חדשות בארץ

סערת פייק ניוז: האם הילד הקטן שזרק אבנים במזרח ירושלים זומן למשטרה?

תושב עיסאוויה שבמזרח ירושלים זומן לתחנת המשטרה לאחר שבנו בן החמש השליך אבנים לעבר שוטרים. אלא שהוא בחר להגיע לתחנה יחד עם הילד, וברשתות החברתיות הפלסטיניות פתחו במסע השמצות נגד ישראל. לגינויים הצטרפו גם חברי כנסת ערבים ופעילי שמאל

אילוסטרציה (צילום: עיסאם רימאווי, פלאש 90)אילוסטרציה (צילום: עיסאם רימאווי, פלאש 90)
אא

כלי תקשורת ערביים הפיצו היום (שלישי) ידיעה כוזבת, לפיה ילד מהכפר עיסאוויה שבמזרח ירושלים זומן לחקירה במשטרת ישראל בעקבות זריקת אבנים. הידיעה, שפשטה כאש בשדה קוצים ברשתות החברתיות הפלסטיניות – ולא רק בהן – עוררה סערה גדולה, ומשרד החוץ הפלסטיני ברמאללה פרסם הודעת גינוי חריפה נגד ישראל.

הסערה החלה לאחר שילד כבן 5 וחצי, מוחמד עליאן, זרק שלשום אבנים לעבר ניידת משטרה. השוטרים נתנו לאביו, רביע עליאן, צו זימון לחקירה בתחנת המשטרה. על אף שהצו נכתב במפורש על שמו של האב, בהיותו האפוטרופוס האחראי על הילד, הוא בחר להגיע הבוקר לתחנה יחד עם הבן הקטן. מצלמות של כלי תקשורת פלסטיניים חיכו לשניים וצילמו אותם, ומכאן הדרך לתפוצה הנרחבת ברשתות הייתה קצרה. כדי להעצים את הגינוי נגד ישראל, הופחת גילו של הילד בדיווחים שונים והגיע אף לגיל 3. כתב ידיעות אחרונות, אליאור לוי, ציין כי חשבון המדיה החברתית הפופולרי של אל-ג'זירה, AJ פלוס בערבית, הצטרף ל'חגיגה', הפיץ את הסרטון בו נראה הילד בדרכו לתחנת המשטרה, והגביר בכך את תפוצתו.

משרד החוץ הפלסטיני הוציא הודעה לתקשורת, בה גינה את "זימונו של הילד בן ה- 4 לחקירה", ואמר כי מדובר ב"חציית כל הקווים האדומים והפרה בוטה של האמנות וההסכמים הבינלאומיים". ההודעה קראה לקהילה הבינלאומית ולארגוני זכויות אדם "להשמיע את קולם נגד פשע זה ופשעים אחרים המבוצעים נגד הילדים הפלסטיניים".

פעילי שמאל בארץ הצטרפו לגינויים. כך, לדוגמה, פעילת "שלום עכשיו", חגית עופרן, העלתה לחשבון הטוויטר שלה תמונות מתחנת המשטרה אליה הגיעו הילד ואביו, וצירפה אליהן את המשפט "כל עיסאוויה הצטרפה לילד בן ה- 5.5 והתייצבה הבוקר לחקירה". איש מרצ מוסי רז תהה "לאן הגענו", וזהבה גלאון, יו"ר מרצ לשעבר, קבעה בקצרה "ערלי לב".

חברי כנסת ערבים ניצלו גם הם את המהומה. אחמד טיבי שיתף בחשבון הטוויטר שלו את הסרטון, ואילו עאידה תומא סלימאן כתבה: "תסתכלו על הילד הזה. בן 4 מעיסאוויה. גן טרום חובה. כנראה שהוא מהווה סכנה איומה על מדינת ישראל. היום הגיעו כוחות הכיבוש וניסו לקחת אותו לחקירה. תשכחו מהאמנה לזכויות הילד. תחת כיבוש אין אמנות ואין זכויות. רק זוועות".

אחד הדיווחים הראשונים על זימונו לכאורה של הילד לחקירה במשטרה הגיע מכתב גלי צה"ל, יובל שגב, שדיווח אתמול כי "תושבי עיסאוויה טוענים כי ילד בן 3 זומן לתחנת המשטרה לאחר שנצפה משליך אבן". כמה שעות לאחר מכן הוא הביא את תגובת המשטרה, לפיה רק האב זומן לתחנה. הוא הוסיף כי "עורך הדין של המשפחה מספר כי הוא קיבל שיחת טלפון בה הודיעו לו שזימון הילד בוטל, וממשיך להתעקש כי הדרישה המקורית הייתה הגעה עם הילד". אלא שתצלום של הזימון, שנחשף הבוקר על ידי נטעאל בנדל ואסף גבור מ"מקור ראשון", לימד כי הצו רשום אך ורק על שמו של האב. שגב התעקש היום על אמינות הדיווח שלו כשטען כי "בצו אכן נכתב רק שמו של האב. זה הנוהג. כמה וכמה עדים שהיו במקום העידו כי האב התבקש בעל פה להביא את הילד. אני מקווה שזאת האמת ושהילד באמת לא זומן, אבל לאור מקרי העבר אי אפשר לקחת את הסברי המשטרה כתורה מסיני".

מהמשטרה נמסר כי "בניגוד לנטען, כיוון שהקטין אינו בגיל האחריות הפלילית, השוטרים שהגיעו למקום מסרו זימון לאביו בלבד להגיע לשיחה בתחנת המשטרה, וזאת על מנת להזהירו ולהבהיר לו את האחריות על מעשי ילדיו. לצערנו, מדובר בחלק מתופעה חמורה ומסוכנת באזור, לפיה מבוצע שימוש בילדים קטנים ליידוי אבנים לעבר כוחות הביטחון, חלקה מתבצעת במעטפת ובחסות בגירים ובני משפחה שעומדים בסמוך אליהם, וכך היה גם במקרה זה".

תגיות:פייק ניוזעיסאוויה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה