חדשות בארץ

סוף עידן סיטיפס: נבחרה המפעילה החדשה לרכבת הקלה בירושלים

חברת TransJerusalem J-Net LTD זכתה במכרז ה- JNET של הרכבת הקלה בירושלים. היא תחליף את הזכיינית הנוכחית, חברת סיטיפס, שניגשה למכרז אך פרשה ממנו בשל אי כדאיות כלכלית. החברה הזוכה תפעיל ותתחזק את הקו הקיים, וכן תהיה אחראית על הארכתו ועל הקמת הקו החדש

הרכבת הקלה בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)הרכבת הקלה בירושלים (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

ועדת המכרזים הבין-משרדית המשותפת למשרדי האוצר, התחבורה ועיריית ירושלים, ובשיתוף צוות תוכנית אב לתחבורה, הודיעה היום (רביעי) על זכייתה של חברת TransJerusalem J-Net LTD במכרז להקמתה ולתפעולה של רשת קווי הרכבת הקלה בירושלים – רשת ה-JNET. החברה הזוכה הינה חברה ייעודית, שהוקמה לטובת הפרויקט, ונמצאת בבעלות משותפת של חברת שפיר וחברת CAF הספרדית.

רשת קווי הרכבת הקלה בירושלים – רשת ה-JNET – כוללת את הקו האדום הקיים כיום, המחבר בין הר הרצל לפסגת זאב. הקו יוארך בדרום העיר לשירות הנוסעים לבית החולים הדסה עין כרם, ובצפון לשירות תושבי שכונת נווה יעקב. בנוסף לקו זה, כוללת הרשת גם את הקו החדש (הקו הירוק), מהאוניברסיטה העברית בהר הצופים ועד לשכונות מלחה וגילה, עם שלוחות לאוניברסיטה העברית בגבעת רם ולגבעת שאול. הרשת צפויה להיות באורך כולל של מעל 40 ק"מ, אשר יעברו במרכזי הביקוש בירושלים.

פרויקט רשת הרכבת הקלה בירושלים הינו אחד המיזמים התחבורתיים הגדולים ביותר באירופה ובמזרח התיכון הנבנים כיום. מערכת הסעת ההמונים צפויה להסיע כחצי מיליון נוסעים מדי יום. המיזם כולל הקמה של מסילות חדשות באורך של 27 ק"מ, הקמת 50 תחנות חדשות, תכנון וייצור של למעלה מ- 100 קרונות, הקמת מתחם דפו מרכזי, שיכלול חניון ומוסך לקרונות ומרכז בקרה ושליטה, חניוני חנה וסע והפרדות מפלסיות בצמתים מרכזיים.

פרויקט הענק יבוצע בשיטת PPP – Public Private Partnership, ויהיה לפרויקט הגדול ביותר מסוג זה שנעשה עד היום בישראל. במסגרת הפרויקט, הזכיין יפעיל ויתחזק את הקו האדום הקיים, ובמקביל יממן, יקים, יפעיל ויתחזק את הארכות הקו האדום ואת בניית הקו הירוק. הזכיין יפעיל את הרשת לתקופה של 15 שנה, עם אופציה ל-10 שנים נוספות, ויתחזק את הרשת למשך 25 שנה.

החברה הזוכה צפויה להתחיל בעבודת התכנון כבר במהלך השנה הנוכחית. הפעלת הרשת תבוצע בהדרגה, החל מסוף שנת 2022, ועד להפעלה מלאה בשנת 2025. היא תחליף את הזכיינית הנוכחית, חברת סיטיפס, שניגשה למכרז החדש אך פרשה ממנו בחודש אפריל, בטענה כי אינו כדאי עבורה מבחינה כלכלית.

 

"חדשות היסטוריות לירושלים"

ראש עיריית ירושלים, משה ליאון, הביע את שמחתו על הצעד שנעשה בדרך להרחבתה של הרכבת הקלה: "אלה חדשות היסטוריות לעיר ירושלים. מערכות הסעת ההמונים הן הפתרון לגודש בכבישים, הן אשר יביאו ציבור רחב לנסיעה מהירה, יעילה ובטיחותית ברחבי העיר, זאת בנוסף להפחתה משמעותית בזיהום האוויר ונגישות רבה לכל רחבי העיר. עיריית ירושלים תירתם כדי להאיץ את העבודה, ולהביא לקווי רכבת קלה נוספים מהר ככל שאפשר, למען התושבים. אני מבקש להודות מאוד למשרדי האוצר והתחבורה על התמיכה וההירתמות לפרויקט משנה מציאות זה".

החשב הכללי במשרד האוצר, רוני חזקיהו, הוסיף: "בחירת הזוכה בפרויקט ה-JNET הינה אבן דרך מרכזית בקידום תשתיות התחבורה בירושלים. פרויקט זה הינו חלק משמעותי מ'תוכנית 2030', במסגרתה צפויים להתבצע פרויקטי תשתית במגוון תחומים, כמו אנרגיה, התפלה ופסולת, וכמובן פרויקטי תחבורה נוספים כמו הרכבת הקלה בתל אביב ופרויקט המטרו בגוש דן. סיום ההליך המכרזי בלוח זמנים כה קצר מוכיח כי משרדי הממשלה פועלים במלוא המרץ כדי לקדם את רמת התשתיות בישראל לרמתן במדינות המפותחות בהקדם האפשרי".

מנכ"ל תוכנית אב לתחבורה בירושלים, זוהר זולר, אמר: "תוכנית אב לתחבורה מברכת על בחירת זכיין חדש לרשת ה- JNET, שנבחר במכרז בינלאומי בהובלת משרד האוצר. הזכיין החדש נבחר בתהליך מכרזי בליווי מקצועי של תוכנית אב לתחבורה, תוך עמידה בלוחות הזמנים ותוך הפקת לקחי הקו הראשון לטובת שיפור הפרויקט. בזאת ירושלים צועדת לקראת תנופה תחבורתית עצומה בגודלה בארץ, בה תפעל בעתיד הקרוב רשת של חמישה קווים תפעוליים, שתסיע כ- 500 אלף נוסעים ביום ועתידה לשנות את פני העיר והמטרופולין כולו".

תגיות:הרכבת הקלהירושלים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה