חדשות יהדות

בשל קדושת השבת: אלוף השחמט ויתר על השתתפות בתחרות בינלאומית

יאיר הופמן, אלוף ישראל בשחמט עד גיל 14, לא היסס לרגע כשוויתר על ההזדמנות להשתתף בתחרויות הבינלאומיות החשובות בענף, הנערכות בשבת: "עם כל האהבה הגדולה לשחמט, הערך של קדושת השבת וכבוד השבת חשוב יותר"

(צילום: הדס פרוש, פלאש 90)(צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
אא

נתן מט לחילול השבת: יאיר הופמן בן ה- 14 זכה לפני שלושה חודשים באליפות ישראל בשחמט עד גיל 14. הופמן, חניך מועדון השחמט גני תקווה, נחשב לאחד הכישרונות הגדולים של ישראל במשחק המלכים. נוסף לזכייתו באליפות המדינה לבני גילו, בין הישגיו בענף ניתן למנות את התיקו בו סיים בשנה שעברה עם השחמטאי ההודי וישוואנתן אנאנד, לשעבר אלוף העולם בשחמט.

יאיר הנו תלמיד ישיבת צבי"ה בפתח תקווה, והקפדה על שמירת המצוות מהווה חלק בלתי נפרד מאורח חייו. בשל כך, הוא מסרב להשתתף בתחרויות שחמט רבות המתקיימות בשבת. עובדה זו לא מנעה ממנו, כאמור, להגיע להישגים משמעותיים.

זכייתו של יאיר באליפות ישראל העניקה לו את האפשרות לייצג את ישראל באליפות אירופה הנערכת בסלובקיה או באליפות העולם בהודו, ללא העלויות הכבדות הכרוכות בכך. אלא שחלק מימי התחרות באליפויות אלו נופלים על שבתות וצומות – תשעה באב באליפות אירופה ויום כיפור באליפות העולם – בהם הוא אינו יכול ליטול חלק, בשל דבקותו בהלכה. ניסיונות שנעשו למצוא פתרונות – כדוגמה לשנות את תאריכי התחרויות או לקבוע כי יאיר לא יקבל הפסד טכני על אי השתתפותו במשחקים בשבת – לא צלחו. בשל כך, הוא נאלץ לוותר על ההשתתפות באליפויות החשובות.

בראיון ל- ynet אמר יאיר כי לא התלבט לרגע כשוויתר על ההתחרות: "לא הייתה דילמה. ברגע ששמענו שהתחרות נופלת על שבת – מיד נתנו תשובה שלילית". אמו, מרים הופמן, הוסיפה כי "לא בגלל השבת יאיר לא משתתף, אלא בזכות השבת. עם כל האהבה הגדולה שלו לשחמט, הערך של קדושת השבת וכבוד השבת חשוב לנו יותר".

הפיצוי לעמידתו של יאיר על עקרונותיו לא איחר לבוא. מנכ"ל חברת "באמונה", ישראל זעירא, ששמע על הסיפור, החליט לסייע ולממן ליאיר השתתפות באליפות בינלאומית חלופית, שתיערך בשבוע הבא בפולין, ואינה נופלת בחשיבותה מהתחרות עליהן ויתר.

"אנחנו קוראים לשוויון זכויות והזדמנויות", הוסיפה אמו של יאיר, "לא רק בתחום השחמט אלא בכל תחומי הספורט, לשחקנים יהודים דתיים ומסורתיים. הגיע הזמן, ואנו מקווים מאוד שמוסדות במדינת ישראל ישימו את השבת כטאבו. וברגע שבמדינת ישראל שבת תוכר כעוגן, גם אומות העולם יכבדו את הדבר ולא יעשו תחרויות עולמיות בשבת".

תגיות:שחמטשמירת שבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה