חדשות בארץ

בישראל מעריכים: איראן תיאמה עם חמאס פתיחת חזית נוספת בעת לחימה בצפון

על רקע הזינוק בניסיונות הפיגוע בגדה המערבית שביצע חמאס בסיוע איראן, במערכת ביטחון מעריכים כי איראן הגיעה להבנות מול החמאס כי במקרה שתיפתח מלחמה בחזית הצפונית, יפתח הארגון, לצד הארגון הפרו-איראני הג'יהאד האסלאמי, בירי כבד על דרום הארץ שייאלץ את ישראל להפנות משאבים חיוניים גם לדרום – על חשבון הזירה הצפונית. אתמול הזהיר על כך מפקד פיקוד העורף

מערכת ההגנה האווירית של ישראל (צילום: אורי לנצל, פלאש 90)מערכת ההגנה האווירית של ישראל (צילום: אורי לנצל, פלאש 90)
אא

טהראן הגבירה את מעורבותה הצבאית בעזה ותיאמה עם החמאס כי במקרה של מלחמה מול ישראל בצפון, יחל הארגון במטח כבד על דרום הארץ שתשתק את ישראל – כך דווח היום (רביעי) ב'הארץ' מפי גורמים בכירים במערכת הביטחון. לפי הדיווח, על רקע זה פעלה איראן לחימום היחסים עם חמאס, בו רואה טהראן זרוע ביצועית שלה, ולצורך כך פועל ארגון הטרור בשיתוף פעולה עם משמרות המהפכה של איראן.

איראן, כך להערכת בכירים במערכת הביטחון, רואה בבניית הכוח הצבאי של חמאס אינטרס חיוני ראשוני ראשון במעלה במסגרת המאבק הקר כנגד ישראל, שנעשה בעיקר על ידי שלוחותיה ולא על ידה בעצמה. במקרה בו תיפתח מלחמה בצפון מול חיזבאללה, ארגון שנתמך כמעט באופן מוחלט על ידי איראן, וחלילה אף מול טהראן בעצמה, ישגרו חמאס והג'יהאד האסלאמי מטח רקטות על דרום הארץ, וכך ייאלץ צה"ל לנתב את הכוחות, כמו גם את מערכות הגנה אוויריות, גם לזירה הדרומית – מצב שיוביל לכאוס חמור ולסכנה מוחשית על העורף.

בנוסף, במערכת הביטחון מעריכים כי אם לא יחול שיפור משמעותי במצב הכלכלי ברצועה ובהתקדמות בהבנות מול ישראל, חמאס לא יהסס מלפתוח בסבב לחימה נוסף. הערכה הרווחת היא כי בארגון הטרור משוכנעים כי הדרך היחידה להכריח את ישראל לקיים אתה משא ומתן לסיום המצור על עזה, הוא רק באמצעות הסלמה נרחבת.

במערכת הביטחון גם מוטרדים מהעובדה כי בחמאס החלו באחרונה להגביר את ניסיונות ההשתלטות על הגדה המערבית – בסיוע איראן. במסגרת זה הקים חמאס תשתיות טרור בגדה, אליה הוא מעביר כסף לתכנון פיגועי טרור. כך למשל, על פי נתונים של השב"כ, ב-2018 סוכלו שורת פיגועים שתוכננו על ידי כ-130 חוליות של חמאס בגדה – זינוק של 40 חוליות יותר מ-2017, וכפי 2 לעומת השנה שקדמה.

אתמול הזהיר מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף כמיל אבו רוקון, הזהיר את אזרחי עזה כי "איראן מנסה להשתלט על הרצועה". בסרטון שפרסם בעמוד הפייסבוק של היחידה, התייחס המתאם לקשר המתהדק בין חמאס לאיראן, לדבריו, על חשבון תושבי הרצועה.

בסרטון, ציין אבו רוקון את התבטאויותיו של בכיר החמאס ושל ראש המרכז למחקרים אסטרטגיים בטהראן, שלטענתו "חושפים את המשימה העיקרית של חמאס - זרוע ביצוע צבאית והגנה על איראן". האלוף פנה לתושבי עזה ואמר: "תושבי עזה, איראן מנסה להשתלט על הרצועה. בשבוע שעבר בכיר חמאס סאלח אל-עארורי אמר כי 'חמאס בקו ההגנה הראשון על איראן' ואתמול הדיפלומט האיראני אמיר מוסוי הודיע על 'הקמת חזית צבאית מאוחדת' מטהראן עד עזה. זאת ההתחלה - ורק אתם תבחרו את הסוף".

 

מפקד פיקוד העורף: צה"ל לא נערך כראוי להגנה על העורף

במקביל, מפקד פיקוד העורף, אלוף תמיר ידעי, הזהיר כי צה"ל לא נערך כראוי ליכולת האויב לפגוע בעורף בשעת מלחמה, ובכל תרגילי המלחמה שביצע הצבא לא לקחו בחשבון את האפשרות שהעורף יהיה משותק לחלוטין. במאמר שפרסם בכתב העת הצבאי "בין הקטבים", שיוצא לאור במרכז דדו לחשיבה צבאית בין-תחומית של צה"ל, טען האלוף כי "למרות שמגמות השינוי באיום על העורף ידועות לכולם", כתב מפקד פיקוד העורף, צה"ל לא נערך בהתאם, וכי "פיקוד העורף היה בממשק חסר עם יתר המפקדות הראשיות". האלוף ידעי הדגיש כי מאז כניסתו לתפקיד חל שיפור מסוים, אך "פיקוד העורף עדיין לא פתר את כל הבעיות, והדרך עוד ארוכה".

דבריו של ידעי באים על רקע דוח מבקר המדינה שהוגש במרץ ואשר מטיל ספק רב במוכנות צה"ל ליציאה למלחמה. בדוח נמתחה ביקורת נוקבת על יחידת פיקוד העורף שסובלת ממחסור חריף באמצעי חילוץ והצלה, וכי כשירות גדודי המילואים של הפיקוד נמוכה ביותר. ידעי טען כי בצה"ל ידעו והפנימו כי המלחמה הבאה עשויה לשתק את הציר האזרחי, אך הבעיה "לא באה לידי ביטוי בהערכת המצב שתורגלה בצה"ל בתרגילי מלחמה שונים", זאת מאחר והשדרה הפיקודית לא חשבה "באיזו מידה צריך הפיקוד להתכונן להחלפת רשויות אזרחיות כושלות".

האלוף אף הוסיף כי לצד איומי הסייבר, "תרחיש הלחימה בכמה חזיתות במקביל — הן ברצועת עזה והן בצפון — הפך, יותר מבעבר, לתרחיש סביר שיש להיערך אליו". לטענתו, תרחיש שבו חיזבאללה או כל ארגון טרור אחר יצליח לשתק את העורף, "יאפיל על כל הישג צבאי בשטח האויב".

להערכתו, תרחיש זה יקרה "כבר בשלבי המלחמה הראשונים ובכל שטח ישראל" — עובדה שתביא את שדה הקרב הצבאי לחזית האזרחית ותטשטש בין שתי הזירות. "מעגל רציפות התפקוד ומעגל ההתגוננות האזרחית חד הם, ולמרות זאת הם פועלים כשני קווים מקבילים שאינם נפגשים", כתב והוסיף: "ההפרדה המסורתית, שלפיה פיקוד העורף יטפל בעורף ואילו צה"ל יכריע בחזית, אינה תקפה עוד".

תגיות:איראןחמאסחיזבאללה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה