חדשות בארץ

האלוף לשעבר נגד הרמטכ"ל ה-20: "התפקיד היה גדול על גנץ"

אלוף פיקוד הצפון לשעבר תוקף את בני גנץ, וטוען כי בעת שהאחרון כיהן כרמטכ"ל "הוא בא יום אחרי יום לבכות מתחת לסינר של הקבינט". גלנט אף טוען כי גנץ לא היה כשיר להיות רמטכ"ל: "התפקיד הזה היה גדול עליו והתוצאה הייתה בהתאם. הוא מעיד על עצמו שמערכת הבחירות הם החודשים הקשים בחייו. זה הרי לא אפילו פסיק ממה שנדרש מהתפקיד שאליו הוא חותר"

גלנט (צילום: גילי יערי, פלאש 90)גלנט (צילום: גילי יערי, פלאש 90)
אא

בעקבות ביקורו אתמול (שלישי) של יו"ר כחול לבן בני גנץ בעוטף עזה, במהלכו הצהיר כי בסבב הבא מול ארגון החמאס "נוודא שהוא יהיה הסבב האחרון", הבוקר תקף אותו בחריפות חברו למטכ"ל, האלוף לשעבר ובכיר הליכוד בהווה, יואב גלנט. "גנץ גרם לפגיעה בהרתעה הישראלית", טען.

למרות שגנץ כיהן כרמטכ"ל תחת ראש הממשלה בנימין נתניהו, והיה כפוף ישירות להחלטות הדרג המדיני, טען גלנט כי "במשך 50 יום (של מבצע צוק איתן שנוהל תחת פיקודו של גנץ כרמטכ"ל – א"פ) צה"ל התגרד בגדר ועשה את כל הטעויות האפשריות, והרמטכ"ל בא יום אחרי יום לבכות מתחת לסינר של הקבינט".

גלנט המשיך ותקף: "כל מ"פ וכל מג"ד שמקבלים סמכות צריכים לפעול בגזרתם, תפקיד של רמטכ"ל הוא להביא לנו ניצחון לא לבכות על מה אפשר ומה אי אפשר כשכל הסמכויות האדירות האלה נמצאות בידיו. יתרה מזאת, ההכנה של האירועים האלה הייתה לקויה לחלוטין. ידעו על 31 מנהרות שחוצות את הגבול, המסמך הזה הונח על ידי השב"כ על שולחנו של הרמטכ"ל. זה לא אני אומר, זה אומר מבקר המדינה בדוחות שהוא עשה לאחר המערכה. הרמטכ"ל ושר הביטחון דאז, גנץ ויעלון, הצטלמו בתוך המנהרות האלה, כאשר האירוע הזה הגיע התברר שאין הערכות, אין ציוד, אין כלים אין הכנה של כוחות ייעודים, והתוצאה בהתאם".

לעומת זאת, טען גלנט על עצמו, "ניהלתי 5 שנים לפני כן את מבצע עופרת יצוקה וזה התנהל אחרת. במכת הפתיחה היו 300 מחבלים הרוגים, עוד כ-700 לאורך המערכה, צה"ל יצא עם ראש מורם ועם תחושה שהוא תיקן את הבעייתיות שהייתה במלחמת לבנון השנייה".

גלנט ניסה לדחות את הטענות כי גנץ, מתוקף תפקידו כראש המטה הכללי של צה"ל, היה כפוף לחלוטין לראש הממשלה נתניהו שקיבל את ההחלטות והורה על יישומן: "תפקידו של הרמטכ"ל הוא ליזום, להציע, להביא תכניות ולהראות איך מנצחים. אם החלופות היחידות שהצבא מביא לפני הקבינט הם שתיים: אחת, לא לעשות פחות או יותר כלום או להסתפק בתנועות לאורך הגדר ואילו השנייה היא אופציית נהרות הדם, שכביכול כל מה שיעשה יביא לקטסטרופה, אז ברור לגמרי במה הקבינט בוחר.

"הצבא צריך להיות סוס דוהר, ומי שצריך לרסן אותו הוא הקבינט ולא להיפך. לצערי לא זה היה המצב, זה היה נכון בדרגי השדה: הלוחמים, המפקדים, המח"טים ומפקדי האוגדות, כל אלה נלחמו כראוי. כשאתה מסתכל על תהליך ההכנה המערכתית ועל הנחישות והחתירה לניצחון זה לא היה שם. זה גרם לפגיעה בהרתעה הישראלית, כיוון שהבעיה היא לא עזה. הבעיה היא מי מסתכל עלינו במקומות אחרים, ומה הוא חושב על הביצועים של השחקן הישראלי ואיזה רעיונות עולים לו לראש, באזור הזה אין הזדמנות שנייה, צריך לנצח בכל מערכה".

גלנט הוסיף: "הצבא מקבל הנחיות כלליות מהקבינט, משר הביטחון ומראש הממשלה, הוא מתרגם את ההנחיות האלה למעשים, בין היתר הוראות פתיחה באש מטעם הרמטכ"ל. הוראות הפתיחה באש משתנות לפי העניין, בדרך כלל הם מייצגות את המדיניות שבה צריך לנקוט. קודם כל צריך לזכור איך האירוע הזה הסתיים, הסתיים בזה שהמחבל הרוג. אמנם, היו לנו פצועים אבל זה הטבע של היתקלויות טקטיות. אני חושב שהרמטכ"ל מתרגם היטב את הדברים בעת הזאת ועושה דברים כפי שצריך. זה לא אומר שאנחנו במאה אחוז מהמקרים נגיע לתוצאה האופטימלית, יש גם שגיאות, זה תמיד היה ותמיד יהיה אבל מדובר על דברים נקודתיים, בסך הכל הצבא פועל נכון".

גלנט הוסיף והתייחס לתקופת כהונתו של גנץ כרמטכ"ל, וטען כי "התפקיד הזה היה גדול עליו והתוצאה הייתה בהתאם. אני מדבר על דברים כהווייתם. הוא מעיד על עצמו שמערכת הבחירות הם החודשים הקשים בחייו. זה הרי לא אפילו פסיק ממה שנדרש מהתפקיד שאליו הוא חותר".

בהתייחס ליכולותיו הצבאיות של חמאס, טען כי הארגון נרתע מלחימה עם ישראל, זאת חרף סבבי הלחימה האחרונים והמשך טרור הבלונים. "החמאס שאני פגשתי בעופרת יצוקה, שקיבל מכה אדירה, הפסיק לעשות את הדברים שעשה לפני כן. ולאט לאט הולכות ונסגרות הדרכים. אנחנו הולכים וסוגרים את מנהרות הטרור, ציר הים נסגר כמעט הרמטית, הצירים דרך מצרים נסגרים, התנועה מעל הגדר נסגרת וגם היכולת הטילים שלהם חסומה במידה רבה".

לדבריו של אלוף פיקוד הדרום לשעבר, כתוצאה מהידרדרות במצבם הצבאי, מנסה הארגון העזתי "לשפוך דם פלסטיני על מנת לעורר פרובוקציה בינלאומית ולמשוך תשומת לב אבל בגדול הוא כלוא בפינה שלו". גלנט הבהיר כי למרות האיום על העורף האזרחי, "יש לנו בעיות יותר גדולות מהחמאס".

תגיות:צוק איתןבני גנץיואב גלנטבחירות 2019

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה