חדשות בעולם

וושינגטון מאשימה: איראן הציבה משבשי GPS במצרי הורמוז

גורם בפנטגון האמריקני אמר ל-CNN כי איראן משבשת את מערכות הניווט של כלי שיט ומטוסים שעוברים במצרי הורמוז, מתוך כוונה לגרום להם לסטות בטעות לשטחה וכך לספק לה עילה משפטית להשתלט עליהם. אתמול פרסם המנהל הימי של ארצות הברית אזהרה לכלל הספינות שעוברות באזור מפני "ישויות לא ידועות שטוענות כי הן ספינות מלחמה של ארצות הברית או של הקואליציה הימית"

מכלית נפט במצרי הורמוז (צילום: שאטרסטוק)מכלית נפט במצרי הורמוז (צילום: שאטרסטוק)
אא

טהראן הציבה משבשי GPS באי אבו מוסא שעל יד מצרי הורמוז, ופועלת לשבש את הניווט של ספינות ומטוסים שחוצים את האזור – כך מסר אמש (חמישי) גורם רשמי במחלקת ההגנה של ארצות הברית בריאיון לרשת CNN. לפי הגורם, מטרת פעולות שיבוש מערכות אלה הוא כדי לגרום לכלי השיט והמטוסים להיכנס לשטחה הטריטוריאלי של איראן, וכך יתאפשר למשמרות המהפכה שלה להשתלט על הכלי ולשבות אותו מאחר והוא הפר את ריבונותה.

עוד מסר הבכיר כי כלי השיט של משמרות המהפכה מזייפים את הנתונים האוטומטיים שמנפקת מערכת הזיהוי של אוניות הסחר, וכך מציגים עצמם כאניות סוחר ולא ככלי שיט צבאיים, עובדה שמאפשרת את התקרבותם לכלי שיט זרים ולאיים עליהם.

לאחר דבריו של הגורם בפנטגון, פרסם המנהל הימי של מחלקת התחבורה של ארצות הברית אזהרה לכלי השיט שחוצים את מצר הורמוז, זאת בנימוק כי טהראן משבשת את האותות של מערכות הניווט. בהמשך לדבריו של הבכיר, במנהל התייחסו גם להצגת זהות פיקטיבית של כלי שיט, והזהירו מפני "ישויות לא ידועות שטוענות כי הן ספינות מלחמה של ארצות הברית או של הקואליציה הימית".

בצל ההסלמה במפרץ הפרסי והמסרים התוקפניים הנשמעים מטהראן ומוושינגטון, בתחילת השבוע דווח בתקשורת הממלכתית באיראן כי משמרות המהפכה השתלטו על מכלית נפט עיראקית במפרץ הפרסי. באיראן טענו כי המכלית ניסתה להבריח נפט למספר מדינות ערביות, ואף הציגה  את תיעוד האירוע ואת תפיסת הממצאים.

בישיבת ועדת החוץ והביטחון שלשום, חשף שר החוץ ישראל כץ כי ישראל משתתפת בקואליציה האמריקנית לאבטחת השיט במפרץ הפרסי. לפי הדיווח ב-ynet, כץ – שהגיע, לראשונה כשר חוץ, לדיון בוועדת החוץ והביטחון הזמנית של הכנסת – אמר כי ישראל שותפה לשיח המתנהל בארצות הברית ובאזור על הדרכים להתמודד מול הפעילות העוינת של איראן נגד השיט במפרץ, וכי היא תורמת את חלקה בהיבטים המודיעיניים ובתחומי פעילות נוספים. הוא הדגיש, כי לתרומה זו חשיבות מבחינת האינטרס הישראלי, וזאת במסגרת האסטרטגיה לבלימת האיום האיראני ולחיזוק הקשר עם מדינות המפרץ.

על רקע הברית המתהווה בין ישראל לציר המדינות הסוניות שנרתמו למאבק כנגד טהראן, אמר כץ כי "באופן כללי, מתקיימים קשרים עם מדינות המפרץ – קשרים מודיעיניים, ביטחוניים וגם עסקיים, ברמות כאלו ואחרות". כץ הוסיף ואמר כי "המטרה שלי, בגיבוי מוחלט של ראש הממשלה, היא לפעול לנורמליזציה גלויה, להרחיב אותה ולהופכה לפומבית, ולהגיע לחתימת הסכמים מדיניים עם מדינות המפרץ. זה האתגר. אני רואה את המטרה הזו כריאלית. אין לנו סכסוך גבולות או סכסוכים אחרים איתן. יש את הסוגיה הפלסטינית שנמצאת בתווך, אבל צריך לדעת איך להכיל ואיך לנווט".

תגיות:איראןGPSמצרי הורמוז

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה