חדשות בעולם

ארצות הברית לגיברלטר: העבירי אלינו את המכלית האיראנית

לאחר שבחודש שעבר השתלטו כוחות הצי הבריטי על מכלית נפט איראנית במפרץ גיברלטר, סיכלה ארצות הברית את שחרורה הצפוי שתוכנן להיום וביקשה מגיברלטר להעביר אותה אליה. בוושינגטון סרבו להתייחס לדיווח, אך שר בגיברלטר אמר כי מחלקת המדינה האמריקנית נימקה בפניהם "מספר האשמות שכעת נבחנות". המהלך האמריקני עשוי להוביל להסלמה נוספת מול טהראן בשל הערכה כי האחרונה תשחרר את המכלית הבריטית שתפסה כתגובה, רק אם לונדון תשחרר את המכלית שלהם

מכלית נפט (צילום: שאטרסטוק)מכלית נפט (צילום: שאטרסטוק)
אא

שעות לפני שחרורה שתוכנן להבוקר (חמישי), ביקשה ארצות הברית מהרשויות בגיברלטר לעצור את שחרור המכלית האיראנית "גרייס 1" שהוחרמה על ידה בחודש שעבר, ולהעביר אותה לידיהם.

הרשויות בגיברלטר מסרו כי הבקשה, שהוגשה על ידי מחלקת המדינה של ארצות הברית, נומקה ב"מספר האשמות שכעת נבחנות". לפי הדיווחים, פביאן פיקארדו, חבר ממשלה בגיברלטר, אמר כי הוא לא מתכוון לחדש את צו העיכוב של המכלית, זאת מאחר ובממשלה סבורים כי היא לא תשוט בחזרה לסוריה. "אין שום סיבה להחזיק ב'גרייס 1' בגיברלטר יותר, אם אנחנו מאמינים שהיא לא תפר את הסנקציות נגד המשטר הסורי", אמר.

לאור הבקשה האמריקנית, הדיון שהיה אמור להתקיים הבוקר בבית המשפט העליון בטריטוריה הבריטית, נדחה לשעה 17:00 (שעון ישראל). ראש ההרכב בדיון אמר, כך לפי העיתון המקומי The Gibraltar Chronicle, כי אלמלא בקשת וושינגטון, "המכלית הייתה מפליגה". מוקדם יותר שחררה גיברלטר את מפקד המכלית האיראנית ושלושה מאנשי צוותה.

אך בעוד בגיברלטר מדווחים כי ארצות הברית מבקשת את הסגרתה של המכלית, בוושינגטון הרשמית מסרבים להתייחס לדיווחים או לנימוקי הבקשה. המהלך האמריקני עשוי להביא להסלמה נוספת ביחסי טהראן-לונדון, זאת בשל הערכה כי איראן תשחרר את המכלית הבריטית שתפסה, כתגובה להשתלטות הבריטית, רק אם האחרונה תשחרר גם היא את המכלית שלהם.

נוסף לשתיקה האמריקנית, גם בבריטניה, שכוחותיה המיוחדים השתלטו על המכלית האיראנית, הבהירו כי הם לא מעורבים בסוגית שחרורה, ואמרו כי ההחלטה בנושא אמורה להתקבל על ידי הרשויות בגיברלטר, אליה הועברה המכלית לאחר ההשתלטות.

ההסלמה במפרץ הפרסי גברה בשבועות האחרונים, לאחר שאיראן החלה בפעולות של השתלטות על מכליות נפט הנעות במימיו. לפני כשבועיים הודיעו משמרות המהפכה האיראניים כי עצרו מכלית נפט עיראקית, שלטענתם הבריחה 700 אלף ליטר דלק. בחודש שעבר עצרו המשמרות את מכלית הנפט הבריטית "סטנה אימפרו", בעת שעברה במצרי הורמוז. הפעולות העוינות של איראן נגד חופש השיט במפרץ באו בתגובה להשתלטותו של כוח קומנדו בריטי על המכלית האיראנית "גרייס 1" ליד גיברלטר, לאחר שזו ניסתה להעביר נפט מאיראן לסוריה – פעולה המהווה הפרה של הסנקציות שהטיל האיחוד האירופי על המשטר הסורי. בטהראן הגדירו את המעצר כ"פיראטיות ימית" ודרשו את שחרורה המיידי של המכלית האיראנית. שר החוץ של בריטניה, דומיניק ראב, הבהיר כי ארצו לא תיענה לדרישה.

תגיות:מכלית נפטאיראןארצות הבריתגיברלטר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה