חדשות בארץ

"ביקור הומניטרי": דרעי אישר את כניסתה של חברת הקונגרס טלאיב

שר הפנים אריה דרעי קיבל את בקשתה של חברת הקונגרס האמריקני, רשידה טלאיב, ואישר לה להיכנס לארץ כדי לבקר את סבתה. האישור ניתן לאחר שטלאיב התחייבה שלא לקדם חרמות נגד ישראל במהלך הביקור

דרעי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)דרעי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

שר הפנים, אריה דרעי, החליט היום (שישי) לאשר את כניסתה לישראל של חברת הקונגרס האמריקני, רשידה טלאיב, וזאת לצורך ביקור הומניטרי של סבתה בת ה- 90. האישור ניתן לאחר שטלאיב שלחה הלילה מכתב לדרעי, בו התחייבה לכבד את המגבלות שהוטלו עליה בביקור, והבטיחה שלא תקדם חרמות נגד ישראל במהלכו. במכתבה ביקשה חברת הקונגרס לאפשר לה לבקר את קרוביה, ובמיוחד את סבתה. "זו יכולה להיות ההזדמנות האחרונה שלי לפגוש אותה", כתבה. ממשרד הפנים נמסר, כי דרעי הביע את תקוותו שטלאיב תעמוד בהתחייבותה וכי "הביקור אכן יהיה לצרכים הומניטריים בלבד".

כזכור, אתמול החליט דרעי למנוע את כניסתן לישראל של טלאיב וחברת קונגרס נוספת מהמפלגה הדמוקרטית, אילהאן עומאר. ההחלטה התקבלה על דעת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שר החוץ ישראל כץ והשר לעניינים אסטרטגיים, גלעד ארדן. דרעי קיבל את ההחלטה בהתאם להוראות חוק הכניסה לישראל, לאחר שנוכח כי ביקורן של השתיים נועד לקדם את פעילות ארגוני ה- BDS הקוראים להטיל חרם על ישראל.

ראש הממשלה נתניהו אמר אמש כי "אין מדינה בעולם שמכבדת את ארצות הברית ואת הקונגרס האמריקני יותר ממדינת ישראל. כדמוקרטיה תוססת וחופשית, ישראל פתוחה לכל מבקר ולכל ביקורת, עם יוצא מן הכלל אחד – החוק בישראל אוסר על כניסת אנשים הקוראים והפועלים להטלת חרם על ישראל, כפי שמקובל גם בדמוקרטיות אחרות, שמונעות כניסה של אנשים שלתפיסתן פוגעים במדינה".

"חברות הקונגרס טלאיב ועומאר הן פעילות מובילות בקידום חקיקת חרמות נגד ישראל בקונגרס האמריקני", הוסיף נתניהו. "רק לפני מספר ימים קיבלנו את תוכנית הביקור שלהן, וממנה התברר שהן מתכננות מסע שכל תכליתו הוא חיזוק החרם ושלילת הלגיטימיות של ישראל. כך, למשל, הן הגדירו את יעד הביקור שלהן כ'פלסטין' ולא כ'ישראל', ובניגוד לכל חברי הקונגרס הדמוקרטים והרפובליקנים עד היום, הן נמנעו מלבקש פגישה כלשהי עם גורם ישראלי רשמי, הן בממשלה והן באופוזיציה. תוכנית הביקור מראה שכל כוונתן היא לפגוע בישראל ולהגביר את ההתססה נגדה. על כן החליט שר הפנים שלא לאפשר את ביקורן, ואני כראש הממשלה מגבה את החלטתו. עם זאת, אם חברת הקונגרס טלאיב תגיש בקשה הומניטרית לפגוש את בני משפחתה, בכפוף להתחייבות שהיא לא תפעל לקדם את החרמות נגד ישראל, שר הפנים הודיע שישקול בקשה זאת".

מוקדם יותר הבוקר כתב השר ארדן בחשבון הטוויטר שלו כי "ההחלטה למנוע את כניסת חברות הקונגרס הייתה צודקת ונכונה, לאחר שעולה בבירור מהלוח הזמנים המתוכנן שלהן שמטרת הביקור שהוכן עבורן הייתה המשך התמיכה וקידום החרם על ישראל". ארדן הוסיף כי "את בקשתה של טלאיב לבקר את סבתה יש לאשר, בעיקר לאור התחייבותה לכבד את החוק הישראלי ולא לקדם חרמות כנגדנו".

 

טראמפ: "עומאר וטלאיב שונאות את ישראל"

טלאיב, שמוצאה פלסטיני, ועומאר – שהיגרה בילדותה עם בני משפחתה מסומליה לארצות הברית – הן שתי המוסלמיות הראשונות שנבחרו לקונגרס האמריקני. השתיים, המשתייכות לאגף הרדיקלי של המפלגה הדמוקרטית, ידועות בהתבטאויותיהן האנטי-ישראליות. לאחר שהודיעו בחודש שעבר על כוונתן להגיע לביקור בישראל וברשות הפלסטינית, אמר שגריר ישראל בוושינגטון, רון דרמר, כי כניסתן תתאפשר, וזאת "מתוך כבוד לקונגרס האמריקני ולברית בין ישראל לאמריקה". אלא שבהתייעצויות שנערכו השבוע בישראל עלה החשש שהן מתכוונות לחולל פרובוקציות במהלך הביקור.

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, כתב אתמול בחשבון הטוויטר שלו, כי "אם ישראל תאפשר לחברות הקונגרס עומאר וטלאיב לבקר, זה יפגין חולשה. הן שונאות את ישראל ואת כל העם היהודי, ואין דבר שאפשר לומר או לעשות כדי לשנות את דעתן. למינסוטה ומישיגן יהיה קשה מאוד לבחור בהן שוב. הן בושה". על פי דיווחים שונים, טראמפ הפעיל לחץ על ישראל כדי שתמנע את כניסתן של עומאר וטלאיב. עם זאת, דרמר הכחיש הלילה את הדברים. בשיחת ועידה עם ראשי ארגונים יהודיים בארצות הברית, אמר השגריר הישראלי: "ממשל טראמפ לא הפעיל עלינו לחץ לעשות זאת, וזו החלטה ריבונית שעל ישראל לקבל".

ההחלטה לאסור את כניסתן של חברות הקונגרס גררה גינויים מצד גורמים שונים בארצות הברית. בכירים במפלגה הדמוקרטית תקפו את ישראל על החלטתה וקראו לה לחזור בה. בין המגנים היו הסנטור ג'ו ביידן, אחד המתמודדים בפריימריז של מפלגתו לנשיאות ארצות הברית. "הייתי תמיד תומך נלהב של ישראל – שותפה חיונית החולקת את הערכים הדמוקרטיים שלנו", כתב ביידן בטוויטר. "דמוקרטיה אינה צריכה לשלול כניסה של מבקרים על בסיס התוכן של רעיונותיהם – אפילו רעיונות שהיא מתנגדת להם בתוקף. אף מנהיג של העולם החופשי לא צריך לעודד אותה לעשות זאת".

ביקורת על ההחלטה נשמעה גם בקרב ארגונים יהודיים בארצות הברית, ביניהם איפא"ק. "איננו מסכימים עם תמיכתן של עומאר וטלאיב בתנועת ה- BDS האנטי-ישראלית המתנגדת לשלום ובתמיכתה של טלאיב בפתרון של מדינה אחת", נאמר בהודעת השדולה הפרו-ישראלית הפועלת בקונגרס האמריקני. "אנחנו גם מאמינים שכל חבר קונגרס רשאי לבקר ולחוות מכלי ראשון את בעלת בריתנו הדמוקרטית ישראל".

(עודכן: 13:45)

תגיות:אריה דרעירשידה טלאיב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה