חדשות בארץ

בית משפט בקנדה: יין שיוצר בהתנחלויות לא יוכר כ"תוצרת ישראל"

השופטת חייבה להטביע את המונח "התנחלות ישראלית" על בקבוקי יין שיוצרו בהתנחלויות ישראליות כדי לספק לצרכנים "מידע אובייקטיבי ומדויק" בנושא שהוגדר "רגיש ועמוק", ולהעניק להם הזדמנות לממש את האג'נדה הפוליטית שלהם. בחודש שעבר הגיש היועץ המשפטי של בית הדין של האיחוד האירופי את חוות דעתו המבחינה בין ישראל לבין הגדה המערבית, ובקרוב צפוי פסק סופי של בית הדין

יקב גוש עציון (צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90)יקב גוש עציון (צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90)
אא

בית משפט פדרלי בקנדה קבע אתמול (שני) כי יין שיוצר בהתנחלויות הישראליות יודגש ככזה, וכי סימונו כ"תוצרת ישראל" הינו הטעיית צרכנים שמעוניינים להחרים מוצרים שיוצרו בהתנחלויות מסיבות פוליטיות. בית המשפט, בשבתו כערכאה ראשונה בתיק, שלח את התביעה בחזרה לסוכנות הפיקוח על מזון של קנדה, כדי שתתחיל ליישם זאת. העתירה הוגשה נגד הסוכנות על ידי פעילים פרו-פלסטינים.

לדברי העותר, פעיל פרו-פלסטיני בשם דייוויד קטנבורג, על המדינה להיצמד לחוק הבינלאומי והמקומי שאיננו מכיר בהתנחלויות הישראליות כחלק לגיטימי ממדינת ישראל, ומשכך על בית המשפט לאכוף את סימון התוצרת שמיובאת לקנדה כתוצרת שאיננה מישראל כי אם משטח כבוש.

בפסק הדין, המשתרע על 43 עמודים, הודתה השופטת אן מקטביץ כי מדובר בנושא "רגיש ועמוק", אך הבהירה כי יש לכבד את דעת האנשים בעלי השקפה פוליטית התומכת בהחרמת ההתנחלויות. "יש מעט מאוד דברים כה מורכבים וסבוכים כמו המדיניות במזרח התיכון, והנוכחות של ההתנחלויות הישראליות בגדה המערבית מעלה נושאים פוליטיים מסובכים, רגישים ועמוקים. עם זאת, אחת הדרכים השלוות שבה בני אדם יכולים להביע את עמדותיהם היא דרך ההחלטות שלהם ברכישת מוצרים. כדי להביע את דעתם בהקשר זה, הצרכנים צריכים לקבל את המידע המדויק לגבי מקור המוצר שבמחלוקת", כתבה.

עוד קבעה השופטת כי "לסמן יינות כאילו מקורם בישראל, כאשר בפועל, הם מיוצרים ומבוקבקים בגדה המערבית, זהו מעשה שקרי, מטעה ומוליך שולל". לדבריה, "בכך הם מפרים את חוקי המקור של מוצרי מזון ותרופות. החלטה שמאפשרת ליין מההתנחלויות להיות מוצג כמוצר ישראלי לא נופלת בגדר האפשרי ומתקבל על הדעת".

כזכור, בחודש שעבר פרסם היועץ המשפטי של בית הדין לצדק של האיחוד האירופי חוות דעת לפיה צרפת חייבת לסמן יין שיוצר בהתנחלויות, זאת בניגוד להחלטת בית משפט בצרפת שקבע אשתקד כי אין חובה ליישם את מדיניות האיחוד בנוגע לסימון מוצרים מההתנחלויות. לפי היועץ, חוקי האיחוד שמחייבים סימון מוצרים מהשטחים שנכבשו על ידי ישראל מאז שנת 1967, גוברים על החלטת בית המשפט הצרפתי. למרות שעדיין לא ניתן פסק דין סופי בסוגיה, צפוי כי שופטי בית הדין של האיחוד יאמצו את עמדת היועץ.

החלטת בית המשפט בצרפת ניתנה לאור עתירה שהגיש היקב הישראלי "פסגות", הפועל מההתנחלויות. בעתירה היקב נטען כי אין לכבד את חוקי האיחוד זאת לנוכח העובדה כי הדבר נוגד את החוקה המקומית האוסרת על החרמת תוצרת ישראלית. בית המשפט קיבל את העתירה, בו בעת שהוא מורה להעביר את ההחלטה הסופית לבית הדין האירופי, זאת מאחר ורפובליקת צרפת כפופה לחוקי האיחוד האירופי בו היא חברה.

החוק שאושר בפרלמנט האיחוד האירופי כמעט ולא נאכף עד כה, אך לנוכח העברת ההחלטה לידיו של בית הדין של האיחוד, גוף משפטי בעל סמכויות בינלאומיות לכל דבר ועניין, צפוי כי מעתה תיראה אכיפה משמעותית ביותר. משכך, לא מפתיע כי מדינת ישראל, באמצעות משרד המשפטים, סירבה להביע תמיכה כלשהיא בהליכים המשפטיים.

היועץ, ג'רארד הוגאן, קבע כי "עמדת בית הדין היא שבכל הנוגע למוצר שמקורו בשטחים שכבשה ישראל אחרי 1967, החוק האירופי דורש לסמן את שמו של האזור הגיאוגרפי שממנו הגיע ובמידת הצורך לציין שהוא מיוצר בהתנחלות". לדעתו, הדגשת המונח "התנחלות ישראלית", "הן הדרך היחידה לספק לצרכן מידע אובייקטיבי ומדויק, באופן ברור וקל להבנה".

לחוות הדעת צורף נימוק לפיו "כפי שצרכנים באירופה התנגדו לרכישת סחורות שיוצרו בדרום אפריקה בתקופת שלטון האפרטהייד של לפני שנת 1994, כך הצרכנים כיום עשויים להתנגד, מטעמים דומים, לרכישת סחורות שיוצרו במדינה מסוימת".

תגיות:התנחלויותקנדהBDS

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה