חדשות בארץ

גורמים מדיניים: נתניהו שוקל לאסור על כניסתן של חברות הקונגרס תומכות ה- BDS

אילהאן עומאר ורשידה טלאיב, חברות הקונגרס המוסלמיות מהמפלגה הדמוקרטית, אמורות לנחות מחר בנתב"ג. בישראל חוששים כי הן ינסו לחולל פרובוקציות, ונשקלת האפשרות שלא לאפשר להן לערוך את הביקור במתכונתו הנוכחית

בניין הקונגרס בוושינגטון, ארצות הברית (צילום: שאטרסטוק)בניין הקונגרס בוושינגטון, ארצות הברית (צילום: שאטרסטוק)
אא

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוקל למנוע את כניסתן לארץ של חברות הקונגרס המוסלמיות מהמפלגה הדמוקרטית, אילהאן עומאר ורשידה טלאיב. כך אמרו הבוקר (חמישי) גורמים מדיניים בישראל.

שתי חברות הקונגרס, הידועות בתמיכתן בתנועת ה- BDS הקוראת להחרים את ישראל, אמורות לנחות מחר בנתב"ג, לאחר שהודיעו בחודש שעבר על כוונתן להגיע לביקור בישראל וברשות הפלסטינית. שגריר ישראל בוושינגטון, רון דרמר, הודיע אומנם כי למרות דעותיהן ישראל תאפשר את כניסתן, וזאת "מתוך כבוד לקונגרס האמריקני ולברית בין ישראל לאמריקה". אלא שבהתייעצויות שערך אתמול נתניהו עם שרי הפנים, החוץ וביטחון הפנים, ועם ראש המל"ל והיועץ המשפטי לממשלה, הסתמנה האפשרות שלא להתיר לשתיים לקיים את ביקורן במתכונתו הנוכחית.

השינוי שחל בעמדה בישראל נובע מהחשש שטלאיב ועומאר ינסו לחולל פרובוקציות, שיזיקו לישראל בדעת הקהל הבינלאומית. על פי הידוע, הן מתכוונות לבקר במזרח ירושלים ובשטחי הרשות הפלסטינית, וכן לסייר בגדר ההפרדה, ולא ביקשו כלל להיפגש עם בכירים ישראליים. בחדשות 13 פורסם אמש כי השתיים עשויות לדרוש לבקר בהר הבית ולעלות אליו יחד עם נציגים של הרשות הפלסטינית. הערכה זו עלתה בדיון חשאי שקיים בשבוע שעבר סגן היועץ לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה, ראובן עזר, עם נציגים של משרדי הממשלה הנוגעים בדבר. על פי הדיווח, גורמים הבקיאים בפרטים טוענים כי עזר הבהיר שעל המשטרה לדאוג לכך שביקורן של חברות הקונגרס בהר הבית – אם אכן יתקיים – יהיה ללא נוכחות של בכירים פלסטיניים.

ההתלבטות בישראל בכל הנוגע לביקורן של טלאיב ועומאר קשורה גם לעמדות הסותרות שמגיעות מארצות הברית. מחד, במפלגה הדמוקרטית העבירו לירושלים מסרים חד-משמעיים, לפיהן ביטול הביקור יפגע ביחסים של ישראל עמה, שממילא ספגו בשנים האחרונות מכה קשה. מאידך, בחדשות 13 דווח בסוף השבוע שעבר כי הנשיא טראמפ הביע אי שביעות רצון רבה מהנכונות הישראלית לאפשר את כניסתן של חברות הקונגרס.

לדברי הגורמים הבכירים בישראל, טרם התקבלה החלטה סופית בעניין, ו"צוותים מקצועיים ומשפטיים של משרדי הממשלה ממשיכים לבחון את החומרים". על פי החוק, הסמכות למנוע את כניסתן של חברות הקונגרס לארץ נתונה בידי שר הפנים, אלא שבשל נפיצותה של הסוגיה מי שיכריע בסופו של דבר יהיה נתניהו.

טלאיב, שמוצאה פלסטיני, ועומאר – שהיגרה בילדותה עם בני משפחתה מסומליה לארצות הברית – הן שתי המוסלמיות הראשונות שנבחרו לקונגרס האמריקני. לשתיים, המשתייכות לאגף הרדיקלי של המפלגה הדמוקרטית, עבר של התבטאויות בוטות ושערורייתיות. בשנת 2012 אמרה עומאר כי ישראל "הפנטה את העולם" על מנת שתוכל להמשיך באין מפריע בביצוע "מעשיה המרושעים". בחודש פברואר השנה היא גרמה לסערה כאשר טענה כי איפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית הפועלת במסדרונות בתי הקונגרס, שיחדה חברי קונגרס כדי שיתמכו בישראל. חודש לאחר מכן חוללה עומאר שערורייה נוספת, כאשר הגדירה את פיגועי ה- 11 בספטמבר כ"משהו שאנשים מסוימים עשו". התבטאותה זכתה לגינויים מצד הרפובליקנים, אך גם לביקורת בקרב האגף המתון של המפלגה הדמוקרטית. בחודש מאי עוררה טלאיב זעם רב, כאשר אמרה: "אבותיי הפלסטינים איבדו את אדמתם – חלקם את חייהם – את פרנסתם וכבוד האדם שלהם, ובמובנים רבים את הקיום שלהם, וכל זאת בשם הניסיון ליצור מקלט בטוח ליהודים לאחר השואה, לאחר הטרגדיה והרדיפה הנוראית של היהודים ברחבי העולם באותו הזמן. אני אוהבת את העובדה שהיו אלו אבותיי שבמובנים רבים סיפקו זאת. אך הם עשו זאת באופן שנטל מהם את כבוד האדם שלהם, וזה נכפה עליהם".

תגיות:ארצות הבריתאילהאן עומאר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה