוח סיור של חטיבת גולני בפיקודו של מפקד המחלקה, ובעת שהכוח היה בדרכו למקום זיהתה התצפיתנית כי החשוד חמוש ברובה, ומשנה את הדיווח בקשר מ"טומהוק" ל"הוריקן" – כמסר חשאי על כך שהחודר חמוש בנשק.

עוד לפני שהספיקו לבצע נוהל מעצר חשוד, נפתחה לעברם אש ומפקד המחלקה ולוחם נוסף נפצעו. לוחם שלישי שהחל להשיב אש ולחתור למגע, לא הצליח לנטרל את המחבל ותוך כדי נפגע באוזנו. בזמן ההיתקלות, שנמשכה כשעתיים שלמות, הוזנק למקום כוח נוסף של גולני, וזה חתר למגע עם המחבל וחיסל אותו. במהלך האירוע ירה כוח צה"ל פגז של טנק לעבר העמדה שבה נחשד כי המחבל חוסה בה.

מהתחקיר הראשוני של הפיגוע עלה אז כי המחבל הצליח לשהות כשעתיים בתוך שטח ישראל עד שפתח בירי לעבר כוח צה"ל שהוזנק למקום. עוד עולה כי במשך יותר משבע דקות צעד המחבל מהציר הפלסטיני אל תוך קו הגבול, תוך שהוא צולח את המעבר ומסתתר בשטח. בצה"ל בדקו גם מדוע הלוחמים לא התייחסו לאירוע כאל ניסיון לפיגוע ופעלו לשמירה על מרחב בטוח, וכן מדוע לא נערכו מתחילה לעובדה כי הוא היה חמוש ונטרלו אותו מבעוד מועד.

 "מהרגע שהמ"מ נכנס למגע, כל המרחב מתוחם ומוכל בתצפית על ידי האיסוף שלנו. נשמר מגע עם המחבל והכוח השני פוגע במחבל. המח"ט שמגיע מכין את המרחב בצורה מסודרת. בשלב הזה האיום הגדול ביותר הוא אירוע ירי דו צדדי. הייתה סברה שהוא נכנס לעמדה שלנו סמוך לגדר והתארגן כוח להסתערות. כוח בפיקוד מג"ד וסמח"ט מסתער והורג אותו", אמר אז בכיר בצה"ל שמעורה בפרטים. "הלוחמים עבדו יפה מאוד ופעלו בגבורה", אמר גורם בכיר בצה"ל.

בצה"ל מסרו כי המחבל הוא פעיל חמאס שמשרת במשטרה הפלסטינית, שיצא לנקום את מות אחיו מאש צה"ל בהפגנות על גדר המערכת באחד מימי השישי. על פי הדיווחים, אחיו של המחבל הוא פאדי אבו סלאח - פלסטיני קטוע רגליים שנטל חלק בצעדות השיבה. המחבל, שלבש מדים בעת ביצוע הירי, היה חמוש ברובה קלצ'ניקוב ובכמה רימונים, והספיק להשתמש לפחות באחד מהם עד שנורה למוות.

תגיות:צה"לגדר המערכתעזה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה