חדשות בארץ

נתניהו הודיע: תיאסר כניסתן של חברות הקונגרס האמריקניות

לאחר שנשיא ארצות הברית הביע תרעומת על כוונת ישראל לאפשר את הגעתן של שתי חברות הקונגרס מהמפלגה הדמוקרטית שהביעו תמיכה בחרם על ישראל, הודיע ראש הממשלה נתניהו כי קיבל את עמדת שר הפנים ואסר על כניסתן ארצה של רשידה טלאיב ואילהאן עומאר. נתניהו: "אין מדינה בעולם שמכבדת את ארה"ב ואת הקונגרס האמריקני יותר ממדינת ישראל". מוקדם יותר תקפו ארגוני שדולה יהודיים-אמריקניים את ההחלטה המסתמנת שלא לאשר את הגעתן: "הכרזת מלחמה על המפלגה הדמוקרטית"

נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90)נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם, פלאש 90)
אא

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע הערב (חמישי) כי הורה לאסור את כניסתן של שתי חברות הקונגרס האמריקניות שהביעו תמיכה ב-BDS. הודעתו של ראש הממשלה מגיעה לאחר דבריו החריפים של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, שאמר כי החלטת ישראל לאפשר את כניסתן של רשידה טלאיב ואילהאן עומאר, תגלה "חולשה גדולה". שלילת הכניסה של השתיים נעשתה בנימוק כי הן פעלו ל"חיזוק החרם ושלילת הלגיטימיות של ישראל".

לפי נתניהו, טלאיב ועומאר הן "פעילות מובילות בקידום חקיקת חרמות נגד ישראל בקונגרס", וכי "רק לפני מספר ימים קיבלנו את תכנית הביקור שלהן, וממנה התברר שהן מתכננות מסע שכל תכליתו הוא חיזוק החרם ושלילת הלגיטימיות של ישראל. כך למשל הן הגדירו את יעד הביקור שלהן כ'פלסטין' ולא כ'ישראל', ובניגוד לכל חברי הקונגרס הדמוקרטים והרפובליקנים עד היום, הן נמנעו מלבקש פגישה כלשהי עם גורם ישראלי רשמי, הן בממשלה והן באופוזיציה. תכנית הביקור של שתי חברות הקונגרס מראה שכל כוונתן היא לפגוע בישראל ולהגביר את ההתססה נגדה".

ראש הממשלה הדגיש כי "אין מדינה בעולם שמכבדת את ארה"ב ואת הקונגרס האמריקני יותר ממדינת ישראל". הוא הוסיף כי "כדמוקרטיה תוססת וחופשית, ישראל פתוחה לכל מבקר ולכל ביקורת, עם יוצא מן הכלל אחד - החוק בישראל אוסר על כניסת אנשים הקוראים והפועלים להטלת חרם על ישראל, כפי שמקובל גם בדמוקרטיות אחרות, שמונעות כניסה של אנשים שלתפיסתן פוגעים במדינה. כך נהגה גם ארה"ב כלפי חבר כנסת ישראלי (הכוונה למיכאל בן ארי, שלא קיבל אשרת כניסה לארה"ב בשל חברותו בתנועת כך, שהוגדרה כארגון טרור)".

מוקדם יותר היום דווח בחדשות 12 כי שר הפנים אריה דרעי החליט שלא לאשר את הגעתן של שתי חברות הקונגרס המוסלמיות מהמפלגה הדמוקרטית שהתבטאו נגד ישראל. גורמים מדיניים אישרו את הדיווח, אך הבהירו כי טרם התקבלה החלטה סופית בנושא: "קיימת אפשרות שישראל לא תאפשר את הביקור במתכונתו הנוכחית. צוותים מקצועיים ומשפטיים של משרדי הממשלה ממשיכים לבחון את החומרים. על פי החוק - הסמכות נתונה בידי שר הפנים".

לאחר הדיווח הבוקר כי ישראל לא תאפשר את כניסתן של חברות הקונגרס, בשדולה היהודית ג'יי סטריט הזהירו מפני סכנה ליחסים האיתנים בין ממשלת ישראל למפלגה הדמוקרטית של ארצות הברית. "מניעת כניסתן של 2 חברות הקונגרס תוביל לנזק תדמיתי, דיפלומטי והסברתי חמור", אמר גם גורם דיפלומטי בשירות החוץ הישראלי.

תגובה חריפה ביותר נשמעה מכיוונה של יו"ר ג'יי סטריט ישראל, יעל פתיר, שאמרה כי החלטה האוסרת את כניסתן של שתי חברות הקונגרס הדמוקרטיות תהווה "הכרזת מלחמה" על המפלגה. "מניעת כניסתן לישראל של חברות הקונגרס אילהן עומאר וראשידה טלאיב, תהיה בבחינת הכרזת מלחמה על המפלגה הדמוקרטית, אשר לאורך השנים מהווה את בסיס התמיכה האיתן ביותר של מדינת ישראל בארצות הברית".

"בשעה שהנשיא טראמפ מסית בגזענות כנגד חברות הקונגרס עומאר וטלאיב, כמו גם כנגד מחוקקים דמוקרטים נוספים שהמשותף לכולם הוא שאינם לבנים", הוסיפה יו"ר השדולה היהודית. "על ישראל להיזהר שלא להיגרר אחרי רטוריקת השנאה של הנשיא האמריקני ולהיות מזוהה עמה".

בשדולה הוסיפו וטענו כי המפלגה הדמוקרטית "שעומאר וטלאיב מייצגות אותה בבית הנבחרים, היא שזוכה לתמיכת הרוב הגדול של יהודי ארה"ב היא גם זו שחתומה על מענק הסיוע הגדול אי פעם, בסך 3.8 מיליארד דולר שהוענק לישראל. מדיניות אחראית היא להכיל את הביקורת של המחוקקות האמריקניות ואם צריך להתווכח עמה, אך בוודאי שלא לעשות מעשה שיהווה גט כריתות של ישראל עם המפלגה שקיים סיכוי גדול שבעוד שנתיים נציג שלה יישב בבית הלבן".

מנכ"ל הוועד היהודי-אמריקני, דייויד האריס, ביקר אף הוא את ישראל: "ישראל עמדה בפני בחירה קשה", כתב בחשבון הטוויטר שלו. "חברות הקונגרס האנטי-ישראליות תכננו לסייר בגדה המערבית, והן לא רצו להיפגש עם אף אחד מהמנהיגים בישראל - ועדיין, על ישראל היה להכניסן לשטחה, מבלי שדעותיהן משנות".

כזכור, לפני כשבועיים הודיע שגריר ארצות הברית בישראל, רון דרמר, כי חרף הביקורת החריפה של ממשל טראמפ על השתיים, ישראל תאשר את כניסתן של שתי חברות הקונגרס שהתבטאו בחריפות נגד ישראל, ותמכו בתנועת החרם על ישראל, ה-BDS. דיונים התקיימו בימים האחרונים בידי גורמי המקצוע במשרדי הממשלה המעורבים בנושא, בהשתתפותם של בכירים במועצה לביטחון לאומי, משרד הפנים, המשרד לעניינים אסטרטגיים ומשרד החוץ, בניסיון לפתור את  המשבר ולמנוע את כניסתן, וכך גם את המתיחות שנוצרה מול וושינגטון.

למרות שלפני כשבועיים הסתמן כי ישראל תאפשר את כניסתן, לנוכח העובדה כי לוח הזמנים של חברות הקונגרס המוסלמיות יוקדש לביקורים במזרח ירושלים וברשות הפלסטינית, ביקורים שצפויים לעורר פרובוקציות, החליטו בישראל על שינוי עמדה ואיסור כניסתן.

תגיות:דונלד טראמפאילהן עומאראריה דרעי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה