חדשות בארץ

שוטרים השתילו נשק בביתו של אזרח פלסטיני לצורך סדרה בטלוויזיה

מקרה חמור במיוחד שפורסם הבוקר הוביל את המשטרה להוציא הודעת הבהרה נוספת המביעה התנצלות בפני האזרח הערבי-ישראלי על שהשתילו בביתו נשק לצורך סדרה תיעודית. פרקליטו של האזרח דוחה את ההתנצלות: "ההתנצלות מוציאה מעט מהמוגלה של מפצע הגזענות של המשטרה וזה נכון הן בעיסאוויה והן בשכונות החרדיות"

(צילום: דוברות המשטרה)(צילום: דוברות המשטרה)
אא

לאחר הפרסום הבוקר (שלישי) כי שוטרים שתלו נשק בביתו של תושב מזרח ירושלים לצורך הסדרה התיעודית "מחוז ירושלים" של תאגיד השידור הציבורי, במשטרת ישראל מסרו הודעת התנצלות. "אנו מתנצלים על כל פגיעה שנגרמה לאזרח כתוצאה משידור הקטע. המקרה נמצא בבדיקה ויופקו הלקחים הנדרשים בהתאם", נמסר בהודעה. במקביל, במחלקה לחקירות שוטרים קראו לבני המשפחה להגיש תלונה רשמית נגד השוטרים המעורבים.

לפי הדיווח ב'הארץ', השוטרים השתילו בביתו של סאמר סלימאן בשכונת עיסאוויה, רובה צה"לי מסוג M–16, ש"נתפס" לעיני המצלמות של התקשורת, תוך הטעייה ומצג שווא. בסוף החיפוש, ולאחר שחשפו למצלמות הטלוויזיה את הנשק, קיבל סלימאן מהשוטרים "דו"ח חיפוש" שבו נכתב: "לא נתפס דבר". סלימאן, שמעולם לא היה מעורב בפעילות כלשהי שקשורה לנשק, לא היה מודע לשתילת הנשק, והובהר לו כי המצלמות שתיעדו את החדירה לבית הינם "מצלמות משטרתיות שנועדו למנוע תלונות על נזקי רכוש".  

הקטע, שצולם לפני מספר חודשים רבים ושודר לפני כמה שבועות בפרק התשיעי של "מחוז ירושלים" בערוץ, נראה הרובה כשהוא מסווה לכאורה במרתף שמתואר על ידי אחד המפקדים כ"מנהרה שלא היתה מביישת את החפירות בעזה". אלא, שלאחר שכלי הנשק המתקדם "נחשף", אף גורם במשטרה לא טרח לזמן אותו לחקירה, ובשום שלב הוא אף לא ידע כי אותר בביתו כלי נשק – עד לשידור הסדרה.

למרות שהפקת הסדרה התאמצה להסתיר את פניו, שכניו של סלימאן זיהו את קולו ומבנה ביתו, והחלו לחשוד בו, כך לדבריו, כי הוא עבריין או משתף פעולה עם הרשויות הישראליות. בעקבות פניית 'הארץ', מיהרו בתאגיד להסיר לאלתר את הפרק מהאתר ומערוץ היוטיוב של הערוץ.

בעקבות הבהרתה החוזרת של המשטרה, אמר עו"ד איתי מק, המייצג את סאמר סלימאן, כי הודעת המשטרה "מוציאה מעט מהמוגלה של מפצע הגזענות של המשטרה וזה נכון הן בעיסאוויה והן בשכונות החרדיות. אני מקווה שהמשטרה והתאגיד ייקחו אחריות ויפגשו עם המשפחה ויפיקו את הלקחים, כולל הלקחים האישיים".

סלימאן אמר היום כי בכוונתו לפתוח בהליכים נגד המשטרה, ועורכי דין רבים פנו אליו בהצעה לייצגו בחינם בתביעתו נגד המשטרה ותאגיד השידור.

"מרשיי לא האמינו כי המתואר קורה להם — כאמור, השוטרים לא אמרו למרשיי כי מצאו דבר כלשהו בביתם", כתב הבוקר פרקליטו של סאלימן. "בדו"ח נכתב במפורש כי לא נתפס דבר, ואיש ממשפחתם לא זומן לחקירה או עוכב או נעצר".

"בן רגע מרשיי הפכו בעיני הציבור לעבריינים, ולמי שסוחרים ועושים שימוש בנשק לא חוקי. כמו כן, מאחר שלא ננקטו הליכים כלשהם נגדם והם לא נחקרו או נעצרו, החלו טענות כלפיהם כי הם משתפים פעולה עם המשטרה", הוסיף מק, והדגיש כי עד לשליחת המכתב צפו בפרק יותר מ–640 אלף איש.

מ"כאן" נמסר בתגובה: "התלונה נבדקת מול החברה המפיקה את התוכנית, קודה תקשורת. כל בתי ההפקה העובדים עם התאגיד, בהם קודה, חתומים על חוזה המחייב עמידה בכללי האתיקה, על פי כל דין. אם יימצא כי יש שמץ של אמת בטענות החמורות, המקרה יטופל בהתאם".

ממשטרת ישראל נמסר מוקדם יותר: "הסדרה 'מחוז ירושלים' סיפקה לצופים הצצה על פעילות המשטרה המורכבת ברחבי הבירה, ובה טיפול בפשיעה על כל גווניה, טיפול בהפרות סדר אלימות, סיכול טרור, המאבק באמצעי הלחימה הלא חוקיים ועוד. הפקת הסדרה ועריכתה בוצעו על ידי חברת קודה, לרבות טשטוש פרטי המעורבים וזהותם כדי למנוע זיהויים כחוק. הפנייה התקבלה במשטרה, ומענה יימסר ישירות לפונה ולא באמצעות כלי התקשורת".

מקודה תקשורת, האחראית על צילומי הסדרה, נמסר בתגובה: "קודה תקשורת מקפידה על מהימנות הפקותיה והדבר בא לידי ביטוי גם בדרך בה הופקה הסדרה 'מחוז ירושלים' אשר רוב מוחלט של המתועד בה מייצג במדויק את פעילות שוטרי ירושלים. שוטרים אשר מחרפים את נפשם במטרה לשמור על בטחון תושבי העיר. לעיתים נדירות, לצורך שמירה על שיטות עבודה של המשטרה, או בטחון המשתתפים בסדרה, משולבים גם קטעי אילוסטרציה, אשר מטרתם להמחיש לצופה אירועים יוצאי דופן בהם נתקל המחוז בעבודה השוטפת. (והדבר אף מובהר במפורש בכיתוב מתאים בסוף כל פרק).

במסגרת כך, במהלך צילום הפרק הרלוונטי המתעד פשיטה של המשטרה בעקבות מידע מודיעני ממוקד על חשש לשימוש בנשק חם, שולב גם צילום אילוסטרציה, הכולל מציאת נשק באופן דומה לזה אשר נמצא על ידי המשטרה במקרים דומים רבים ואחרים. כל הצילום בבית הרלוונטי נעשה תוך טשטוש מוחלט של הבית ודייריו כדי למנוע זיהוי מוחלט. הקטע המדובר צולם לפני חודשים רבים ושודר לפני מספר שבועות. כאמור, כל פרט מזהה טושטש כך שאפשר לתמוה על המועד שבו הועלו הטענות. בכל מקרה, אנחנו לוקחים אחריות ובודקים לעומק את נסיבות העניין כדי להפיק את הלקחים הן בהיבט האישי וגם בהיבט המערכתי".

תגיות:תאגיד השידור הציבוריערבים ישראליםנשקמשטרת ישראל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה