חדשות בעולם

זעזוע בממשל טראמפ: ראש המודיעין הלאומי יפרוש מתפקידו

נשיא ארצות הברית הודיע על הדחתו של דן קואטס, ראש מערך המודיעין האמריקני, איתו התעמת מספר רב של פעמים, בעיקר סביב מעורבותו של טראמפ בחקירת קשרי מטה טראמפ עם הממשל ברוסיה. טראמפ הודיע שג'ון רטקליף, חבר בית הנבחרים הרפובליקני ותומך גדול של הנשיא, יחליף אותו בתפקידו

(צילום: שאטרסטוק)(צילום: שאטרסטוק)
אא

דן קואטס, ראש המודיעין הלאומי של ארצות הברית, יפרוש מתפקידו בחודש הבא – כך הודיע אמש (שני) נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. קודם לכן דווח בניו יורק טיימס כי על רקע "יחסיו העכורים" עם הנשיא, קואטס יפרוש מתפקידו. את מקומו ימלא ג'ון רטקליף, חבר בית הנבחרים הרפובליקני ותומך נלהב של טראמפ. "ג'ון יוביל ויעורר השראה למדינה שהוא אוהב. דן קואטס, יעזוב את תפקידו ב-15 באוגוסט", כתב טראמפ בחשבון הטוויטר שלו.

לפי מכתב ההתפטרות של קואטס, עמידתו בחוד החנית של מערך המודיעין האמריקני הייתה "זכות גדולה", וציין כי הגיע הזמן "להמשיך הלאה" בחייו. קואטס מונה על ידי טראמפ עם כניסתו של האחרון לבית הלבן ב-2017. במשך השנתיים האחרונות ידעו היחסים בין השנים עליות ומורדות, ומחלוקות רבות נתגלעו ביניהם באשר לאופן הפעולה בשורת נושאים מהותיים, ודרישתו של קואטס מטראמפ כי יפסיק להשתלח בקהיליית המודיעין.

טראמפ נהג לתקוף את צמרת הממשל שהביעה עמדה מנוגדת לשלו בנושא איראן, סוריה, אפגניסטן, דאעש וצפון קוריאה. בין בכירי הממשל שעמדו בקו החזית מול טראמפ היו ראש ה-CIA, מזכיר ההגנה, מזכיר המדינה והיועץ לביטחון לאומי המודחים, ושורת בכירים נוספים – חלקם כבר הודיעו על פרישה. ככלל, טראמפ מרבה לחלוק על עמדת אנשי המודיעין, אותם כינה בציוץ בטוויטר כאנשים "פסיביים ותמימים".

לצד מחלוקתו עם טראמפ בנושאים המדיניים והביטחוניים, קואטס, לשעבר חבר קונגרס וסנאטור רפובליקני, התעמת עם הנשיא גם סביב חקירת מעורבות רוסיה בבחירות ב-2016. קואטס שיתף פעולה עם התובע המיוחד לפרשה, רוברט מולר, וחשף בפני צוותו של מולר כי טראמפ זעם על כך ששמו נקשר במעורבות הרוסית בבחירות, ובמרץ 2017 הוא הפעיל עליו, ללא הצלחה, מכבש לחצים למסור הצהרה רשמית שתפריך את הטענות. "קואטס השיב (לנשיא) שלמשרדו של מנהל המודיעין הלאומי אין שום קשר לחקירות ושאין זה מתפקידו למסור הצהרות פומביות על חקירת רוסיה", נכתב בדוח של מולר. טראמפ, כך לפי הדוח המיוחד, התקשר לקואטס וקבל בפניו כי החקירה מזיקה למדיניות החוץ שלו, וכי חיוני יהיה שבמסגרת תפקידו כראש מערך המודיעין יצהיר כי לנשיא אין כל קשר למעורבות הרוסית. עם זאת, מנהל המודיעין אמר לנשיא שהדבר הנכון לעשותו הוא לתת לחקירה להתנהל ולא לנסות להשפיע על תוצאותיה.

מחליפו המיועד, ג'ון רטקליף, ידוע בשל חיבתו לנשיא וזאת לאחר סדרת מתקפות של הראשון כנגד התובע המיוחד. בשבוע שעבר, במהלך שימוע שהתקיים למולר בבית הנבחרים, טען רטקליף כי "הנשיא לא צריך להיות מעל לחוק, כפי שאמר גם יושב ראש הוועדה, אולם אתם יכולים להיות בטוחים שהוא לא צריך להיות מתחתיו, כפי שהחלק השני של הדו"ח של מולר קובע".

מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט, צ'אק שומר, מתח ביקורת על מינויו של רטקליף וטען כי הוא נובע "מנאמנות עיוורת לנשיא ומהשתלחותו הדמגוגית במולר".

תגיות:דונלד טראמפדן קואטסממשל טראמפ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה