חדשות בעולם

נשיא איראן: "מוכנים לגרוע מכל"

נשיא איראן הזהיר מפני החרפה נוספת במצבה הכלכלי של ארצו: "אנחנו צופים מאבקים קשים בעתיד - אך אירן תצא מנצחת". חרף מאמצי אירופה להציל את הסכם הגרעין, הצהיר רוחאני כי "אנחנו לא פועלים מתוך הנחה שנשיג תוצאות באמצעות הסכמים". שלשום הטילה וושינגטון סנקציות אישיות על שר החוץ האיראני ובכך אותתה על סיום המשא ומתן על הסכם הגרעין

רוחאני (צילום: שאטרסטוק)רוחאני (צילום: שאטרסטוק)
אא

בצל הסנקציות החריפות שהטילה וושינגטון על טהראן, הבוקר (שישי) הצהיר נשיא איראן, חסן רוחאני, כי ארצו תמשיך להיאבק על הצלת הסכם הגרעין, ובמקביל נערכת להחרפה נוספת של המצב הכלכלי במדינה. "אנו מוכנים לגרוע מכל במאמצים להציל את העסקה", אמר רוחאני לטלוויזיה הממלכתית. "אנו צופים מאבקים קשים בעתיד - אך איראן תצא מנצחת", הבטיח.

למרות ההצהרות הנשמעות ממדינות אירופה החתומות על הסכם הגרעין מול איראן, נשיא איראן הצהיר כי "אנחנו לא פועלים מתוך הנחה שנשיג תוצאות באמצעות שיחות והסכמים", בכך, כיוון למאמצים הכושלים של מנהיגי המעצמות למנוע את הנזק הכלכלי שנגרם לטהראן בשל הסנקציות האמריקניות. "אנו נערכים למצב שבו לא נגיע לתוצאות ומתקדמים צעד אחר צעד בזהירות", הוסיף רוחאני.

הפגנה באיראן בעקבות המצב הכלכלי במדינה (צילום: שאטרסטוק)

מאז כניסתו של דונלד טראמפ לתפקידו כנשיא ארצות הברית, חלה הידרדרות קשה במצבה הכלכלי של הרפובליקה האסלאמית, שבלאו הכי היה בכי רע, עם הכרזתו על פרישה מהסכם הגרעין והחזרת הסנקציות שהוסרו בזמן כהונתו של ממשל ברק אובמה. במאי אשתקד, עם הודעתו על נסיגת ארצות הברית מהסכם הגרעין, הכריז טראמפ על מדיניות ממשלו הנוקטת בגישת "מקסימום לחץ", זאת במטרה להחזיר את טהראן לשולחן המשא ומתן ולחתור לבניית הסכם גרעין קשיח יותר משל קודמו אשר ימנע מאיראן את השגתו של נשק גרעיני. אך למרות שמאז השבת הסנקציות הקשות מצבה הכלכלי של איראן ירד לשפל חסר תקדים, שריסק בראש ובראשונה את ערכו של המטבע המקומי, טהראן מתעקשת שלא לפתוח במשא ומתן עם ממשל טראמפ – כל עוד האחרון לא יביע נכונות להסיר את העיצומים עליה.

שלשום הודיעה מחלקת האוצר של ארצות הברית על הטלת סנקציות אישיות על שר החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, זאת מאחר והוא "מיישם את סדר היום של המנהיג העליון באיראן, והוא דוברו העיקרי של המשטר ברחבי העולם". הצעד החריג במיוחד מתרחש כחודש לאחר שטראמפ חתם על צו שמטיל סנקציות כספיות על המנהיג העליון של איראן, האייתוללה עלי חמינאי.

הטלת הסנקציות על זריף, הנחשב כאדריכל הסכם הגרעין עם המעצמות, מייצג דה-פקטו את תחילת הסוף של הרצון האמריקני לפתוח במשא ומתן עם ההנהגה בטהראן. עם זאת, גורם בכיר בוושינגטון אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי חרף הסנקציות, חלון ההזדמנויות לנהל משא ומתן עם טהרן בנושא איראן, איננו סגור. הבכיר גם ציין כי הממשל לא סבור כי זריף הוא דמות בכירה מדי כדי שפגיעה בה תוכל לסכן את האפשרות של משא ומתן מחודש.

העיצומים על זריף כוללים בין היתר את האיסור לפתוח חשבון בנק בארצות הברית, זאת נוסף למגבלה שאוסרת על אישים וגופים אמריקניים לקיים עמו עסקים. לצד זאת, כל יציאה שלו לארצות הברית תיבחן לגופה, וייתכנו קשיים מסוימים בכניסתו למדינה. עם זאת, גורמים רשמיים בממשל האמריקני הבהירו כי נסיעותיו של שר החוץ האיראני לניו יורק לצורך עיסוקים הנוגעים לאו"ם, שהמטה שלו שוכן בעיר, לא ייפגעו מהסנקציות, זאת לנוכח התחייבויותיה הבינלאומיות של ארצות הברית.

תגיות:איראןהסכם הגרעיןחסן רוחאניסנקציות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה