השבת שלי

"שמה את הלב שלי בתוך הבישולים": השבת של עדן הראל

המעבר בין 200 קמ"ש לנחת של שבת, תשומת הלב לילדים דרך האוכל, והקושי להתגבר על הצורך לנקות ולנקות: השבת של עדן הראל

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

מהי שבת בשבילך?

"שבת בשבילי היא השפיות, הנחת, המשפחה, הכל. אני נמצאת בעולם מאד עמוס, מהיר ואינטנסיבי, עם הרצאות, הופעות, צילומים וטיסות לחו"ל, ולפעמים התחושה היא שאני על מהירות של 200 קמ"ש. לעומת זאת, כשמגיע הרגע שבו השבת נכנסת, הכל מאט ויש נחת, ולפעמים אני תוהה לעצמי איך חייתי בעבר בלי הדבר הזה". 

מתי את מתחילה להתכונן לשבת, ומה זה כולל?

"בדרך כלל אני מתחילה ברביעי עם קניות, או לפחות עושה הזמנה בטלפון, אם אין לי אפשרות ללכת בעצמי. בחמישי בערב, אם אין הרצאה או הופעה שעליי לצאת אליהן, אני משתדלת לתת 'פוש' רציני ולקדם את ההכנות, ומשתדלת לסיים אותן עד שישי בצהריים. חשוב לי לנוח לפני שבת, כדי להגיע לשולחן רגועה ושמחה, מתוך יישוב הדעת, ולא עם הלשון בחוץ, אך לא תמיד זה מצליח, ויש גם ערבי שבת בהם אנחנו עובדים עד הדקה האחרונה".

תארי את התפריט השבתי שלכם

"התפריט אצלנו משתנה מאד, לפי מה שמתחשק ולפי מזג האוויר, אך ישנם גם הדברים הקבועים, שהם דגים מרוקאיים חריפים וסלטים מרוקאיים, כמו מטבוחה וחצילים. מעבר לכך, לכל אחד מהילדים שלנו יש את הדבר הקטן, שאני יודעת שהוא אוהב במיוחד, וחשוב לי להכין לו מידי פעם את הדבר הזה. כך אני נותנת לכל ילד תשומת לב מיוחדת, דרך האוכל שהכנתי עבורו. אני שמה את הלב שלי בתוך הבישולים וחשוב לי שהם יצאו טעימים, מהודרים ומיוחדים. אני מאמינה שכאשר אנו מבשלות לילדים, אנחנו מצמיחות ומגדלות אותם, לא רק פיזית, אלא גם רוחנית, נפשית ורגשית, ולכן אני משתדלת שיהיה לילדי בפה את זיכרון האוכל של שבת, את התחושה והאווירה של היום הזה, שכן טעמים הם זיכרונות לכל החיים".

החלק הכי אהוב עליך בשבת?

"סעודה שלישית, שזהו זמן בו אני נשארת עם הילדים בבית, ואילו עודד הולך לבית הכנסת, בדרך כלל גם עם הבן הגדול. בזמן זה כל ילד בוחר ספר, כשבדרך כלל אלו סיפורי צדיקים או פרשת שבוע, אבל יכול להיות גם סתם סיפור שמתחשק, ואני יושבת יחד עם הילדים ומקריאה להם את הכל. אנחנו שותים תה, אוכלים משהו טעים, ולפעמים אני מרשה להם גם פיתה עם שוקולד או כוס שוקו חם, שהם עבורם הפינוק הכי גדול בעולם. בזמן זה אנחנו כבר לחלוטין בנחת של שבת, עם הרצון שהיא לא תיגמר, וכיף לנו ליהנות ככה מהישיבה והזמן יחד".

איך אתם מאהיבים את השבת על הילדים?

"אם אנחנו אוהבים את השבת, אז גם הילדים יאהבו אותה. לעומת זאת, גם אם נעשה להם לונה פארק או ג'ינגולים כל היום, זה לא מה שיעזור. רק אם אנחנו מרגישים את השבת באמת ונהנים ממנה, הילדים גם ירגישו זאת ויתחברו לכך".

מהו האתגר שלך בשבת?

"הקושי אצלי הוא בהתמודדות עם בלאגן. אני אוהבת שדברים מאד מסודרים ונקיים, ודווקא בשבת עולה לי כל היצר הרע של הניקיון. פתאום מתחשק לי לסדר ארונות ומדפים ולהתחיל לנקות אבק, ולא קל לי להתגבר על היצר הזה. בשלב מסוים גם ניגשתי לרב וביקשתי ממנו היתר לשטוף כלים בשבת, מכיוון שכלים בכיור ממש הורסים את הנחת שלי.

"התמודדות נוספת שעולה, היא מול הצורך של הילדים בקשר ובתשומת לב, לעומת הצורך האישי שלנו במנוחה. אחרי כל השבוע, שהוא עמוס וגדוש בעבודה, הייתי רוצה לפעמים את השקט שלי, ואילו דווקא ביום הזה הילדים רוצים יותר שנהיה איתם, נשחק איתם ונשקיע בהם זמן. בעיניי, צריך להתעלות מעל הצורך האישי ולשים את עצמנו רגע בצד, כי אחרי הכל יש חשיבות גדולה לחיבור המשפחתי שהיום הזה מזמן. דבר זה בהחלט מאתגר אותי, ואני משתדלת להשקיע בו כפי כוחותיי".

שבת בלתי נשכחת

"בתחילת התשובה שלנו, שמרנו במשך חצי שנה רק את יום שישי. זה היה רעיון מעניין שלי, איזו המצאה של הלכה, שאנחנו 'שומרי שישי'. אבל אז הרגשתי שאני רוצה קצת יותר זמן מהשבת, ופעם אחת, בשקט, שמרתי את כולה. זו הייתה השבת הראשונה בה עשיתי זאת, והרגשתי אליה חיבור חזק מאד, באופן שלא אשכח לעולם. בשבת זו נפלו לי האסימונים, ופתאום ראיתי איך שטיילתי בכל כך הרבה מקומות בעולם, חיפשתי בהודו, בבודהיזם ועוד, כשבעצם השבת הפשוטה הזו הייתה עבורי המקום הנכון. הרגשתי שמתרחשים שם הרבה חיבורים פנימיים, ואיך שזו הדרך הנכונה עבורי. ברוך ה' מאז, אנחנו כבר תשע שנים שומרים שבת כהלכתה".

רוצה לספר לנו על השבת שלכם? כתבי אל support@htv.co.il, השאירי פרטים ומספר טלפון, ונחזור אליך בקרוב.

תגיות:השבת שליעדן הראל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה