חדשות בארץ

הערכה: מנדלבליט יאסור על מצלמות נסתרות בקלפיות

לא למצלמות נסתרות בקלפיות, כן לתיעוד ספירת הקולות: מסתמן כי היועץ המשפטי לממשלה יאסור את שימושן של מצלמות, או כל כלי טכנולוגי אחר, שיתעדו את ההצבעה במתחם הקלפי במגזר הערבי

(צילום: רועי אלימה, פלאש 90)(צילום: רועי אלימה, פלאש 90)
אא

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט צפוי להודיע על איסור החדרת מצלמות למתחם הקלפי – כך דווח היום (ראשון) ב-ynet. הדיווח מגיע על רקע ניסיון חברי ליכוד להכניס מצלמות נסתרות לקלפיות במגזר הערבי במהלך הבחירות האחרונות, מהלך שהוכשר בחלקו על ידי יו"ר ועדת הבחירות, חנן מלצר, שהתיר להשתמש בהן כהקלטת שמע במקרים של "חשש לפגיעה מהותית בטוהר הבחירות או בסדרן התקין".

היועמ"ש יגבש את עמדתו לקראת השימוע בנושא שיערוך בסוף השבוע השופט מלצר בכנסת, וההחלטה הסופית נתונה בידיו של מלצר שצפוי לקבל אז את ההחלטה. עם זאת, מסתמן כי מנדלבליט לא יתנגד להצבת מצלמות במהלך ספירת הקולות, אם כי באמצעות הסדרה חוקית, ואולי אף באמצעות חקיקה. ההחלטה עשויה לכלול חלוקה לפי יישובים וקלפיות, כמו גם באיזו שלב תותר כניסתן של המצלמות.  

כזכור, במהלך יום הבחירות לכנסת ה-21, פעלו 1,300 נציגי הליכוד ששימשו כחברי ועדות קלפי בישובים ערביים להחדרת מצלמות נסתרות ומכשירי הקלטה. המהלך הוביל לסערה-רבתי וגרר תגובות רבות במחנה הפוליטי. תלונה בהולה שהוגשה ליו"ר ועדת הבחירות הביאה להחלטתו כי רק נציגי המשטרה, או ועדת הבחירות, יוכלו לעיין בתיעודים, שנועדו למנוע זיופים בקלפיות הערביות. "חל איסור לצלם מאחורי הפרגוד - אלא באירוע חריג", קבע מלצר והדגיש כי מותר לבצע הקלטות אודיו, אך חל איסור מוחלט לתעד ספרי בוחרים או פרוטוקולים. במקביל, מלצר הורה להעביר את התלונות ליועץ המשפטי לממשלה ולממלא מקום המפכ"ל לצורך חקירה פלילית שעודנה מתנהלת.

קביעתו של יו"ר ועדת בחירות הגיעה חרף העובדה כי המצלמות לא חשפו את ההצבעה עצמה, כי אם את זהותו של הבוחר בלבד. אך למרות זאת, הפעולה נתפסה כניסיון להפחיד את ציבור המצביעים הערבים ולהרתיע אותם ממימוש זכותם הדמוקרטית, עובדה הנוגדת את חוק יסוד: הכנסת, שקובע כי הבחירות צריכות להיות חשאיות, שוות וארציות.

לאחר התלונות הרבות שנערמו על שולחנו של יו"ר ועדת הבחירות, הגיש ח"כ דוד ביטן תלונה בה נטען לשורה של מעשים פליליים ואי-סדרים שנעשו, לכאורה, במהלך יום הבוחר בקלפיות הערביות. הובא מקרה בו גברים הצביעו במקום נשותיהם, כמו גם הקלטות בהן נשמעו איומים כלפי בוחרים שלא יצביעו לרוחם.

חרף מהלכו הצפוי של מנדלבליט, לפני כחודשיים קרא שר הפנים אריה דרעי להתקין מצלמות בכול ועדת קלפי הארציות, זאת על מנת למנוע ככל הניתן את הטענות לזיופים. "הגיע הזמן שבכל קלפי – לא בתוך הקלפי עצמה, אלא בכל חדר של קלפיות, מול חברי ועדת הבחירות – יותקנו מצלמות, כדי לתרום לשקיפות מלאה", אמר דרעי. "הכול צריך להיות מצולם, גלוי. אני לא רואה שום סיבה שלא לעשות זאת, זה לא פוגע בחופש הפרט. מדובר בכסף קטן יחסית, שייתן תחושת ביטחון טובה לכולם וימנע את שורת התלונות הקבועות על טוהר הליכי ההצבעה והספירה".

תגיות:ערביםקלפיותאביחי מנדלבליטבחירות 2019

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה