חדשות בארץ

משדה הקרב למשחקי המחשב: כך ילחמו בקרוב בצה"ל

משרד הביטחון השיק היום את הכלי המשוריין של שדה הקרב המודרני החוסך במשאבי לוחמים ודורש תפעול של שני אנשי צוות בלבד. המערכת מבוססת בינה מלאכותית וקשה לאיתור. מסכי טאץ', רחפני תקיפה שמשוגרים מהגג, תותח 30 מ"מ, מקלע כבד, טילי נ"ט, קוקפיט שקוף וגם לוחם וירטואלי לצד שני הלוחמים. תא"ל גיא חסון: "זה יחייב אותנו לשנות ולהשתנות בצורה דרמטית. אי אפשר באותה שפה ובאותה שיטה לעשות טוב יותר בטכנולוגיה הזו. האדם יהיה חייב להמשיך לשרוד את תלאות ההתנגשות עם האויב ולכן אופי האדם יקבע"

קסדת F-35 על ראשושל הלוחם (צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון)קסדת F-35 על ראשושל הלוחם (צילום: אגף דוברות והסברה במשרד הביטחון)
אא

בתום שלוש שנות פיתוח, היום (ראשון) חשף צה"ל את "תכנית כרמל" ללחימה בשדה הקרב  באמצעות טכנולוגיה חדשנית ויעילה מסוגה. המערכת מבוססת בינה מלאכותית ומערכת הנעה וניווט אוטונומית, והיא תופעל בידי שני לוחמים בלבד במקום ארבעה בטנק או 6-8 בנגמ"ש, ורוב האתגרים יטופלו בידי מערכת-על שתזהה ותנטרל אוטומטית מטרות עוינות.

פרויקט כרמל, שהושק בידי מחלקת מחקר ופיתוח אמצעי לחימה במשרד הביטחון, כולל שלושה דגמים של כלי הרכב המשוריין העתידי, והם ייכנסו בקרוב לכוחות היבשה בצה"ל. לפי הערכות במערכת הביטחון, פיתוח הגרסה הסופית וייצורה הסיטונאי של המערכת יסתיימו בתוך 5-7 שנים.

כך זה ייראה (קרדיט סרטון: משרד הביטחון)

שלושת הדגמים יוצרו ופותחו באלביט מערכות ותע"ש, התעשייה האווירית ורפאל. לטקס ההשקה, שמתקיים בשטחי האש של מחנה אליקים בצפון לפורום מטכ"ל, השתתפו קצינים בכירים בצה"ל, לצד גנרלים מצבא ארצות הברית וצבאות נוספים בעולם.

אחד מדגמי ה"כרמל"

הייחוד הנוסף של כרמל בא לידי ביטוי בכך ששני הלוחמים בתוכו לא יזדקקו, ואף לא יוכלו, להוציא את הראש מתוך כלי הרכב, וכך תוצג הראייה החזותית באמצעות עשרות מצלמות מתקדמות בעלות אמצעים לראיית לילה ולמגוון טווחים. מכ"מים מסוגים שלא נראו כמותם, כמו גם חיישני סיגינט (מודיעין אותות משודרות) שיציגו לשוהים בתוכו את תמונת הקרב המלאה ב-360 מעלות על גבי מסכי טאץ' פרוסים.

 

יכולות הסוואה מיוחדות וקסדות F-35

הרכב המשוריין יכיל כלי נשק מסוגים שונים, ביניהם טילי נ"ט, פגזים בקוטר 30 מ"מ, קליעים ממקלע כבד ומפתח מיוחד שיותקן על גגו, והוא יוכל לשגרם במקביל. בנוסף, ניתן יהיה לשגר מהרכב רחפנים נושאי חומר נפץ או למטרות מודיעין, בטרם יפשטו הכוחות על המקום.

היתרון הנוסף שיינתן לכוחות היבשה הוא הקושי באיתור הרכב האוטונומי. לכרמל יכולות הסוואה מיוחדות ומסווגות, שיקשו מאוד על האויב לראות אותו אף במקרים שהאויב עושה שימוש בשורת אמצעים מתקדמים לאיתורו.

ֿ

דגם נוסף

חידוש נוסף שנרשם היום הוא ההסבה שעשו באלביט לקסדות "איירון ויז'ן" שנמצאת בשימוש טייסי ה-F35. הקסדה מחשיכה ללוחם את המסכים בעמדה, ודרכה הוא צופה בשדה הקרב באופן אובייקטיבי, ואמצעי התקיפה של הרכב יזועו לפי תנועות ראשו.

"האתגר המרכזי הוא לחשוף את האויב מהר ובזמן אמת ולהרוג אותו במהרה. היום אנו במצב טוב, אבל הכרמל יהיה חלק מתפיסה שלמה שתביא דברים נוספים", אמר קצין שריון ראשי, תא"ל גיא חסון.

"יש כאן אתגר בין-דורי בין מפקדים בכירים ומנוסים מבצעית לבין חיילים צעירים עם יכולת אינטואיטיבית גבוהה", הוסיף תא"ל חסון. "כשנכנסתי לשלושת כלי הכרמל הייתי בהלם. לחבר'ה הצעירים לוקח שבועיים ללמוד את הכלי. זה יחייב אותנו לשנות ולהשתנות בצורה דרמטית. אי אפשר באותה שפה ובאותה שיטה לעשות טוב יותר בטכנולוגיה הזו. האדם יהיה חייב להמשיך לשרוד את תלאות ההתנגשות עם האויב ולכן אופי האדם יקבע. הלוחמים בעתיד יצטרכו יותר להגדיר מערכות מאשר להפעיל מערכות, והלוחם יצטרך להיות בעל ביטחון מלא במערכות האוטומטיות האלה, כולל של הנהיגה האוטומטית".

עוד הסביר תא"ל חסון כי הכלי החדשני הוא "ממש לא טנק. ייתכן ובהמשך הוא יהיה דומה לטנק, וחלק מיכולותיו - כמו הקסדה המתקדמת של אלביט - יהיו על הטנק הבא, ברק, שיגיע בעוד כ-3 שנים. כשנכנסתי לכרמל בפעם הראשונה חשבתי על בני בן ה-15 שמשחק בבית פורטנייט, עם חבר שלו מקיבוץ אחר ועם עוד חבר שיושב בקנדה וכל אחד בוחר ומעביר נשקים. גם האדם יצטרך להשתנות".

ראש מחלקת פיתוח ומחקר במשרד הביטחון תא"ל יניב רותם: "זו תכנית מהפכנית ליבשה עם טכנולוגיות פורצות דרך. הוכחנו שניתן לתפעל רכב קרבי עתידי על ידי שני לוחמים בתא סגור. אנחנו לפני שינוי תפיסה מהפכני בתמרון היבשתי ולקראת עידן חדש. זוהי מערכת קטנה וקומפקטית שתתחבר אף לכלים קטנים מאשר נגמ"ש נמ"ר או איתן. עם מרכבה קצת קשה לזוז בשטח אורבני וכל טכנולוגיה שפיתחנו תוזרם ליתר הכלים שאנו מפתחים. הכרמל יהיה קטן, זול, קטלני ויעיל יותר מהקיים".

תגיות:משרד הביטחוןרכבצה"ל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה